Spring naar bijdragen

koelvloeistof


loekie
 Share

Recommended Posts

Dag Allemaal,

Mijn vraag is waar blijt mijn koelvloeistof. Ik vul mijn reservoir bij en na 500 km is ie weer leeg. Ik had een lekkende radiatordop waardoor ik koelvloeistof verloor maar dat is inmiddels verholpen met een nw dop. Als ik mijn motorolie contoleer is er ook niets opmerkelijks te bespeuren? Waarr blijft mijn vloeistof. mad.gif Er ligt ook niets onder de auto. Wil wil het zeggen.

Alvast bedankt.

Loekie

cherokee 88 4.0

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het (gesloten) koelysteem van de '88 cherokee moet je goed ontluchten.

Bijvullen, motor op temperatuur laten komen, af laten koelen. Herhalen tot je niets meer bij kunt vullen.

Als je snel klaar wilt zijn: auto een beetje voorover zetten op een helling oid, temperatuursensor voor de meter eruit (Tegen het schutbord aan bovenop de kop geschroeft. Zit met 1 draag vast) en bijvullen tot het water eruit komt zonder borrelen. Dan weer terugschroeven. (probeer dit NIET met een warme motor).

En zorg dat alles goed dicht zit, ander kookt ie over.

btw.. een '88 hoort geen radiatordop te hebben... bijvullen doe je in het tankje tegen het schutbord.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

bedankt voor de tips, ik heb begrepen van de jeep dealer jawel! dat het koelsysteem vervangen is door een ander systeem wat met een expansievat werkt en een radiator heeft met radiator dop. De dealer heeft hem bijgevuld bij de radiator. Kan ik hem dan op dezelfde manier vullen zoals je beschreef. Ik hoor het wel.

Groetjes Loekie biggrin.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

euh.. dat systeem met een expansievat is het orginele systeem. tenminste.. als er bij jou tegen het schutbord aan de bijrijderskant een wit tankje zit met een dop bovenop, een slang die er aan de zijkant ingaat en een slang die er van onder weer uitkomt, gekoppelt aan de slangen die van en naar de kachel gaan.

Als je een systeem hebt waarbij er vanaf de dop van de radiator (ongeveer) een slangetje naar een los tankje gaat, dan geldt het bovenstaande niet (en heb je een koelsysteem van een 92+ cherokee.

In dat geval heb je een groter probleem denk ik. Je zou nog eens kunnen proberen om met draaiende motor en kachel vol open langzaam bij te vullen, steeds een scheutje erbij, of de truuk met de temperatuurvoeler.

wat ook nog kan is dat je een lekje hebt in je koppakking (of een scheur in het blok) waardoor er koelwater door de uitlaat naar buiten gaat. Maar dat zou je toch moeten zien dan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Er komen geen overmatige rookpluimen uit de uitlaat. Althans niets meer dan andere auto's. Ik heb inderdaad een slangetje wat naar een lostankje gaat. Ik zal het nog eens proberen om hem bij te vullen met een draaiende motor. Er is vandaag geen vloeistof verloren gegaaan sad.gif . Toch veel km gemaakt. Als er weer vloeistof verdwijnt zal ik hem bijvullen zoals je beschreef. Bedankt voor de tip.

Groetjes Loekie.

Maar een scheur in het blok moet je toch zien of voelen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...