Spring naar bijdragen

Accu of dynamo of alletwee stuk?


Recommended Posts

Ik vermoed al een tijdje dat mijn dynamo zijn einde nadert. Vandaag had ik een (voor mij) vreemde ervaring met de voltmeter.

Meestal staat die rond de 14 volt.

Bijna 14v:

bijna14v.jpg

Ruim 14v:

ruim14v.jpg

En soms staat hij (zoals ook vandaag) ver onder de 14 (ik schat bijna 13v):

ruim12v.jpg

Tot zover nog niet veel bijzonders. Voor een t-splitsing stond ik vandaag te wachten met veel verbruikers aan (het regende, dus lichten, wissers, blower, achterruitverwarming) en tot mijn schrik zag ik de meter teruglopen. Toen ik kon rijden (net op tijd) en dus toeren maakte liep de meter weer op.

Wanneer ik bijvoorbeeld de achterruitverwarming uitschakelde bleef de meter op zijn plek.

Thuis de boel nog eens nagebootst en ja hoor. Zelfde verhaal. Nu zakte de meter niet zo ver terug, maar toch wel zeker 1,5v.

Ik heb het geheel gefilmd. Het is niet heel duidelijk, maar ik denk dat het idee wel over komt:

Hier zet ik dus de blower en ruitverwarming aan, dan zakt de meter terug. tot twee keer toe geef ik gas en loopt de meter weer op. Daarna zet ik de verbruikers uit en loopt de meter op. Wanneer ik daarna gas geef, klimt de meter toch niet verder dan de +/- 13v. Hij bereikt dus niet de gebruikelijke 14v.

Zou mijn dynamo stuk zijn (niet helemaal lijkt mij, want bij toeren loopt de meter op), of de accu? Of misschien alletwee?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Mitch,

De goedkoopste oplossing om dit te testen is ergens een batterij gaan lenen en een eindje rijden en de situatie nabootsen.

controleer ook eens de aansluitingen van de batterij op corrosie.

Indien het euvel zich dan opnieuw voordoet met de ruilbatterij, dan zou ik die alternator eens uitmeten. Meten is weten nietwaar ?

Kan ook de spanningsregelaar zijn.

Maar probeer eerst 's een andere batterij, en vergeet niet dat je eerst die nieuwe batterij wat moet afbeulen, want als het een volgeladen ding betreft zou je kunnen de indruk krijgen dat er niets aan de hand is. Ze eerst leegzuigen dus.

laat ons iets horen, dit interesseert me wel.

greetz

frans

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het is een vreemde situatie. Vanmiddag weer een stuk gereden. Bij het starten stond de meter weer op 14v. In de loop van de rit stond die opeens weer op 13v (ik heb 'm niet geleidelijk zien zakken, en houd 'm toch wel goed in de gaten :D).

Op mijn bestemming heb ik dezelfde test van vanmorgen nog eens gedaan, en de meter wilde niet zakken.

NieuweAccuPolen.jpg

De accupolen heb ik bijna twee maanden geleden vervangen, en de indicator op de accu geeft aan dat deze nog goed is. Ik weet niet wat die indicator waard is, maar hij vindt zelf dus niet dat hij vervangen moet worden. Ik zal eens kijken of ik ergens een andere, passende accu vandaan kan toveren. Moet dus een andere auto vinden waar een gelijkwaardige accu in zit.

De dynamo/alternator/generator moet ik inderdaad eens doormeten. Hopelijk staat in de FSM wat er uit moet komen. Ook de spanningsregelaar zal ik in de FSM eens opzoeken. Daar had ik nog niet aan gedacht.

Verder dacht ik vanavond dat de multiriem wellicht een rol kan spelen in dit verhaal. Als die slipt (wanneer de motor uit staat kan ik de riem niet handmatig laten slippen, maar hij staat ook niet keihard gespannen) kan dat wellicht voor problemen zorgen. Ik weet niet wanneer die riem voor 't laatst vervangen is. Kun je zien of zo'n ding aan vervanging toe is?

Bij inparkeren valt af en toe ook de stuurbekrachtiging uit (zo lijkt dat althans), en dat had ik eerder niet in verband gebracht. Dat ding wordt natuurlijk ook 'gevoed' door de riem. Het kan natuurlijk ook zijn dat Murphy zich verveelt en twee onderdelen (of drie:wacko:) tegelijk sloopt.

Hehe, straks heb ik (op de body na) wel weer een bijna nieuwe Jeep wanneer alles vervangen is :P. Maar eerst meten en verder theoretiseren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank je. Ik heb inmiddels sectie 7 van de FSM erbij gepakt, en ben nu het hele stuk over de riem aan het lezen (juiste spanning, hoe te bepalen of de riem vervangen moet worden, etc). Dat lijkt me wel de simpelste oplossing, als alleen de riem vervangen moet worden :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zou het electrisch circuit toch eens onder handen nemen.

heb dus ooit eens gehad bij mijn mercedes (ja, weeral die merc !! :D) dat de radio een kortsluiting had en daardoor ook rare dingen teweegbracht...

Stel nu dat er bij jou ergens een component plots aan het stroomslikken gaat terwijl je rijdt, en dat dit maar af en toe gebeurt door schokken of trillen en zo...

je weet maar nooit...

Persoonlijk denk ik niet dat een multiriem zo een grote invloed hierop kan hebben, want je staat versteld hoe sterk de trekkracht is van zo'n ding. Trouwens, als de riem zou slippen, zou je dat wel horen denk ik.

Dus in dit geval zou ik de riem gewoon even aanspannen, maar niet te hard, dat is nergens voor nodig.

Vervolgens eens de grote stroomverbruikers uitschakelen door de zekeringen eruit te halen. Bijvoorbeeld startmotor, achterruitverwarming, zetelverwarming, enz... dat zijn allemaal slikkers...

door eliminatie kun je heel wat te weten komen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zou het electrisch circuit toch eens onder handen nemen.

heb dus ooit eens gehad bij mijn mercedes (ja, weeral die merc !! :D) dat de radio een kortsluiting had en daardoor ook rare dingen teweegbracht...

Stel nu dat er bij jou ergens een component plots aan het stroomslikken gaat terwijl je rijdt, en dat dit maar af en toe gebeurt door schokken of trillen en zo...

je weet maar nooit...

Persoonlijk denk ik niet dat een multiriem zo een grote invloed hierop kan hebben, want je staat versteld hoe sterk de trekkracht is van zo'n ding. Trouwens, als de riem zou slippen, zou je dat wel horen denk ik.

Dus in dit geval zou ik de riem gewoon even aanspannen, maar niet te hard, dat is nergens voor nodig.

Vervolgens eens de grote stroomverbruikers uitschakelen door de zekeringen eruit te halen. Bijvoorbeeld startmotor, achterruitverwarming, zetelverwarming, enz... dat zijn allemaal slikkers...

door eliminatie kun je heel wat te weten komen.

;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wow, 't is nog vroeg, maar toch zie ik al dubbel :D. Maar serieus: bedankt voor de tips!

Ik moet inderdaad het hele electrische circuit onder handen nemen, en dat past ook in het plan om deze historie-loze auto van een fatsoenlijke onderhoudshistorie te voorzien en deze langzamerhand weer helemaal tip-top te maken.

In de FSM staat een heel verhaal over het achterhalen van grote verbruikers. Dat gaat me wel de nodige tijd kosten ben ik bang, en ik heb (nog) niet alle meters in huis.

Op korte termijn is denk ik het afstellen (maar misschien toch liever vervangen, ik wil niet dat hij knapt) van de riem voor mij het best haalbaar. En als ik dat gedaan heb, kan ik ook uitsluiten dat dit er iets mee te maken heeft. Aangezien het gister behoorlijk regende, kan ik me goed voorstellen dat zo'n riem dan eerder slipt (met veel verbruikers en een vochtige lucht).

Nadat ik er vannacht nog wat over heb nagedacht, heb ik wel het idee dat de voltmeter vooral lager staat wanneer de auto al warm(er) is. Wat dat betekend weet ik nog niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als de auto warmer is , dan is ook de riem warmer.

een warmere riem is slapper.

Maar ook de alternator wordt warmer en misschien zit er een las of verbinding in die door de warmte eigenaardige kuren begint te krijgen.

Ik denk aan geoxideerde verbindingen, kraken in een of ander printplaatje, enz...

temperatuurverschillen kunnen soms een onderdeel gaan beïnvloeden.

ik denk dus nog steeds dat je eerst alle electro zooi die je niet nodig hebt, voorlopig afkoppelt, en dan riem/alternator/spanningsregelaar goed in de gaten houdt...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 + 1 = 2

Ik heb nog geen tijd gehad om de elektrieke zooi na te meten, maar heb wel wat ritjes moeten maken. Ik denk dat de riem sowieso aan vervanging toe is.

Nu heb ik een nieuwe riem besteld en een Belt Tension Gauge (voor $ 14):

NBHKR21.jpg

Dan kan ik zien of de riem volgens de FSM ook echt vervangen moet worden voordat ik 'm sowieso vervang :P.

Dan weet ik dat het niet aan de riem ligt en ga ik op mijn gemak eens de elektra schoonmaken, nakijken en vooral meten. De motorruimte is behoorlijk vies en allle zekeringen en relais in het zekeringenhuis waren wel wat gecorrodeerd, dus dat kan zeker bij de dynamo ook zo zijn. Dat laat ik zien tegen de tijd dat ik daar aan toe kom!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...