Spring naar bijdragen

Jeep achteras


Recommended Posts

Hallo iedereen,

Ben een grote jeepfan maar heb nu toch moeite met een bepaald fenomeen. mad.gif

Het schijnt dat Dana achterassen produceert voor Jeep vooral de dana35cclib met limmeted sper die gebruikt wordt in de wrangler,cherokee en de Grand.

Ikzelf heb nu een grand met knappende as en mijn cherokee had er een maar is vervangen door een andere die na +/- 5a10k km ook al weer begint al ie warm is. mad.gif

Heb diverse andere jeepers gehoord die ook dit probleem hebben.

IS hier een oplossing voor die vooraltijd dit probleem oplost en heeft iemand mischien al eens met dana over gehad? Het is natuurlijk krankzinnig dat je verplicht wordt om iedere 10k km een "nieuwe" achteras moet kopen. tevens een zeer slechte reklame voor DANA EN JEEP.

Tegen een redelijke prijs een open dif plaatsen of een 100%lokker mag ook, heeft iemand hier ervaring mee of een oplossing? GRAAG. dry.gif

Hoor graag van jullie.

MvG Stiekel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

tja...de dana 35 achteras.... het eginge wat een blijvende oplossing is is upgraden naar een dana 44 , dana 60 of ford 9" as. ik denk dat het echter vooral te maken heeft met wat je er mee doet, en je manier van rijden. bij de dana 35 is vooral grote banden in kombinatie met een zware voet (een vooral snel acselerer op verhard, en vol gas door de modderbakken) dodelijk. bij de 4l's blijken de automaten er minder last van te hebben. en de 4l hebben er meer last van dan de 2.5's. een locker gaat in de meeste gevallen je achteras nog meer belasten, en dat is een van de redenen dat verschillende locker niet beschikbaar zijn voor de D35.

ik ben het helemaal met je eens dat jeep beter voor een andere as had gekozen, maar ja...(de xj's waren beschikbaar met de tow package of metric ton optie. deze modelen hadden een D44)

er zijn nog wel wat opties om de as te versterken: super 35 kit. full flotter kit. mozer steekassen. allemaal vrij prijziig. als het in nederland voor de keuring te doen is, kan je het best naar een D44 vervangas (bij bastings in maasmechelen 1200€. komt nog bij: alle beugletje en het laswerk. waarschijnijl nieuw kroonwiel en pignion. en evt een sper dif. uit eidelijk denk ik dat het je, mist verkoop van je oude as in goede staat, om en bij de 1000-1500€ kost om deze swap te doen. ongeveer de zelfde prijs als een super D35 kit. of een stel steekassen bij de dealer (denk ik..:-) )

veel geluk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heb voor mijn cherokee al een andere as gehaald bij Bastings. D35 en had 80k gelopen en na +/- 6 a 7k alweer geluid. en echt niet te ruig gereden. wel 31x10,5. dry.gif

Maar die D44 zijn maar zeer weinig verkocht. mijn 87 cherokee had een open dif en daar nooit last mee gehad

Heb je nog liks voor die kits? rolleyes.gif

MvG

Stiekel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Interessante kost moet ik zeggen huh.gif .

Ik heb eens even gekeken in de gegevens van mijn XJ 1998 en daarin staat het volgende:

'DJHS' axle - front: Dana M30/181mm

'DMDP' axle - ratio: 3.55

'DRAS' axle - rear: corporate 8.25

'DSA' axle - trac loc differential

(de code's tussen de haakjes betreffende de fabrikaatcode van mijn auto)

Wat voor een soort as(sen) heb ik nu er onder?

Kennelijk géén 35'er, want hij doet het reeds bijna 150k zonder al te veel bijgeluiden (afkloppen.... biggrin.gif ),

Jeep zegt in de documentatie 'corporate' -dus Chrysler.

Zijn daar nog wetenswaardigheden over te melden??

De auto is trouwens uitgerust met het 'towage-pakket'( 'XVE') van fabriekswege.

Greetz,

JanW

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ben bang dat dit ook Dana's zijn maar van latere bj

en die achteras ratio snap ik niet want volgens mij moet dit toch het zelfde zijn als voor?

tevens ook een trac lock sper en dit geeft schijnbaar na verloop van tijd slijtage

Wat je zeker niet moet vergeten is nieuwe olie en LS toevoeging in de achteras, wat mij werd geadviseerd is zeker om de 10k km.

Mischien als je geluk hebt zijn dit D 44'ers omdat je een trekhaak-pakket hebt en dan is je radiateur ook groter uitgevoerd en nog wat kleinere aanpassingen ivm trekhaak - trekkracht

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Klopt.

De radiateur is vanuit de fabriek van het 'heavy-duty' soort, geschikt voor 'towing' alsmede 'hot and dust', dus dat zal de grotere variant wel zijn. Het schijnt dat tevens de automaat van een extra uitgebreide koelmogelijkheid is voorzien.

Wat die ratio betreft weet ik niet. Ik heb slechts de gegevens opgelepeld die men in Amerika tijdens en nà de fabricage van het verhikel in de computersystemen van Chrysler-Jeep hebben opgenomen.

Het zal overigens wel goed zijn, want noch de eerste eigenaar noch ikzelf hebben tot nu toe problemen daarmee gehad (wederom afkloppen....)

Greetz,

JanW

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...