Spring naar bijdragen

verwarmiing en airco in één element ?


dree
 Share

Recommended Posts

jaaaa dat weet ik wel maar ik zit nu echt op het nivo WILLYWORTEL:

stel: koppel de airco-pomp en condensor af, want de verdamingswarmte wordt nu niet meer onttrokken uit compressie/condensatie/verdamping binnen de airco-cyclus. De verdamping van vloeibaar naar gasvormig LPG wordt nu gebruikt om warmte te onttrekken ! Je maakt dus een aparte loop (van koelvloeistof) die door LPG-verdamper en airco verdamper stroomt. De airco verdamper werkt dan natuurlijk niet meer als echte verdamper door expansie, maar als koelradiateur.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Aha....experimenten..daar houden we van :P.

Theoretisch zou dit kunnen, je zit alleen met een aantal onbekende gegevens.

Hoeveel energie aan kou levert de verdamper en hoeveel kan je afvoeren met de bestaande verdamper/wisselaar.

Als de bestaande verdamper/wisselaar een groter vermogen heeft als de lpg-verdamper zou het kunnen.

Dan zou je met een schakeling en een voeler de pompsnelheid kunnen varieren dat je het meeste koelvermogen opwekt en je verdamper niet bevriest.

Je ventilator moet dan wel altijd aanstaan en zou je mee kunnen laten regelen met de pomp.

Voor de regeling zou je het signaal ook van de bobine kunnen pakken, meer toeren meer gas meer pompsnelheid..dit reageerd wat sneller als met een voeler.

Wel leuk om een keer te proberen om te kijken wat het resultaat er van is.

Zou het wel eerst naast de auto proberen, voordat je de halve auto ombouwd.

Ik verwacht echter niet veel koelvermogen van een lpg verdamper.

Denk ook aan de veiligheid, als je verdamper goed bevriest kan dat einde verdamper zijn...

Succes Glenn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

shit, had ik net een reply geschreven, houd computer ermee op:

nog maar een keertje dan:

Je zegt een mengventiel: <_<Ik stel me voor dat je daarmee de vloeistofstroom vanuit de motor of vanuit het airco-element kunt regelen. Als je zo'n mengventiel thermostatisch kan maken, geregeld afhankelijk van de binnentemp. in de auto, dan wordt het binnen niet te koud en zal de verdamper niet bevriezen.:D

Dan ben je alleen nog afhankelijk van de capactiteit van de LPG-verdamper en die is afhankelijk van de hoeveelheid gas dieverdampt, dus van je positie van de gasklep. Misschien wordt het dan in de file te warm..

Als de capaciteit te weinig is dan heb je een hoop werk en verder niets.

Maar gelukkig verbruikt een jeep lekker veel, dus daar verwacht ik wel wat van. Kwestie van blijven gas geven ! :P

Dus wat hebben we nodig:

- een mengventiel

- een thermostatische regeling

- een paar rubber slangen met verloopstukjes

- een bypass voor in de winter (het is tenslotte een kachel);)

voordelen:

- als je geen airco standaard in je jeep hebt, kun je die met je verwarmingselement maken

- geen milieubelastende airco-vloeistiof meer nodig

- geen hogedruk, dus minder kans op lekkage

- reparaties eenvoudig zelf uit te voeren

- de aircopomp kun je gebruiken om je banden op te pompen of... Als je de pomp aan een expansievat koppelt, kun je die gebruiken als kortdurende supercharger ! maar da's een ander topic !;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...