Spring naar bijdragen

ombouw benzine -> LPG, hoe moeilijk wordt iets makkelijks gemaakt...


B--E--N
 Share

Recommended Posts

Het verhaal:

op marktplaats voor 300 euro een complete gasinstallatie van Jeep-Parts gekocht.

Voor 450 euro bij mijn garage in laten bouwen, werkt perfect! Alles zit goed, geen lekkages, niks!

Nu de keuring...

Volgens de RDW keurt de erkende RDW LPG installateur de installatie. Bij zelf inbouw of bij niet erkende inbouw keurt de RDW. Dus ik naar de RDW en die konden er niks mee. Geen tankcertificaat en installatiepapieren, dan ook geen keuring. RDW stuurt mij naar erkende installateur.

Ik dus diverse installateurs opgebeld, en zelfs bij een aantal langsgeweest, krijg ik daar te horen dat mijn installatie te oud is en ze voor tussen de 1200 en 1500 de installatie willen vernieuwen en daarna keuren. Totaal kostenplaatje loopt dan al snel richting de 2250 euro, en waarom? Als deze installatie er +/- 5 jaar geleden in werd gezet was er nu niks aan de hand, er rijden zelfs veel oudere systemen rond.

Wie heeft ervaring met deze situatie?

En vooral, wie weet de goedkoopste oplossing om de installatie op kenteken te krijgen? (eventueel adresjes e.d.)

Alvast bedankt!

P.S.

Het betreft een Jeep Cherokee uit 11-1993 2.5 liter 4 cilinder

Link naar opmerking
Deel via andere websites

oei oei ...:bye1:

lijkt me duidelijk een mooi kafka verhaal.

Natuurlijk gaat het hier niet over de technische kant van de zaak, en of die installatie wel goed is of niet, maar eerder over papierwinkel, wettelijke rompslomp en niemand die het hem wil aantrekken.

Ik kan me ook niet voorstellen dat er op een paar jaar tijd voor 1500 verschil moet zijn in gasinstallaties...

Kun je niet ergens aan wat papieren geraken van een geaccidenteerde wagen ?

Ik zou de moed nog niet te rap opgeven, er is vast wel een weg.

toch zonde....:no:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zelf hb ik ook al gedacht aan de papieren van een andere Jeep, maar of dit nou wel of niet mogelijk is, de keuring komt ie er toch niet mee door.

Ben gisteren langs Van Der Bilt Autogas geweest in Amsterdam.

Volgens hun was de installatie prima in orde voor bijvoorbeeld een APK keuring, maar voor het op kenteken zetten moet sowieso overal het 67R-01 keurmerk op staan. Kortom, was deze installatie er eerder in gezet, en eerder gekeurd, dan was er nu niets aan de hand. Maar omdat het nog niet op kenteken staat moet alles op moment van keuren zo goed als nieuw zijn.

Wat is de volgende stap? Dat je wel in een oldtimer mag rijden, maar dat je geen oldtimers meer uit het buitenland mag invoeren?

Ik vraag me ook af wat de RDW doet met auto's op gas die worden ingevoerd. Moet je daar dan ook meteen een nieuw gas systeem in leggen?

Maar goed, wie-o-wie heeft een oplossing voor mij? Goedkoopste oplossing is nu 1200 euro, dus alles eronder (en op korte termijn) is welkom!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Misschien bij de importeur van de gasspullen kopieen van/of certificaten opvragen.

Misschien weten ze een oplossing( nieuwe spullen lenen, na keuren terug brengen:whistle:)....

Gaat het alleen om de tank of alle materialen..

Probeer ook van de RDW op papier te krijgen wat er nu veranderd moet worden...anders verzinnen ze de volgende keer weer wat..:P

Succes Glenn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Lpg eisen

In reactie op uw e-mail, bericht ik u het volgende.

Het kan voorkomen dat u alleen een compleet typegoedgekeurde installatie mag inbouwen,

dit is echter afhankelijk van bouwjaar en milieucode,

omdat u dit niet aangeeft kan ik u geen sluitend antwoord geven.

Voor voertuigen (ongeacht de datum eerste toelating) welke na 26 september 2001 worden voorzien van een LPG installatie moeten voldoen aan de nieuwe toelatingseisen voor LPG. Dit houdt in dat:

De volgende LPG-onderdelen moeten voldoen aan ECE-Reglement nr. 67 en moeten zijn voorzien van een identificatiemerk (ingebouwd en gekeurd na 26-9-2001 beginnend met 67R-01):

a. de LPG-tank;(overleggen tankcertificaat)

b. de 80% vulklep voorzien van terugslagklep

c. de niveau-indicator;

d. de veerveiligheid;

e. de automatische afnameklep voorzien van doorstroom-begrenzer;

f. de gasdichte kast;

g. de verdamper/drukregelaar, al dan niet gecombineerd;

h. de automatische afsluitklep;

i. de flexibele gasslang die wordt toegepast in een gedeelte waar de druk hoger is dan 0,2 bar;

j. de vulaansluiting;

k. de terugslagklep;

l. de leidingontlastklep.

m. de gasregeleenheid;

n. het inspuitstuk;

o. de LPG-filtereenheid, met uitzondering van de LPG-filtereenheid die in de LPG-tank wordt gemonteerd;

p. de druk- of temperatuursensor;

q. de LPG-brandstofpomp.

r. de elektronische regeleenheid, bij een voertuig, i.g.g. na 1-1-2002;

s. de overdrukvoorziening;

t. de spanning-doorvoerbus (brandstofpomp);

u. de service-aansluiting.

Indien de LPG-brandstofpomp in de LPG-tank is aangebracht moet het identificatiemerk van de LPG-brandstofpomp en de aanduiding "PUMP INSIDE' op de identificatieplaat van de LPG-tank zijn ingeslagen.

Na 26-9-2001 moeten LPG-onderdelen zijn voorzien van een goedkeurmerk volgens aanpassing

01 van ECE-reglement 67 (E* 67R-01****). Tevens moet bij de LPG-tank altijd een (kopie van een) goedkeuringscertificaat worden overgelegd. Het certificaat moet zijn ondertekend en alle pagina's moeten zijn afgestempeld.

Bovenstaande betreft de grootste wijzigingen. Voor een volledig overzicht van alle wijzigingen verwijzen ik u naar een erkend LPG-installatiebedrijf.

lpg_regelgeving.

De inbouw van een LPG installatie is aan eisen gebonden,deze zijn echter te uitgebreid en te complex om per mail te beantwoorden.

Deze eisen zijn verwoord in een LPG boek welke is te bestellen door € 24,95 (FL. 55,00) over te maken op girorekeningnummer 50 75 05 onder vermelding van LPG regelgeving. Na ontvangst van betaling krijgt u het boek thuisgezonden.

Ook kunt u bij een erkend LPG inbouwbedrijf informatie verkrijgen.

Kosten

De kosten van keuring lpg-inbouw van een personen- of bedrijfsauto zijn € 55,00.

Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

Medewerker Klantenservice RDW

Hallo Glenn,

ik hoop dat je met deze gegevens die ik heb gevonden door te zoeken met Google met invoering van 67R-01 in het NEDERLANDS alleen , iets meer kan doen, het klinkt rottig maar een ander kan nu wel z'n voordeel halen uit jouw miskoop en in Son en Breughel zit een bedrijf wat ECHT gespecialiseerd is in

gas inbouw .

Succes Wago 86

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...