Spring naar bijdragen

Sluiting in bedrading????


Pim
 Share

Recommended Posts

Ja daar istie weeer,

een tijd geleden, eindelijk weer een computer, tijd en een rijdende auto... Maar nu het volgende probleem:

Gister er op gewezen dat mijn verlichting niet aan was....

Vandaag tijd voor een kijkje onder de motorkap,... En nu in de regen dus dan maar jullie even raadplegen .... biggrin.gif

Bevindingen 25-05-06 :

#1 Bij het uittrekken van de verlichtingsschakelaar (1x) Stadsverlichting gaat aan

#2 Bij de 2e klik verandert er niets, behalve dat mijn Grootlicht indicatie op dashboard aangaat!

#3 Meet wel 2 x 12V tussen contacten fitting koplamp...

#4 Zekeringen gechecked, lampjes uitgewisseld, geen veranderingen!

#5 Dashboardverlichting doet t ook al een tijd niet meer ( verband met elkaar? )

#6 Grootlicht/(Richtingaanwijzer)hendel heeft geen invloed meer op verlichting... ( richtingaanwijzers zijn nog ok )

Klinkt dit ook maar iemand bekend dit probleem?? Dan lees/hoor ik het altijd graag van jullie rolleyes.gif

Groeten, PiM!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

#1 Bij het uittrekken van de verlichtingsschakelaar (1x) Stadsverlichting gaat aan
Dit klinkt normaal
#2 Bij de 2e klik verandert er niets, behalve dat mijn Grootlicht indicatie op dashboard aangaat!

#3 Meet wel 2 x 12V tussen contacten fitting koplamp...

Heb je wel aarde bij de koplamp,want een + en een - moet wel resulteren in een brandende lamp.

#5 Dashboardverlichting doet t ook al een tijd niet meer ( verband met elkaar? )

De schakelaar kan je verdraaien zodoende kan je je dashbord verlichting dimmen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

QUOTE

#2 Bij de 2e klik verandert er niets, behalve dat mijn Grootlicht indicatie op dashboard aangaat!

#3 Meet wel 2 x 12V tussen contacten fitting koplamp...

Heb je wel aarde bij de koplamp,want een + en een - moet wel resulteren in een brandende lamp.

Ja, lijkt me wel (te checken??) zit gewoon weer op originele plaats / in de fitting gemeten.

QUOTE

#5 Dashboardverlichting doet t ook al een tijd niet meer ( verband met elkaar? )

De schakelaar kan je verdraaien zodoende kan je je dashbord verlichting dimmen

Is bekend, maar gaat helemaal niet meer aan

Als het uit de schakelaar zelf komt word je er niet vrolijk van, (Edwin!?) Maar 'sluiting'ontstaat pas bij ontsteken van 'gewone verlichting' Sluiting in een van de schakelaars lijkt me nog steeds niet logisch.... Ook zekeringen bij accu gechecked....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

en kijk ook eens vanaf je stuur naar beneden, net onder het dashboard hangt een los relais die is namelijk van je koplampen.

Bij mij is die toen ook de oorzaak geweest dat me verlichting het niet meer deed terwijl er wel spanning te meten was bij de koplampen.

Spaninng is er zo op het eindpunt maar het gaat om de stroom (A) die er gaan lopen op het moment dat de verlichting aan gaat, want een lamp van 12 volt met 55 watt, kun je 12volt geven en 0,1 ampere dan zal hij in jou bevinding niets doen, loopt er een stroom van 2 ampere zal de lamp wel licht geven. Het gaat dus niet zozeer om de spanning maar dus meer om de stroom die er gaat lopen als het circuit gesloten is.

Maar even terug naar het relais, het is een doodsimpel relais wat op bijna elke hoek van de straat te koop is en hoeft dus niet perse van Jeep af te komen. Kleine tip als je dat relais gaat vervangen pak een zo zwaar mogelijke (veel ampere's) want dat relais kweekt een hele hoop warmte als je lampen een tijdje aan zijn.

En dat het verklikkerlichtje op je dashboard brand kan, trek eens 1x aan de hendel van je groot licht zul je zien dat dat blauwe lampje vanzelf uit gaat.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

en kijk ook eens vanaf je stuur naar beneden, net onder het dashboard hangt een los relais die is namelijk van je koplampen.

Bij mij is die toen ook de oorzaak geweest dat me verlichting het niet meer deed terwijl er wel spanning te meten was bij de koplampen.

Spaninng is er zo op het eindpunt maar het gaat om de stroom (A) die er gaan lopen op het moment dat de verlichting aan gaat, want een lamp van 12 volt met 55 watt, kun je 12volt geven en 0,1 ampere dan zal hij in jou bevinding niets doen, loopt er een stroom van 2 ampere zal de lamp wel licht geven. Het gaat dus niet zozeer om de spanning maar dus meer om de stroom die er gaat lopen als het circuit gesloten is.

Maar even terug naar het relais, het is een doodsimpel relais wat op bijna elke hoek van de straat te koop is en hoeft dus niet perse van Jeep af te komen. Kleine tip als je dat relais gaat vervangen pak een zo zwaar mogelijke (veel ampere's) want dat relais kweekt een hele hoop warmte als je lampen een tijdje aan zijn.

En dat het verklikkerlichtje op je dashboard brand kan, trek eens 1x aan de hendel van je groot licht zul je zien dat dat blauwe lampje vanzelf uit gaat.

Dus nog ff met me kop goed onder het stuur... alle relais er ff uitgehad, schoongeblazen/los getikt... Toen was ie er weer biggrin.gifbiggrin.gif ....

En jah die hendel, dat was dus eerst niet zo.... maar natuurlijk als het eenmaal werkt.... dat vatte ik nog wel hoor tongue.gif (en altijd al die mensen maar seinen naar me tongue.gif )

Bedankt maar weer allemaal voor jullie snelle reacties!

PiM!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...