Spring naar bijdragen

Olie


Recommended Posts

Klimaat?

Waar zit je ook weer?

Maar vooraf: motorolie op bedrijfstemperatuur is zo'n beetje overal gelijk. Behalve misschien in Siberië in de winter... wink.gif

Ga uit van gewoon 10W40 halfsyntische olie als basis. Dat is prima. Je mag 'm vertroetelen met vol-syntetische, maar dat is geen noodzaak.

Als het ècht bijzonder warm is, sahara of zo, dan zou ik voor de vol-syntetische gaan... die kan beter en langer tegen extreem hoge tempetaturen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik las nl in het boekje dat een 5w30 geschikt was tot buitentemp van 16 gr cel. vandaar.

Ik vond die aanbeveling al een raare olie, misschgien goed voor als je in Michigan woont of zo.

Kan het zijn dat een volsyntheet eerder gaat lekken bij de keerringen of maakt dat niets uit denk je?

Alvast bedankt

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welnee.. bij een CJ zou ik me dat nog voor kunnen stellen. Gewoon de voorgeschreven viscositeit gebruiken.

Waar je beter op kan letten is de kwaliteit van de olie.

Op de fles staan een API en ACEA waarde, deze geven de kwaliteit aan.

Om API te nemen, minimaal SH (S = benzinemotor, H = kwaliteit). De letters lopen op richting Z, dus SK is weer betere kwaliteit etc...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zit ook al een tijdje naar die olie soorten te kijken, 10w 40 leek me ook de beste optie die 5w 30 is volgens mij gelijk al een vol synthetiche en dat maakt voor onze motoren niet zoveel uit. Ik denk dat dat anders licht voor b.v. een hypermodern japans multiklep naaimachien. Torouwens in de oude XJ gaat al jaren gewoon 15w40.

Wat gooi jij erin Kameel ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...