Pedrie Geplaatst October 9, 2007 Rapporteren Share Geplaatst October 9, 2007 Hallo Medejeepers, Als ik voor het stoplicht met ingehouden koppeling sta begint de auto na een halve minuut vanzelf te rijden!!!?? Hij schakelt ook af en toe moeilijk en slaat soms eerder af bij wegrijden maar tijdens het rijden gaat alles prima. Ik heb de koppelingsolie al bijgevuld en er is aan zowel de binnenzijde auto als langs de leidingen en cylinder onder motorkap geen uitwendige lekkage te zien. voordat ik in paniek aan het doomscenario van de bak losmaken ga denken wil ik de koppeling eerst nog ontluchten.(heb ik elders op het forum gelezen..) weet iemand hoe ik dit het beste kan doen en is er iemand die deze bovenstaande symptomen herkent? graag jullie reactie. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Glenn Geplaatst October 9, 2007 Rapporteren Share Geplaatst October 9, 2007 Lijkt erop dat je master cilinder( bij je pedaal) lekt ...inwendig dan .. Laat iemand de koppeling ingetrapt houden en kijk in het resevoir of de olie langzaam weer stijgt...zo ja ..lek:blush: Oh ja doe de dop er weer op als je het pedaal weer los laat ...het kan soms hard terug spuiten....zonde van de lak.... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Pedrie Geplaatst October 9, 2007 Auteur Rapporteren Share Geplaatst October 9, 2007 Ik ga controleren. Vast bedankt zover... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst October 9, 2007 Rapporteren Share Geplaatst October 9, 2007 Ik heb het ook.... bij mij is het wel de slave cilinder/druklager :S Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Pedrie Geplaatst October 10, 2007 Auteur Rapporteren Share Geplaatst October 10, 2007 Ik heb het ook.... bij mij is het wel de slave cilinder/druklager :S hoe kan je nu controleren of het de mastercylinder bij het pedaal is of onderin de bak?(slave??) Is dat het wegzakken van het niveau bij intrappen koppeling = pedaal en als niveau niet zakt zit het euvel onderin de bak? En dan natuurlijk nog het ontluchten... Vandaag had ik nergens last van,maar ja wat zegt dat... Wat is nu het beste aan te raden? Kun je mij vertellen hoe ik het beste kan ontluchten? Het vervelende van bovenstaande is dat het probleem niet continu is en dat het verschil in repareren zo groot is.(en de kosten) cylinder vervangen bij pedaal lukt wel zelf.(denk ik) maar de bak eronderuit kan niet op straat en kost dus veel als je dit moet laten doen??? Kun je mij nog wat adviseren in wijsheid?? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Glenn Geplaatst October 14, 2007 Rapporteren Share Geplaatst October 14, 2007 Hallo Pedrie, Heb er even een tekening bijgedaan. Op het plaatje is de koppeling iets ingetrapt waardoor de keering voorbij de doorgang naar het reservoir is, en dus de olie naar de slave pompt. De gele strepen zijn keerringen in de cilinders Als de slave zou lekken, dan zou er olie uitlopen bij je koppeling.. Als de master lekt dan zou je vloeistof in je resevoir omhoog komen als je de koppeling intrapt, immers de cillinder staat naar voren en neemt de plaats in van de vloeistof die je naar de slave gepompt hebt. Als dan de keering lekt drukt je koppeling de olie langs je keering terug naar het reservoir. Dat teruglopen naar je reservoir duurt dan net zo lang tot je koppeling weer in zijn gekoppelde toestand staat en jij het pedaal ingedrukt houd... Dus als je geen olie verliest bij de slave, dan is het de master cilinder. Succes Glenn Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Pedrie Geplaatst October 26, 2007 Auteur Rapporteren Share Geplaatst October 26, 2007 Bedankt voor je reactie en de verhelderende tekening! Ik heb de controle zoals je hierboven hebt omschreven uitgevoerd en nu blijkt dat bij ingetrapte koppeling, na 2 minuten, de auto langzaam begint te rollen en het niveau in het reservoirtje een klein beetje stijgt. dwz dat de keerring zou lekken en het probleem dus bovenin zit en niet beneden in de bak. Ik wil dit wel repareren maar aangezien dit euvel alleen pas merkbaar is als ik lang (2 min.) moet wachten en hij verder goed schakelt is het dan noodzakelijk om het zsm te repareren of kan je hier nog wel even mee doorrijden?. Zet ik hem bij het stoplicht gewoon in z'n vrij:lol: Zijn er mensen die dit al eens zelf hebben gerepareerd en weet iemand wat zo'n cylinder (tweedehands of nieuw) kost? Is het ook mogelijk om alleen de bewuste keerring te vervangen waarover Glenn het hierboven heeft? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Menno Geplaatst October 26, 2007 Rapporteren Share Geplaatst October 26, 2007 ik heb er 1x 1 bij bastings gekocht en later toch maar een nieuwe, dus je raad het al, koop maar een nieuw!! tis een simpel klusje Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst October 26, 2007 Rapporteren Share Geplaatst October 26, 2007 Vervangen is relatief simpel. Jij hebt de "plastic" cilinder, die niet te reviseren is. Vervangen is dus de enige optie. Ik heb er al eens een "how to" over geschreven: -klik- Succes! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Pedrie Geplaatst November 7, 2007 Auteur Rapporteren Share Geplaatst November 7, 2007 Het is gelukt! Binnen drie kwartier was de cilinder vervangen, dankzij de foto's en Haynes. Was inderdaad een makkelijke klus. Kan nu tenminste weer normaal voor een rood licht wachten.. Iedereen bedankt. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.