Spring naar bijdragen

chiptuning


zeehond
 Share

Recommended Posts

Originally posted by zeehond@Apr 12 2004, 15:21

Ik heb op de amerikaanse E-bay site diverse artikelen zien staan die daar voor dienen. huh.gif

En waarom worden die verkocht?????

Chiptuning kan idd wel bij een jeep alleen wat doen ze meestal bij chiptuning, het verhogen van het maximale toerental en dergelijke dus eigenlijk heeft het alleen nut als je veel harder wilt rijden. Gebruik je de jeep veel in het terrein dan kun je chiptuning beter achterwege laten want je koppel veranderd dan niet echt in positieve zin.

T

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maar heeft iemand van jullie al eens ervaring opgedaan met chiptuning voor de JEEP ?

Tja wat heet ervaring.... chiptunig op een Jeep heb ik nog nooit meegemaakt. Wel op andere auto's, maar mijn ervaring is lang niet altijd positief te noemen! Meestal worden simpelweg de "kenvelden" aangepast, en dat kan best wat extra vemogen opleveren. Maar..... meestal wordt de loopcultuur van de motor wel om zeep geholpen! Zo kan een motor knap zenuwachtig worden, dwz als je maar een beetje gas bijgeeft, je meteen een duw in de rug krijgt! Niet fijn in het terrein, maar het geeft op straat wel een gevoel van veel vermogen. Maar dat hoeft niet zo te zijn, want meestal zit de winst in de hoge toerentallen. En die heb je in het terrein niet nodig, wij willen veel koppel bij lage toeren!

Overigens is chiptunig voor een Jeep zeker mogelijk, kijk hier maar eens:

Klik !!!

Dit staat er oa:

Chiptuning JEEP Fahrzeuge Code B

Für folgenden JEEP Modelle ist das Chiptuning möglich:

Originalleistung (PS) | Mehrleistung (PS) | Preis Code

WRANGLER 4.0 177 + 18 B

Bitte beachten Sie, dass wir vereinzelt bei einigen Fahrzeugmodellen Ihr Steuergerät benötigen. In der Regel erhalten Sie es nach 96 Stunden wieder zurück.

Preis: EUR 640.00

Da's dus 18 peekaa's voor de prijs van €640 !!!! blink.gif

Overigens kwam ik dit ook tegen op dezelfde site:

WRANGLER 2.5 TD 116 + 30 C

Iemand ooit een Wrangler 2.5 TD gezien???? Volgens deze (vakkundige?) tuner bestaat hij.... tongue.gif

Maar zonder gekheid: Ik begin er niet aan! Ervaringen met andere auto's zouden mij ervan weerhouden!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tja, de regeleenheid voor de gek houden kan natuurlijk ook! Maar dan zal de auto waarschijnlijk ook aanzienlijk meer gaan gebruiken! De truuk: De computer denkt dat de temperatuur in de cilinders, aan het eind van de compressieslag, lager is. Koude lucht bevat meer zuurstofdeeltjes dan warme, en dus is er meer brandstof nodig.... (zelfde principe als een intercooler bij een diesel). In werkelijkheid is de lucht echter niet koeler, dus wordt er simpelweg teveel benzine ingespoten!! Dit kan wel een paar peekaa's opleveren natuurlijk.... biggrin.gif Maar wat als het echt kouder is? unsure.gif Nog meer benzine??? ohmy.gif Nee, dit is geen alternatief voor chiptuning! De motor zal hiermee trouwens waarschijnlijk ook niet meer door de 4-gas test (APK) heenkomen, omdat het mengsel niet goed meer is!

Ik heb het al eens eerder in een topic geschreven: De computer kan alleen correct regelen met de juiste gegevens van zijn sensoren! Als je iets wil veranderen, dan nooit de sensoren! Zij zijn tenslotte de "ogen en oren" van de regeleenheid!!! Denk ook eens aan een storing: Geen mens die nog kan controleren of de afgegeven waarden kloppen.... sad.gif Dus voor tuning d.m.v. de aanwezige elektronica: Of je veranderd de werkelijke waarden ( bijv. dmv een ander luchtfilter of nokkenas), of je programmeerd andere kenvelden (chiptunig). Maar ga nooit met de sensoren aan het wisselen!!! Daar komt m.i. alleen maar ellende van! unsure.gif

Overigens is met een andere nokkenas de koppel/vermogenskromme prima te veranderen! Dit is echter wel wat meer werk..... tongue.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...