gerben Geplaatst January 22, 2006 Rapporteren Share Geplaatst January 22, 2006 Hallo, Ik heb in december mijn CJ-7 ingeruild en ben sinds kort eigenaar van een 97-er TJ. Af en toe heb ik het probleem dat bij het remmen in de laatste circa 2 meters m'n abs een beetje rateld. Ik heb al alle 4 de censoren gereinigd en al het vuil verwijderd. ook het roest van de vertandingen verwijderd. Op het dashboord branden geen lampjes en de autio geeft ook geen foutcode. Is er misschien iemand die dit probleem kent?? Bijvoorbaat mijn dank. Groeten, gerben Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst January 22, 2006 Rapporteren Share Geplaatst January 22, 2006 Heb je er grotere banden onder zitten? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
gerben Geplaatst January 22, 2006 Auteur Rapporteren Share Geplaatst January 22, 2006 Heb je er grotere banden onder zitten? Ja. 31x10,5 Ja, 31 x 10,5 Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst January 22, 2006 Rapporteren Share Geplaatst January 22, 2006 Dat kan er mee te maken hebben. Normaal valt je ABS onder de ±3 km/u uit, omdat je anders niet zou kunnen stoppen. Met grotere banden gebeurt dat dus al met hogere snelheid, omdat de omtrek van je banden groter is... Als het ABS dan op de één of andere manier toch merkt dat je nog rijdt (de pulsen van de sensoren blijven natuurlijk komen omdat de auto nog rolt), kan hij een "zelftest" gaan uitvoeren.... Mogelijk is dat wat je merkt! Als het dat is, kan het geen kwaad. Maar ik kan dat hiervandaan natuurlijk niet helemaal met zekerheid zeggen... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
gerben Geplaatst January 22, 2006 Auteur Rapporteren Share Geplaatst January 22, 2006 Dat kan er mee te maken hebben. Normaal valt je ABS onder de ±3 km/u uit, omdat je anders niet zou kunnen stoppen. Met grotere banden gebeurt dat dus al met hogere snelheid, omdat de omtrek van je banden groter is... Als het ABS dan op de één of andere manier toch merkt dat je nog rijdt (de pulsen van de sensoren blijven natuurlijk komen omdat de auto nog rolt), kan hij een "zelftest" gaan uitvoeren.... Mogelijk is dat wat je merkt!Als het dat is, kan het geen kwaad. Maar ik kan dat hiervandaan natuurlijk niet helemaal met zekerheid zeggen... Hmm, Vreemd, want de snelheidsteller en de ABS-censor weten allebij niet dat de EIGENLIJKE snelheid (meer meters per wielomwenteling)hoger is. de verhodingen tussen deze twee tellers blijft ten slotte gelijk als je de asomwentelingen van de teller in de bak... en de wielas vergelijkt. Ik geloof best dat de oorzaak daar kan liggen maar het lukt me niet uit te vogelen HOE dit komt. Ik zou me wel voor kunnen stellen dat dit gebeurt bij een andere verhouding in het differentieel of zo. Maar de wielen zelf zitten helemaal aan het eind van het hele circus. Overigens is het bij een snelle stop bijna niet merkbaar alleen wanneer je LANGZAAM uitrolt, voel je de laatste 2 meter het abs zachtjes ratelen, Ik heb ook het idee dat dit meer bij een koude motor dan bij een warme motor het geval is. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst January 22, 2006 Rapporteren Share Geplaatst January 22, 2006 Je snelheidssensor heeft er ook niets mee te maken! Het ABS kan zelf de snelheid bepalen door de frequentie van de pulstreinen van de sensoren te volgen. Met grotere wielen heb je dus een grotere snelheid wanneer het ABS denkt dat het moet uitschakelen! Dat verhaal met rustig en harder afremmen klopt precies met mijn theorie: Het punt waarop het systeem gaat "twijfelen" of 'ie al dan niet moet uitschakelen is bij harder remmen snel gepasseerd, waardoor de "twijfel"weggenomen is: Uit! Rem je rustig, dan zal er langer een punt van wel/niet uitschakelen bestaan. Daardoor kan het systeem aan zichzelf gaan twijfelen en een zelftest uitvoeren! Bij grotere wielen is het systeem daar wat gevoeliger door, het is niet de directe oorzaak. Die oorzaak moet je zoeken in de sensoren bij de wielen. Afstand tot de tandkrans, vervuiling, scheefstaan... Dat soort zaken! Ook 2 banden met een sterk verschillende profieldiepte (andere omtrek), op één as, kunnen bijdragen aan je probleem. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
gerben Geplaatst January 23, 2006 Auteur Rapporteren Share Geplaatst January 23, 2006 Je snelheidssensor heeft er ook niets mee te maken! Het ABS kan zelf de snelheid bepalen door de frequentie van de pulstreinen van de sensoren te volgen. Met grotere wielen heb je dus een grotere snelheid wanneer het ABS denkt dat het moet uitschakelen! Dat verhaal met rustig en harder afremmen klopt precies met mijn theorie: Het punt waarop het systeem gaat "twijfelen" of 'ie al dan niet moet uitschakelen is bij harder remmen snel gepasseerd, waardoor de "twijfel"weggenomen is: Uit! Rem je rustig, dan zal er langer een punt van wel/niet uitschakelen bestaan. Daardoor kan het systeem aan zichzelf gaan twijfelen en een zelftest uitvoeren!Bij grotere wielen is het systeem daar wat gevoeliger door, het is niet de directe oorzaak. Die oorzaak moet je zoeken in de sensoren bij de wielen. Afstand tot de tandkrans, vervuiling, scheefstaan... Dat soort zaken! Ook 2 banden met een sterk verschillende profieldiepte (andere omtrek), op één as, kunnen bijdragen aan je probleem. OK, Maar het feit dat ik met grotere banden sneller rijdt dan met kleinere banden zou de abs censor nooit kunnen zien omdat de asomwentelingen gelijk blijven, het enige verschil is dat je door de grotere band met dezelfde asonwenteling iets sneller gaat. Dit zou je dan ook met de gewone banden moeten merken, alleen , inderdaad bij een "iets" lagere snelheid. Die profieldiepte kan ik inkomen dat 2 mm verschil met een grotere omntrek heeft meer verloop dan bij een kleinere! Overigens; een van de banden heeft inderdaad iets minder profiel dan de anderen. Is het niet zo, dat wanneer een sencor niet goed staat afgesteld, dat het systeem dit aangeeft. Bijvoorbaat bedankt voor je moeite!! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst January 23, 2006 Rapporteren Share Geplaatst January 23, 2006 De ABS sensoren "zien" ook niet dat je wat sneller rijdt.... en da's nou net het probleem. Je ABS denkt nu dat je bijna stil staat, maar in werkelijkheid heb je meer snelheid en dus kinetische energie! Opzich niet ernstig.... maar 't is weer een tolerantie die krapper wordt. Als daarnaast één band meer afgesleten is en/of een sensor net niet helemaal fijn staat afgesteld wordt het allemaal erg krap en kan hij soms even de mist in gaan. Wat met grotere wielen ook meespeeld, is dat je toerental langzamer afneemt bij remmen. m.a.w.: Je ABS denkt dat je rustiger remt dan dat íe bij kleine wielen doet. Even extreem: Stel, de standaard banden draaien bij 100 km/u 250 toeren en je huidige doen dan 200 toeren. Als je tot stilstand bent gekomen staan in beide gevallen de wielen stil, dus zet het af tegen de tijd en je ziet met de originele banden een steilere grafiek. Je ABS leest/beoordeelt de wieltoerentallen ook op deze manier, en heeft dus ook "last" van grotere wielen. Niet dat het meteen misgaat, zoals ik al schreef, maar de tolerantie's worden wat krapper.... Het kan dus best zijn dat je sensoren nog binnen de tolerantie afgesteld staan, en er geen foutcode optreedt. Maar als er meerdere zaken "op het randje zitten" zal je systeem toch een keer een extra controle uitvoeren. Op het moment dat die zelftest niet geslaagd is, zal je ABS lampje oplichten... gegarandeerd! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
gerben Geplaatst January 23, 2006 Auteur Rapporteren Share Geplaatst January 23, 2006 De ABS sensoren "zien" ook niet dat je wat sneller rijdt.... en da's nou net het probleem. Je ABS denkt nu dat je bijna stil staat, maar in werkelijkheid heb je meer snelheid en dus kinetische energie! Opzich niet ernstig.... maar 't is weer een tolerantie die krapper wordt. Als daarnaast één band meer afgesleten is en/of een sensor net niet helemaal fijn staat afgesteld wordt het allemaal erg krap en kan hij soms even de mist in gaan.Wat met grotere wielen ook meespeeld, is dat je toerental langzamer afneemt bij remmen. m.a.w.: Je ABS denkt dat je rustiger remt dan dat íe bij kleine wielen doet. Even extreem: Stel, de standaard banden draaien bij 100 km/u 250 toeren en je huidige doen dan 200 toeren. Als je tot stilstand bent gekomen staan in beide gevallen de wielen stil, dus zet het af tegen de tijd en je ziet met de originele banden een steilere grafiek. Je ABS leest/beoordeelt de wieltoerentallen ook op deze manier, en heeft dus ook "last" van grotere wielen. Niet dat het meteen misgaat, zoals ik al schreef, maar de tolerantie's worden wat krapper.... Het kan dus best zijn dat je sensoren nog binnen de tolerantie afgesteld staan, en er geen foutcode optreedt. Maar als er meerdere zaken "op het randje zitten" zal je systeem toch een keer een extra controle uitvoeren. Op het moment dat die zelftest niet geslaagd is, zal je ABS lampje oplichten... gegarandeerd! Ok, "that makes sense" , het zal inderdaad wsel een opeenhoping "van" zijn. Ik dacht er af te zijn nadat ik alles gereinigd had, met name de trommels achter zaten goed vol met remafval, hierna reed de auto goed, bij de koude start voelde ik weer iets, maar naarmate de auto warmer wordt neemt dit af. Ik moet nog precies kijken in hoeverre dit zo is want ik heb het zaakje pas afgelopen zaterdag schoongemakt. Grtz. en nogmaals bedankt! gerben Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.