dree Geplaatst August 2, 2007 Rapporteren Share Geplaatst August 2, 2007 kun je je verwarming met een 3-wegklep en een apart circulatiepompje aansluiten op de verdamper en zo ombouwen tot airco ? Dus door koelwater door verdamper (koud) of door motor(warm) te laten stromen ? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Glenn Geplaatst August 4, 2007 Rapporteren Share Geplaatst August 4, 2007 Helaas dat gaat niet:no:...voor koelen heb je een apart systeem(airco) voor nodig.. Dit werkt door middels een gas dat verdampt en weer vloeibaar wordt. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
dree Geplaatst August 6, 2007 Auteur Rapporteren Share Geplaatst August 6, 2007 jaaaa dat weet ik wel maar ik zit nu echt op het nivo WILLYWORTEL: stel: koppel de airco-pomp en condensor af, want de verdamingswarmte wordt nu niet meer onttrokken uit compressie/condensatie/verdamping binnen de airco-cyclus. De verdamping van vloeibaar naar gasvormig LPG wordt nu gebruikt om warmte te onttrekken ! Je maakt dus een aparte loop (van koelvloeistof) die door LPG-verdamper en airco verdamper stroomt. De airco verdamper werkt dan natuurlijk niet meer als echte verdamper door expansie, maar als koelradiateur. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Glenn Geplaatst August 6, 2007 Rapporteren Share Geplaatst August 6, 2007 Aha....experimenten..daar houden we van . Theoretisch zou dit kunnen, je zit alleen met een aantal onbekende gegevens. Hoeveel energie aan kou levert de verdamper en hoeveel kan je afvoeren met de bestaande verdamper/wisselaar. Als de bestaande verdamper/wisselaar een groter vermogen heeft als de lpg-verdamper zou het kunnen. Dan zou je met een schakeling en een voeler de pompsnelheid kunnen varieren dat je het meeste koelvermogen opwekt en je verdamper niet bevriest. Je ventilator moet dan wel altijd aanstaan en zou je mee kunnen laten regelen met de pomp. Voor de regeling zou je het signaal ook van de bobine kunnen pakken, meer toeren meer gas meer pompsnelheid..dit reageerd wat sneller als met een voeler. Wel leuk om een keer te proberen om te kijken wat het resultaat er van is. Zou het wel eerst naast de auto proberen, voordat je de halve auto ombouwd. Ik verwacht echter niet veel koelvermogen van een lpg verdamper. Denk ook aan de veiligheid, als je verdamper goed bevriest kan dat einde verdamper zijn... Succes Glenn. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
dree Geplaatst August 8, 2007 Auteur Rapporteren Share Geplaatst August 8, 2007 ja die regeling is een probleempje: of het wordt te koud in de auto, of de verdamper bevriest. En hoe harder ik rij, hoe kouder het wordt... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Glenn Geplaatst August 8, 2007 Rapporteren Share Geplaatst August 8, 2007 Als je nou heel hard rijd ......ga je vanzelf zweten Of een mengventiel gebruiken .... Groeten Glenn.. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
dree Geplaatst August 8, 2007 Auteur Rapporteren Share Geplaatst August 8, 2007 shit, had ik net een reply geschreven, houd computer ermee op: nog maar een keertje dan: Je zegt een mengventiel: <_<Ik stel me voor dat je daarmee de vloeistofstroom vanuit de motor of vanuit het airco-element kunt regelen. Als je zo'n mengventiel thermostatisch kan maken, geregeld afhankelijk van de binnentemp. in de auto, dan wordt het binnen niet te koud en zal de verdamper niet bevriezen. Dan ben je alleen nog afhankelijk van de capactiteit van de LPG-verdamper en die is afhankelijk van de hoeveelheid gas dieverdampt, dus van je positie van de gasklep. Misschien wordt het dan in de file te warm.. Als de capaciteit te weinig is dan heb je een hoop werk en verder niets. Maar gelukkig verbruikt een jeep lekker veel, dus daar verwacht ik wel wat van. Kwestie van blijven gas geven ! Dus wat hebben we nodig: - een mengventiel - een thermostatische regeling - een paar rubber slangen met verloopstukjes - een bypass voor in de winter (het is tenslotte een kachel) voordelen: - als je geen airco standaard in je jeep hebt, kun je die met je verwarmingselement maken - geen milieubelastende airco-vloeistiof meer nodig - geen hogedruk, dus minder kans op lekkage - reparaties eenvoudig zelf uit te voeren - de aircopomp kun je gebruiken om je banden op te pompen of... Als je de pomp aan een expansievat koppelt, kun je die gebruiken als kortdurende supercharger ! maar da's een ander topic ! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.