Spring naar bijdragen

Kleppen nakijken - zelf te doen?


Recommended Posts

In een poging meer duidelijkheid te krijgen bij mijn motor-problemen (Motor slaat soms af en LPG code 21), ben ik vanmorgen bij een LPG inbouwer geweest.

Hij heeft de LPG computer uitgelezen en zegt dat alles goed is. Hij merkte wel op dat een cylinder niet (of niet goed) meeloopt. Op benzine merk ik dat minder volgens hem omdat alles dan makkelijker loopt.

Zijn advies was om de kleppen eens te laten nakijken. En nu is mijn vraag (aan mezelf en aan het forum :D) is dat iets dat zelf te doen is? Eventueel met hulp. Of moet je daarvoor echt naar een dealer / garage?

Ik heb helaas nog niet genoeg kennis en ervaring om blijkbaar maar te horen dat er een cylinder niet goed meeloopt, maar wil wel graag alles leren. Dus als dit iets is dat ik met hulp kan uitvoeren, graag!

Als jullie andere ideeen hebben bij deze symptomen hoor ik die natuurlijk ook graag!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja hoor,dat kan.

Je kan bijvoorbeeld eerst een compressietest doen.

Daarvoor koop je eerst een compressietester (duh),als je het slim zoekt ben je voor een eurootje of 30 klaar.

Dan trek je de centrale kabel van je verdelerkap er af.

Schroef alle bougies eruit.

En nu heb je een maatje nodig,om de contactsleutel om te draaien.

Duw de compressietester in een bougiegat,en laat je maat de sleutel omdraaien.

De startmotor gaat nu de motor draaien,maar die start niet,maar bouwt wel compressie op.

Nu doe je zo elke cilinder,en noteert de waardes die de tester aangeeft.

Het gaat niet zozeer om de absolute waardes (hoewel je je bij heel weinig druk wel zorgen mag gaan maken) maar meer om de onderlinge verschillen.

Als 7 cilinders 9 bar aangeven en eentje 8 is daar iets loos.

Zo kan je je kleppen testen,en je zuigerveren,zonder de kop te demonteren.

Later kan je erover denken om een bougie hol te maken en dan een persluchtkoppeling erop te bakken.

Dan kan je met een compressor druk op de cilinders zetten en nagaan waar de druk verdwijnt.

Lekkende kleppen laten de druk namelijk weglopen.

Nog steeds is je kop er niet af geweest!

Maar je bent nu wel een stuk wijzer geworden.

Succes.

Edit,ik zou ook de zekering van de brandstofinjectie eruit halen.

Wel zo veilig...

En nog een: www.rt-trading.nl

Deze meneer heeft compressietesters voor 28 euries.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zat nog effe te twijfelen,want ik heb zelf een hekel aan bezwerende vingertjes,maar ik typ hem toch maar.

De waarschuwing...

Een gezonde motor kan een bar of 10 opbouwen aan druk in de cilinder.

Omdat je met de hand de tester in het bougiegat moet houden,kan er wel eens wat druk ontsnappen.

10 bar is ruim voldoende om olie,benzine en vuil van het motorblok met een welgemikte straal in je oog te lanceren.

Dus zet please een veiligheidsbril op,beter nog een volgelaatsmasker.

Bovendien heeft de tester een "hold-functie" dus je hoeft niet naar de wijzer te turen voor de uitlezing.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb helaas nog niet genoeg kennis en ervaring om blijkbaar maar te horen dat er een cylinder niet goed meeloopt, maar wil wel graag alles leren. Dus als dit iets is dat ik met hulp kan uitvoeren, graag!

+

Een gezonde motor kan een bar of 10 opbouwen aan druk in de cilinder.

Omdat je met de hand de tester in het bougiegat moet houden,kan er wel eens wat druk ontsnappen.

10 bar is ruim voldoende om olie,benzine en vuil van het motorblok met een welgemikte straal in je oog te lanceren.

Dus zet please een veiligheidsbril op,beter nog een volgelaatsmasker.

=

Geen tripje naar ziekenhuis :P Dus, dan maar liever bezwerende vingertjes :D

Thanks!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...