Spring naar bijdragen

Help Met Visco ???


Recommended Posts

In een bocht is dat heel anders:whistle:. Ik heb me laten vertellen dat het voordiff meestal het eerst aan de beurt is bij een defecte visco. En als dat stuk gaat, gaat de visco dezelfde weg. Ook als de voorwielen niet worden aangedreven, zijn ze toch permanent met de tussenbak verbonden. Als er verschillen ontstaan zal de visco proberen dit op de vangen en vice versa.

Dit klopt bijna, met het enige verschil dat bij een defecte visco de voorwielen ook permanent aangedreven worden en daardoor in de bochten teveel frictie op het voordiff komt waardoor teveel slijtage optreed en je met een reparatie van je visco en je voordiff komt te staan. :no: zie het als rijden in 4x4 low op verharde weg.

vervang dus je visco op tijd, is in principe een klusje van niks en bespaart je uiteindelijk een hoop geld.

Ik spreek uit ervaring:whistle:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

:P

Via advies van kennis in USA een ex. chefwerkplaats Jeep dealer in LA het volgende gedaan:

1Het achterdiff. geopend schoon gemaakt met remmenreiniger en weer gevuld met nieuwe olie voor differentieel.

2Gecontroleerd of de as in de tussenbak op in lengte richting op en neer kan gaan vanwege lengte verandering bij inveren achteras.

3Tussenbak voor 2e keer gevuld met nieuwe olie die door jeep ooit als modificatie voorgeschreven is, bij garage peter hertoghs in mierlo.

In eerste instantie nauwelijks verbetering maar.......

Op en neer naar de franse alpen en daar nog een beetje spelen met jeep in de bergen en volia de 8 jes gaan weer soepel geen gebok meer in de bocht.

Lijkt wel een andere auto in positieve zin!! Verbruik snelweg voor wie het weten wil 15.6 bij constant 130 km/h op cruise volgens navigatie.Onderweg wel enkele file's gehad maar gemiddelde snelheid over 1000 km toch nog 100 kmh/uur.

Net terug van weekend kleien in de eifel met nieuwe general grabber at2 235 70 16 jawel met zelfs sneeuwindicatie type-t tot 190 kmh.

Geweldige banden 160 kmh op duitse autobahn en dan zo in de blubber en ook als eerste s'morgens over opgevroren landweggetjes geen probleem ook dan goede grip.

Ik weet nu waarom een jeep jeep heet: waar voor zijn geld en brandstof ja waar nog echt gewerkt wordt is ook voeding nodig!!

Voorlopig gelukkig dus nog geen nieuwe visco nodig.

Alleen pigneon lagers vooras en 2 fusekogels zullen een keer vervangen moeten worden.

Wat doe je dan het beste een as volledig vervangen door sloop? Alleen weet je dan niet wat je koopt of revisie van diff en fuse vervangen?

De Visco zal best wel weer terug kunnen komen maar dan meld ik het wel als eventueel een visco uit amerika erin zit.

:whistle:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 weeks later...

Ik dacht dat onze visco ook aan de beurt was.

Hij schuurde en bokte.

Maar bij een paar knappe Jeep koppen in Tilburg nieuwe "speciale" olie gekregen en hij loopt alweer een paar maanden perfect zonder piepen schuuren en bokken.

Het hoeft dus niet altijd een kapotte visco te zijn.

Onze ZJ uit '97 staat nu op 175K

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

Hoe schadelijk is het voor de auto om rond te blijven rijden als hij wat bonkt met de achtjes, gewoon rijden merk je niets???

Ook als de auto nog koud is maakt hij de achtjes probleemloos maar als de auto warm is geeft hij kenmerken van een viscoprobleempje.

Nu willen we de visco wel vervangen, zijn al aan het rondspeuren en hebben waarsch. wat gevonden maar hier hebben we de aankomende weken nog geen gelegenheid voor. Kan ik de auto beter laten staan, geen woon werk verkeer maar gewoon een ritje naar de gamma (of onderdelen ophalen) e.d. af en toe?

Nu hebben we geen grote schuur achter het huis met brug e.d. dus het voor het vervangen moeten we nog wat bedenken. Niet echt wat om voor op de stoep te doen lijkt me.

Nu las ik hierboven dat het ook kan helpen als je de olie vervangt door (speciale?) verse olie? Hebben de auto nog maar kort dus weten niet wanneer het voor het laatst is gedaan (if ever?). Is vast de moeite waard om te proberen. Welke olie moet er dan in de tussenbak?

Groetjes Denise

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kijk, die link zal ik eens doorspelen naar Martin. Het kan vast hoe dan ook geen kwaad om hier en daar de olie te vervangen, denk dat de vorige eigenaar hier niet zo aan gedacht heeft gezien het lage koelvloeistof nivo en die van de olie bij de aankoop.

Het stond zelfs netjes in het display dat de koelvloeistof gevuld moest, dan is het toch een kleine moeite. Denk daarom dus dat de rest gewoon niet gedaan is. Was ook niet echt een auto of jeep type, puur om van A naar B te gaan.

Groetjes Denise (echte autoleek maar sinds kort gek van onze Jeep)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kijk, die link zal ik eens doorspelen naar Martin. Het kan vast hoe dan ook geen kwaad om hier en daar de olie te vervangen, denk dat de vorige eigenaar hier niet zo aan gedacht heeft gezien het lage koelvloeistof nivo en die van de olie bij de aankoop.

Het stond zelfs netjes in het display dat de koelvloeistof gevuld moest, dan is het toch een kleine moeite. Denk daarom dus dat de rest gewoon niet gedaan is. Was ook niet echt een auto of jeep type, puur om van A naar B te gaan.

Groetjes Denise (echte autoleek maar sinds kort gek van onze Jeep)

Het wisselen van olie is natuurlijk altijd goed maar gaat je probleem met de visco niet oplossen. Als je alle threads over de visco al hebt gezien (en met name de handleiding), dan zul je zien dat de visco een gesloten eenheid is met daarin zijn eigen olie. Je kunt hem niet open maken en de olie wisselen. Doordat de olie van viscositeit veranderd, gaat de visco slechter werken en uiteindelijk stuk.

Zoals ik in de andere thread ook al zei; te lang doorrijden met een slecht werkende visco, sloopt je vooras. En ik heb begrepen dat die nou net nog goed is (een zeldzaamheid voor Grand Cherokees).

Als je zelf de spullen/tijd/mogelijkheid niet hebt dan is Jeeped (in Rotterdam) een goede keuze. Hij heeft de skills en tools en het kost je niet de kop.

Succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...