Spring naar bijdragen

ACS

Forum member
  • Aantal bijdragen

    7
  • Geregistreerd

  • Laatst bezocht

Jeep Informatie

  • Type Jeep
    Grand Cherokee
  • Bouwjaar
    1996

ACS's Achievements

Newbie

Newbie (1/14)

0

Waardering in de gemeenschap

  1. ACS

    Goede Lpg Boeren

    Carfixservice in Panningen Limburg. Zie carfixservice.nl.
  2. Ik heb de notities er nog even bij gezocht. De automaatbak heeft een "brein" wat bestaat uit dunne oliekanaaltjes voor de ATF, die worden afgesloten met kleine klepjes, die weer door andere oliekanaaltjes worden bediend. Zodra water in de bak komt, dan zit aan het water altijd zuurstof gebonden, wat leidt tot corrosie. Dat de oliekanaaltjes corrosie krijgen is nog niet zo erg, maar de klepjes lopen door sleufjes van micrometers. En volgens de automaatbakspecialist uit Eck en Wiel (A&R) zouden die klepjes kunnen blijven hangen, waardoor je bijvoorbeeld wel uit je twee schakelt, maar niet in je drie. Tevens zorgt de vervuiling ook voor het hangen van het overschakelmechanisme. A&R en ook Autrans hebben spoelinstallaties die ze op de koelleidingen van de bak aansluiten, zodat je volledige olie wordt gewisseld, maar ook je bak gespoeld wordt. Maar ook andere bedrijven hebben die spoelinstallaties wel. Mijn advies zou zijn om te kijken of je met volledig spoelen kunt blijven rijden. Want goede ATF lost ook corrosie op. Anders alsnog vervangen. Een automaat die versleten is, heeft tot soms wel 6-8 seconden nodig om van zijn vrij in de Drive stand te komen. En ook tijdens het rijden schakelt hij soms niet over, of valt uit zijn versnelling, zodat je door de pook te bedienen weer verder moet. Groet, ACS
  3. Ralf heeft vorig jaar bij ons gewerkt dus ik denk dat het een verstandige keuze is om hem dit werk te gunnen. Hij kan het werk wel gebruiken en onze planning zit ook al weer vol. Succes met de inbouw. Groet, ACS
  4. Wesza, ik heb 1 klant gehad met hetzelfde probleem. Ook daar ben ik begonnen met ATF en filter wissel. Dit hielp niet dus hebben we daar ook de bak vervangen. Overigens dacht ik dat de spoel (solenoid) bedoeld was om de omvormer vast te zetten (lock mode), maar dat komt niet overeen met jouw beschrijving. Het gedrag van jouw automaatbak komt ook overeen met een versleten automaatbak. Af en toe goed werken, maar af en toe net alsof je vrijloop hebt. Groet, ACS acs-liessel.nl
  5. Kleine vergissing bij het nalezen. Benzine zit niet per kuub maar per kg en dan moet je de andere waardes ook omrekenen om te vergelijken. Groet
  6. Heren, ik merk dat nadere uitleg gewenst is en dat ik bij jullie goed op mijn woorden moet letten. Voor 1500 euro krijg je een Vogels gasinstallatie met een Landi verdamper. De tank is dan een ringtank van het kleinste formaat. De verdamper is een niet-geregeld type. Dus eigenlijk de standaard verdamper die in 90% van alle auto's is gemonteerd. Let erop dat een kleine tank, ook betekent dat je sneller moet tanken. Dus een 50 liter tank kun je vullen tot pak 'm beet 42 liter, waarmee je dus maar een bereik hebt van zo'n 200 km. Stel dat je dan een 72 liter tank wilt, dan wordt de prijs hoger en dan komt de tank boven je bodemplaat uit. Als je daar een opvulplank bij wilt met vloerbedekking, dan komt er weer 100 euro bij. Dus de prijs geldt alleen voor de kleinste installatie. Dan de calorische waarde en de afwezigheid van het koelend effect. Puur lpg bevat propaan en butaan met een aardgascomponent. De verhouding tussen propaan en butaan bepaalt de calorische waarde. Als je de zomer-lpg pakt en naar de hoeveelheid verbrandingsenergie kijkt, dan is die lager dan bij benzine. Dus de calorische waarde is lager. Echter, voer je meer butaan op, dan stijgt die waarde. Je zult zien dat als je 's-winters in Oostenrijk lpg tankt, je verbruik anders is dan zomers in Nederland. In Oostenrijk wordt meer butaan gemengd dan in Nederland. Pure benzine heeft nog een andere eigenschap. Hij koelt bij het verdampen. Dus als ik benzine op mijn hand laat vallen, dan merk je dat het koud wordt, daar waar het je hand raakt. Door dit verkoelend effect, wordt de gemiddelde temperatuur van een klep in de motor zo'n 800 graden celsius in het deellastbereik (een motor kent stationair, deellast en vollast: vollast is volgas, deellast is alles tussen stationair en vollast). Ga ik dezelfde motor voeden met lpg, dan ontbreekt het verkoelende effect en wordt de klep gemiddeld zo'n 900 graden. Daardoor wordt de aluminium kop wat zachter en zal de klepzitting dieper in het aluminium slaan. Dus heel formeel is de pure calorische waarde lager (ik meen 120Mj per kuub butaan, 95 Mj per kuub propaan en 90 of zo voor lpg, terwijl euro 95 op 110 Mj per kuub zit), maar als je het mengsel verandert, dan kruipt dat weer naar elkaar toe. Echter, door het verkoelende effect, is de uiteindelijke calorische waarde in de verbrandingskamer weer hoger. Dan de URL : www.acs-liessel.nl En inderdaad, wij werken alleen met kwaliteitsmateriaal. Als ik concessies moet doen aan kwaliteit, dan doe ik het niet. Tevens geldt dat ik normaal gesproken zo'n installatie voor 1700 aanbiedt, maar ik kan bij Vogels wat korting krijgen als ik meer bestel en op voorraad leg. Let erop dat het aanbod niet eeuwig geldt, want als de werkplaats vol zit gepland, dan geldt weer de wet van vraag en aanbod en stijgen de prijzen. Dit ter verduidelijking. Groet, ACS
  7. Heren, ik ben bereid om leden van dit forum altijd voor 1500 euro ex BTW de gasinstallatie in te bouwen, mits ik zelf de materialen mag kiezen. Wij werken met Prins en Vogels als A-merken en hebben diverse B-merken. Google op "ACS Liessel" voor meer gegevens. Dan nog even wat commentaar wat ik lees. De bijtelling van gewicht is geen vuistregel, maar staat in ons RDW handboek voor gasinbouw. Het is een gemiddelde, want je tank is niet altijd vol en ook je benzinetank is meestal bijna leeg. Zodra wij het kenteken opsturen, kijk ik wat er in het handboek staat qua gewichtsverhoging en dat tel ik bij het ledig gewicht van de wagen op. Dat vul ik in op het keuringsformulier. De RDW neemt dat van ons over, omdat wij een lpg licentie hebben. De klepsmering is nooit bewezen dat die werkt. Het gaat erom dat de klepzitting niet verder inslaat, door de hoge calorische waarde van het lpg. Maar zelfs als hij verder inslaat, hoeft er nog niets aan de hand te zijn, als de klepstoters maar voldoende speling houden en niet strak tussen nokkenas en klep komen te zitten. Echter, als je rustig met lpg rijdt, dan heeft de hogere calorische waarde nauwelijks invloed op de klepzittingen. Maar als je een goedkope installatie neemt en je gaat vaak hoog in je toerentallen, dan heeft dat effect. Zie volgende alinea. Waarom zit er dan zo'n prijsverschil tussen lpg installaties? Een standaard verdamper wordt niet bestuurd door het lpg-motormanagement systeem. Als ik een complete Vogels installatie inbouw (een A-merk dus), dan wordt de verdamper ook op het motormanagement aangesloten en kan ik de ideale lambda waarde (=1) bereiken. Dan injecteer je met een G3 installatie niet alleen lpg maar ook bijvoorbeeld benzine bij de hoge toerentallen, om de lambda=1 te halen. Zou je bij hoge toerentallen juist met een standaard verdamper werken, dan krijg je of een te rijk mengsel of een te arm mengsel. Te rijk geeft kans op backfire, maar te arm geeft te veel warmte op de klepzittingen en dus inslaan van de zittingen. Dus de keuze die je maakt met je lpg installatie (zo goedkoop mogelijk of juist kiezen voor kwaliteit), kan gevolgen hebben voor je motor. Maar ook hier blijft gelden, als je rijdt met beleid, dan kan het allemaal heel lang mee gaan. Ook met een goedkope installatie. Ik heb momenteel een Grand Cherokee staan met een goedkope lpg installatie (ingekocht), maar ook eentje op benzine met slechts 160.000 km op de teller, waar we een kwaliteitsinstallatie in gaan bouwen (nadat ik hem op grijs kenteken heb gezet). Dan heb je ook nog lpg op tuningsinstallaties, zoals de kdfi-module, maar dat is weer een ander verhaal. Dan ga je een auto echt tunen op lpg en kan ook het verbruik omlaag . Met een Grand Cherokee gok ik dat je van 1 op 5,5 naar 1 op 6,5 kunt gaan, maar dan verlies je wel vermogen. Kost echter wel een slordige 3000 euro, om dit in te bouwen. Zo'n installatie ben ik aan het inbouwen op een Ford F-150 met zowel lpg als benzine. Eens kijken wat we daar gaan halen. Ik nodig jullie van harte uit om eens te komen kijken. Groet, ACS
×
×
  • Nieuwe aanmaken...