Spring naar bijdragen

13 polige West


Recommended Posts

Gisteren een 13 polige West stekkerdoos gemonteerd. Omdat ik gebruik wilde maken van de universele aansluiting (stekker C310) die links in de bagageruimte aanwezig is, heb ik de boel grondig ontmanteld.

dscf00017zh.th.jpg

Links in de bodemplaat heb ik door een rubber een doorvoer gemaakt. Door met 10 mm te boren ontstaan een perfecte afgesloten doorvoer.

Connector C310 bevat BIJNA alle gewenste aansluitingen. Alleen voor de continue spanning heb ik een nieuwe draad getrokken naar de zekeringkast bij de bestuurders positie.

Voor de liefhebber volgen hier de kleurcodes (de pin nummers zijn die van C310, aansluiting is die van de 13polige West):

Achteruitrij verichting: violet/zwart pin 3

Linker knipper: donkergroen/rood pin 10

Rechter knipper: bruin/rood pin 2

Rem: wit/lichtbruin pin 9(er zitten er 2, namelijk 1 continue onder spanning en 1 geschakeld via het rempedaal. Dit is voor het eventueel aansturen van een relais)

Verlichting: zwart/geel pin 5

+ 15 A: rood pin 4 (dit is geschakeld via het contact)

Electrische rem: lichtblauw pin 7 (deze is niet aangesloten)

Extra zoeken is de aansluiting voor de mistachterlampen. Deze is nl in de Amerikaanse manual niet beschreven. Controle achter de lampunits leert dat deze code groen/geel is. Ook deze bevindt zich op stekker C310.

dscf00020bm.th.jpg

Hier zie je de connector C310 en de beide kabel einden van de stekkerdoos.

Vervolgens heb ik de kabels via de bijgeleverde connectoren aangesloten. De kleurcodes van de stekkerdoos zijn niet altijd gelijk en zal ik ook niet vermelden.

Na controle van de functies heb ik de boel weer als kabelboom opgebonden en met tape omwikkeld.

dscf00056qk.th.jpg

Om de continuspanning aan te sluiten heb ik een draad naar voren getrokken via de bestaande kabelgoot welke links onder de vloerbedekking bevindt tgen de dorpels aan. Bij mijn zekeringenkast kwam ik de letterlijke "kabelbende" tegen van de alarminstallatie. Hier diende dus de volgende klus zich aan om dit wat netter en met minder overlengte aan te sluiten (wordt nog vervolgd).

dscf00032rm.th.jpg

Tenslotte nog even een plaatje van het verwijderde achterlicht en de instand gehouden waterdichte doorvoer. Vaak wordt hier namelijk de trekhaak aansluiting afgetakt.

dscf00040pf.th.jpg

Groeten,

JPK.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Om de continuspanning aan te sluiten heb ik een draad naar voren getrokken via de bestaande kabelgoot welke links onder de vloerbedekking bevindt tgen de dorpels aan. Bij mijn zekeringenkast kwam ik de letterlijke "kabelbende" tegen van de alarminstallatie. Hier diende dus de volgende klus zich aan om dit wat netter en met minder overlengte aan te sluiten (wordt nog vervolgd).

dscf00032rm.th.jpg

En nu het vervolg. Alle details rond de bedrading van het alarm zal ik jullie besparen. Ik heb in ieder geval alle overlengte er tussen uit geknipt en alles weer als 1 kabelboom opgebonden. Hierdoor onstond ruimte om de continu spanning aan te sluiten. Deze draad is met een draad zekering afgezekerd.

De volgende foto laat de kabelboom zien in opgeruimde positie.

dscf00132gf.th.jpg

Het Gemini alarm is hier goed zichtbaar.

zonderdiodes6da.th.jpg

Normaal gesproken zitten alle deurcontacten doorverbonden en die schakelen het alarm door naar massa te schakelen. Het gevolg is dat de boordcomputer registreert dat alle portieren openstaan. Om dit te voorkomen heb ik diodes opgenomen in de signaal draden. Door de kathode zijde aan de schakelzijde te monteren, registreert de boordcomputer weer specifiek welke deur openstaat. Hetzelfde geldt voor de koffer en de motorkap.

diodes8ay.th.jpg

Zijn er vragen? Dan ben ik natuurlijk bereid te helpen. Succes met de hobby!

Groeten, JPK.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...