Spring naar bijdragen

Plenum pan gasket


Recommended Posts

Ik heb eindelijk gevonden waarom mijn gc 5.9 1 liter olie per 200 km verbruikt, er blijkt bij de 5.2 en 5.9 een (bekend) probleem te zijn met de Plenum pan gasket, deze wordt na een tijdje slecht waardoor de motor gaat pingelen, olie gaat aanzuigen vanuit het blok waardoor een extreem hoog olie verbruik zonder lekkage zich voor gaat doen zonder dat er olie onder de auto ligt e.d..

Nu heb ik al de Plenum pan gasket set +bouten en pakkingen besteld in de US maar ik heb gelezen dat +- 4 uurtjes werk is en niets is voor een "first timer" zoals ik.....dus is there a jeepdocter in the house ?

Who can/wants to help (tegen betaling).....

( hier is de link van het US forum )

http://www.jeepforum.com/forum/showthread.php?t=493177

en hier is een howto do it..

http://www.dodgeforum.com/m_249261/tm.htm

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Laat ik nou toevallig gisterenavond dezelfde artikels hebben opgezocht omdat ik het vermoeden heb dat mijn 5.9 ook lichte symptomen begint te vertonen :wacko:

Mijn olieverbruik is nog niet zo heel hoog; denk nu rond de liter per 2000km, maar ik hoor een zacht tikkend/pingelend geluid bij gas geven. Dacht eerst aan kleppen, maar die zou je volgens mij ook (iets verhoogd) stationair moeten horen.

Na al die verhalen op de USA forums, klinkt dit aannemelijk maar heb ik ook al gezien dat ik hier zelf niet aan zou gaan beginnen. Wat een werk. Ik dacht dat onze Corvette een ramp was, maar dit is nog erger ;)

Ben benieuwd naar de reacties en of dit al eens door iemand is gedaan (Jeeped?)...

Greetz,

Mike

Link naar opmerking
Deel via andere websites

net met de enige echt Jeepdoctor gesproken :wub:....volgende week gaan we hopelijk de open hart operatie doen ;-)....hopelijk ben ik dan eindelijk eens van de problemen af zeg, want is toch echt qua comfort ed. echt zo'n geweldige wagen om in te rijden .....

wordt vervolgd..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

Nee, dit is niet mijn werkplaats; mocht deze niet lukken heb ik Jeeped aangeboden naar de mijne te gaan (7km verderop in Oude Leede / Pijnacker). Ik kom meehelpen, kennis opdoen en uiteraard foto's maken :blink:

Mogelijk moet ik mijn Plenum Gasket ook gaan doen. Aangezien ik voornamelijk aan oudere V8's en 4x4-techniek sleutel, leek het mij wel handig om eens te zien wat er allemaal 'gesloopt' moet worden om de manifold te kunnen verwijderen. Bij mij zit er ook nog eens LPG-rotzooi op :blink: Da's toch een stuk eenvoudiger met m'n Dodge W200 en Corvette. Hoewel de Corvette ook een draak kan zijn; de ontwerper van dat ding moet goed dronken geweest zijn.

Tot zaterdag!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb ook net een nieuwe G3 installatie gemonteerd gekregen, (zat bij de deal van mijn wagen ) .. ik heb even gechecked wat er zover los moet van het gas, zo ver als ik nu kan zien alleen de toevoer vanaf de verdamper slangen in het inlaat spruitstuk verder niets..heb dus alvast nieuwe klemmetjes gekocht om ze weer vast te zetten.

Heb ook aardig wat speurwerk gedaan op de USA forums over het vervangen van de PPG, alle info heb ik uit geprint en dat neem ik mee zaterdag natuurlijk.

De ene zegt dat je de fuel rails niet hoeft te demonteren de andere zegt van wel...als ze wel moeten worden gedisconnect dan zijn er weer 2 manieren voor, en dan moet je ook de O ringen van de injectors meteen vervangen want die breken waarschijnlijk als je de injector eruit haalt.

Een ander zegt dat je meteen ook het beste je oliedruksensor moet vervangen omdat alles toch dan los is......heb Jeeped even zijn mening gevraagd, als het nodig is wip ik morgen nog even langs de stealer om te kijken of ik nog zo'n sensor kan vinden.. ( in de US kosten ze 34 dollar) dus hoeveel ze bij de stealer kosten ......(gokje het dubble in euro's :D ? )

Ik wacht nog even op het advies van Jeeped..

Leuk dat ik je zaterdag zie !

Groetjes en tot dan!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nog even een tip voor iemand die met zijn injectoren wil gaan stoeien...als je de injector uit de motor trekt schijnt het rubberen o ringetje kapot te kunnen gaan, hiervoor heb ik bij de stealer geinformeerd wat deze kosten 13,98 Ex btw..

Bij wat verdere navraag bij B&S autoparts in Tiel terrecht gekomen 5,98 ex per setje...

Just ter info..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zo, vandaag met Slider en Jeeped de plenum gasket van Sliders 5.9 vervangen. Leuk werkje en uiteraard veel foto's gemaakt. En het was echt nodig; meer dan 1 liter olie op de 200km verbruik deed het ergste vermoeden; hij was idd zo lek als een mandje :lol:

Slider gaat (geloof ik) een verhaaltje schrijven voor de HowTo...

Was echt supergezellig!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...