Spring naar bijdragen

E-keur koplampen aansluiten


Recommended Posts

heeft er iemand nog tips/raad vwb het aansluiten van E-keurmerk koplampen (ipv sealed beam) in een Wagoneer? Kleurcoderingen? Stadslichtaansluiting te pakken vanaf de knipperlichten voor? Of helemaal vanaf de schakelaar? Gebruiken van een relais slim ivm belasten van kabel(tje)s?

Iedere info welkom!

dank.T.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi,

Nee ik heb geen reflectoren extra geplaatst alleen die koplampen aanpassen en dat was het.

Ik probeer zoveel mogelijk zelf te doen en dat is nog erg weinig ik heb alleen een dynamo moeten verwisselen nou dat was niet zo moeilijk.

Verder heb ik nog niet echt een adres gevonden heb er wel een op het oog

maar heb een broer die zo nu en dan een auto naar nederland haalt en zo doende ook wat connecties heeft.

Onderdelen koop ik in amerika en gaan in een van de auto's die mijn broer laat overkomen mee.

Verder een zaak van heel houden en rijden.

Gr

Henk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 weeks later...

Henk, sorry voor de late reactie; Ik ben net terug van vakantie Spanje met de Wagoneer (direct na RDW keuring op stap gegaan). Het is een heel verhaal geworden, allereerst vanwege de leeftijdsbepaling ivm BPM en 25-jaars vrijstelling: RDW neemt van de meeste US import auto's het midden van het bouwjaar: Ze kijken dus niet naar data die op de title staan, aangezien dat vaak onvoldoende is om datum eerste toelating te bepalen. In mijn geval zou dat dan dus 30 juni 2007 zijn; Ik wilde echter met de auto op vakantie en op mijn title stond wel degelijk een datum 17 mei 1982. Na ENORM veel heen en weer gebeld te hebben met RDW ("je moet bij de douane betalen, dus moet je die bellen") en douane ("de douane volgt de RDW in bepaling"), heb ik een uitspraak gekregen van een keurmeester, dat ze ofwel 17 mei zouden aanhouden OF het midden van MODELjaar 1982 (da's 28 februari). In beide gevallen dus niet later dan 17 mei 2007 vrijstelling. De naam van de keurmeester gevraagd, omdat we onze pappenheimers kennen inmiddels. Toch ging het bij de keuring (bijna) verkeerd, omdat die keurmeester er niet was en deze keurmeester "met uitspraken van anderen niet zoveel kon". Voor hem was het dus 30 juni.. Na veel heen en weer gepraat, toch voor elkaar gekregen: 17 mei.

Toen de keuring zelf: Technisch auto in prima staat, moest alleen nummer ingeslagen/gegraveerd worden. Had alleen hiervoor een afspraak gemaakt, met daarna de technische keuring op "keuren zonder afspraak". Een afspraak hiervoor zou 6 weken duren. Dit ging eigenlijk redelijk eenvoudig; Ik had alleen een losse koplamp (was vergeten boutjes aan te draaien) en een te hoog lichtbeeld; Beide kon/mocht ik ter plaatse corrigeren.

So far, so good. Toen kwam het invoeren van de gegevens, waarbij dus (zie boven) allereerst de datum op 30 juni werd gezet. Aan eind van invullen van gegevens door keurmeester kwamen "bijzondere bepalingen". Ik begreep toen pas dat kleine kentekenplaten hieronder vallen. Maar "die zou ik niet nodig hebben, want gewone platen pasten zonder probleem", volgens de keurmeester. Ik protesteerde, omdat dat niet kan (zeker niet als je originele chroomplaten naast kenteken hebt). Keurmeester hield voet bij stuk en zo gingen de papieren naar de douane voor afhandeling. Ik wilde bij douane binnenstappen, maar was het er toch niet mee eens; Dus weer de keuringshal in en wederom de keurmeester aangesproken; Wilde gewoon niet, zei dat men bij hem erom vroeg omdat "het mooier stond". Hem meegenomen naar de auto, grote platen ervoor gehouden, hield nog steeds vol "dat hij ze wel gemonteerd kreeg", enz. De bepaling hiervoor samen opgezocht en gevonden dat de diepte van de "uitsparing" voor kleine achterplaten minstens 15mm moet bedragen; Hij mat 10mm (aan zijkant), ik 22mm (midden boven de plaat)... Toen ging hij het opzoeken in de typegoedkeuring, maar daar stond niets (uiteraard niet, want toentertijd waren kleine platen geen issue, dus stond/staat dat in geen enkele oudere typegoedkeuring gemeld als bijzondere bepaling). Wel, uiteindelijk ging hij door de knieen, toen ik hem foto's van de chromen platen achterop de klep liet zien en dat daardoor grote platen niet pasten EN omdat ik een van de (assistent?) keurmeesters erbij haalde, die zelf ook een Wagoneer had (die had echter blauwe platen, soort van middenmaat plaat). De papieren bij de douane teruggehaald, met pen erbij geschreven "kentekenplaat model 18.2 toegestaan".. en zo geschiedde.

Technisch viel het inderdaad mee, maar de andere zaken eromheen hebben veel tijd en aandacht gekost. Als "dank" heb ik een mooi kenteken gekregen...

De dagen erna nog e.e.a an de auto gedaan (o.a.add-a-leaf achter, om kontje te liften). Zaterdag's op weg naar Spanje. Aan eind van vakantie ruim 3500 km gereden zonder enige problemen. Half litertje olie verbruik. Auto gaat nu naar Jan van Egmond voor volledige anti-roest behandeling.

Nog bedankt voor je info! Had nog 2 reflectortjes mee naar de RDW "just in case", maar daar vroegen ze niet om.

Gr. T

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...