Spring naar bijdragen

Vering/demping


Recommended Posts

Mede Jeepers,

Graag jullie visie en ideeen over het volgende:

Na wat geinspecteer onder me ZJ nav het aan de rechterkant "doorzakken" terwijl demper/veren goed zijn, viel me het volgende op: In de veer zit zo'n klein dempertje, om je max. invering te beperken; in het engels noemen ze dat een "jounce bumper" (en geen Bounce) en deze zit totaal niet gecentreerd binnen z'n veer.... hij is ook een anderhalve centimeter langer dan z'n broertje aan de rechterkant. Ik kan nergens iets vinden over hoe dat vast moet zitten, en heb ook geen enkel idee of dit (icm een verrot veerrubber boven) de oorzaak kan zijn van het "slappere" gevoel aan de r.zijde.... iemand suggesties?

En nog ff wat: iemand tips om de oranje verf te verwijderen uit de voorste hoekunits naast de koplampen? Vind het zonde om voor ? 56,- een setje nieuwe te bestellen ;-) Ik las ergens iets over "gewoon in de vaatwasser gooien..."???

Tot horens,

Ramon

Link naar opmerking
Deel via andere websites

de veren hebben wel vaker de neiging om te gaan door zakken remedie: nieuwe veren

de term jounce bumper zegt me niks bumpstops wel, neem aan dat we dan over het zelfde hebben.

hij zit niet in de midden klopt, waneer je inveert wordt je vooras naar voren gedrukt, je achteras naar achter.

het slappe moet je eerder zoeken in rubbers van ophanging dan in je veren.

dat oranje krijg je never nooit er uit.. is gewoon oranje plasticglas...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

de veren hebben wel vaker de neiging om te gaan door zakken remedie: nieuwe veren

de term jounce bumper zegt me niks bumpstops wel, neem aan dat we dan over het zelfde hebben.

hij zit niet in de midden klopt, waneer je inveert wordt je vooras naar voren gedrukt, je achteras naar achter.

het slappe moet je eerder zoeken in rubbers van ophanging dan in je veren.

dat oranje krijg je never nooit er uit.. is gewoon oranje plasticglas...

volgens mij ist de visco :thumbsup:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

de veren hebben wel vaker de neiging om te gaan door zakken remedie: nieuwe veren

de term jounce bumper zegt me niks bumpstops wel, neem aan dat we dan over het zelfde hebben.

hij zit niet in de midden klopt, waneer je inveert wordt je vooras naar voren gedrukt, je achteras naar achter.

het slappe moet je eerder zoeken in rubbers van ophanging dan in je veren.

dat oranje krijg je never nooit er uit.. is gewoon oranje plasticglas...

Dank voor je antwoord Beest!

We hebben het inderdaad over het zelfde; "bumstops". Bij inveren geloof ik dat zeker. Maar wanneer de auto stil staat, mag/moet ik er toch vanuit gaan dat dit bumpstops netjes recht in de veer hangen?! Dat doettie aan de linker zijde namelijk ook, alleen rechts niet. Alsof er iets los zit ofzo. Enig idee hoe dit bevestigd is? Ik heb al wel een veerrubber liggen want die is best wel door gerrot en die ga ik zaterdag vervangen... hoop dat ik dan eea tegenkom.

Als ik over een rechte weg rijd, lijkt het ook wel of de auto aan de linkerzijde lager staat/rjid dan rechts. Zou dit door een versleten veerrubber verholpen kunnen zijn, lijkt me sterk, maar wie weet?

Gegroet

Ps; "WJJ" ...euh, visco??? :thumbsup:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kijk, hier heb ik wat aan, thanks! (dit is achter neem ik aan?) maar zelfde idee. Met deze foto's begin ik er ook meer van te snappen; als die stop los is gekomen (in mijn geval bijna 2cm), krijgt het aanlegrubber aan de bovenkant speling (en deze is hierdoor beschadigd, want die is rot) en kan me dus voor stellen dat in bochten wanneer de druk aan die zijde toeneemt, een "wegzakkend" gevoel krijgt....

Hmm, we zullen het zien, ik ga zaterdagochtend de boel los halen en dan merken we het zelf. Ik hou je op de hoogte en zal ook wat foto's maken.

Gegroet!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

En nog ff wat: iemand tips om de oranje verf te verwijderen uit de voorste hoekunits naast de koplampen? Vind het zonde om voor ? 56,- een setje nieuwe te bestellen ;-) Ik las ergens iets over "gewoon in de vaatwasser gooien..."???

Ramon

tja als het verf is zou thinner de truc moetten doen maar als het het orgineel kleur is van het glas tja dan toch ff nieuwe halen :S ps shoppen wil wel eens lukken met onderdelen kom zelf uit hoogeveen heb ik 2 mopar leveranciers zit nog wel verschil in

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
ja dit is achter normaal zit die voor......maar bij gewoon rijden kom nooit bij je bumpstop.

Ik heb vorige week de veer eronderuit gehaald en goed kunnen bekijken dat die bumpstop er idd "schuin" onder zit gelast.

Het bovenste veerrubber heb ik vervangen, en tevens ook alle stabilisatorrubbers voor én achter. Proefgereden, en WAT een verschil zeg. De voorste stabirubbers lagen er dan ook finaal uit. Maar na 10min rijden zakte toch weer de moed in me schoenen.... :-/ ook al is de wegligging drastisch verbeterd, het slappen aan de r kant is er nog steeds. Ik ben eens verder gaan filosoferen.... Mijn wegligging rechts omschrijf ik maar als een "Bambi om het ijs" ;zijn poten schoten alle kanten op en zakte daardoor door z'n poten ... Nu kan ik me zo voorstellen dat als mijn draagarmrubber versleten zijn dat ik ook zo'n gevoel krijg, want het voelt soms alsof de as r loszit. Als ik dan ookafrem, of met me r wiel over oneffen heen rijd, of over een drempel rijd, is het net of de r zijde weg wil schieten. Maar als ik de bevestiging van de draagarmen zie, kan ik me niet echt voorstellen, want de rubbers zitten er "dwars" in met een pen, dus een speling in de lengterichting van de auto lijkt me wat moeilijk voor te stellen... Iemand suggesties?

ja dit is achter normaal zit die voor......maar bij gewoon rijden kom nooit bij je bumpstop.

Ik heb vorige week de veer eronderuit gehaald en goed kunnen bekijken dat die bumpstop er idd "schuin" onder zit gelast.

Het bovenste veerrubber heb ik vervangen, en tevens ook alle stabilisatorrubbers voor én achter. Proefgereden, en WAT een verschil zeg. De voorste stabirubbers lagen er dan ook finaal uit. Maar na 10min rijden zakte toch weer de moed in me schoenen.... :-/ ook al is de wegligging drastisch verbeterd, het slappen aan de r kant is er nog steeds. Ik ben eens verder gaan filosoferen.... Mijn wegligging rechts omschrijf ik maar als een "Bambi om het ijs" ;zijn poten schoten alle kanten op en zakte daardoor door z'n poten ... Nu kan ik me zo voorstellen dat als mijn draagarmrubber versleten zijn dat ik ook zo'n gevoel krijg, want het voelt soms alsof de as r loszit. Als ik dan ookafrem, of met me r wiel over oneffen heen rijd, of over een drempel rijd, is het net of de r zijde weg wil schieten. Maar als ik de bevestiging van de draagarmen zie, kan ik me niet echt voorstellen, want de rubbers zitten er "dwars" in met een pen, dus een speling in de lengterichting van de auto lijkt me wat moeilijk voor te stellen... Iemand suggesties?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik denk toch aan je draagarmrubbers.... ik dacht dat ik nog ergens een foto had van de mijne...kan 1 2 3 niet vinden..

maar bij 2 zaten de gaten erin gesleten

hier topic

http://www.jeepforum.nl/index.php?showtopic=6886&hl=

Ja, dit was ook een mooi topic waardoor ik me rubbers ben gaan controleren en dus vervangen! Erg mooi in beeld gebracht. Maar bij gebrek aan een brug en pers..... :-) Maar ik zal vanavond er nog eens onder gaan liggen en de draagarm speling eens controleren. Alvast bedankt weer Beest! Enne, je krijgt de groeten van Chris V. ?! Das een collega van mij, en "hangt" hier ook wel eens op het forum rondt..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hehe das m'n buur :)

tja een brug is handig...maar geen must, pers idem. een bankschroef werkt ook als pers

Yep, dat vertelde hij vrijdag. Hij had mij ff gematst om een paar voorveren bij iMav op te pikken.... Jou ook wel bekend geloof ik?! :)

Zware bankschroef heb ik nog wel, maar enig idee waar ik losse rubbers kan vinden?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Thanks!! (had ze inmiddels ook al gevonden) En nu maar ff een goede afweging maken welke set, aangezien ik net voor en achter alle stabirubbers vervangen heb! Ik ga eerst maar eens kijken of me draagarm al niet uitgeslagen is zoals het bij jou het geval was, anders voor Jan L die rubbers in huis gehaald...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

Eindelijk, de bushings binnen er gemonteerd! En wat een wereld van verschil!! :D

Ik las het al in eerdere topics, maar dit is echt een aanrader, lijkt bijna weer een "fabrieksauto"... Maar aan elk voordeel zit ook een nadeel. Na het weer monteren van de onderste draagarmen komt het lastige "caster stellen" door het weer in de oude staat terug brengen van de excentrische bouten. Nu heb ik dit zo dicht mogelijk benaderd, maar uiteraard moet er iets mis gaan. Nu heb ik aan de linker voorkant een bijgeluid, een soort zoemend/aanlopend geluid, wat erger wordt bij gad los laten, ofwel, onbelast. Kan iemand bevestigen of dit met een toch niet exact afgestelde caster te maken heeft?

In het handboek lees ik namelijk ook iets over dat als het caster niet goed gesteld is, ook de hoek van de steekas veranderd. Komt geluid daar vandaan?! Of ben ik gewoon toe aan nieuwe as olie? :D wel heel toevallig, precies na los gehaald hebben van de draagarmen....

Overigens is het "doorzakken" aan rechterzijde verminder, maar zeker nog aanwezig. Ik ga toch maar eens een andere veer proberen (Sorry iMav, maar de door jou geleverde veren zijn van een 4 liter?! Hebben 9 windingen en ik zoek ze met 10! :yes: )

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...