Jump to content
Sign in to follow this  
YvL-WranglerYJ

Wrangler YJ project

Recommended Posts

Beste jeep liefhebbers.

Ik heb een wrangler YJ van '89.

Ben van plan deze om te bouwen om enkel nog off road te doen, voor het plezier maar wil hier uiteindelijk ook challenges mee gaan rijden.

Nu twijfel ik nog over welke assen ik ga gebruiken..

Wou eerst Dana 44 gebruiken, maar veel mensen raden me dit af en raden een sterkere as aan, welke assen raden jullie aan ?

De motor en versnellingsbak twijfelde ik ook nog over, dacht eerst aan een diesel, is relatief zuinig, veel koppel en makkelijk te controleren op bergen, toch raden ze me een benzine (v8) aan met een automaat.. 🤔🤷‍♂

Geef gerust jullie tips en meningen, ben zeer benieuwd! 😁

Bedoeling is dat er 37" maxxis trepadors onder komen om te beginnen, uiteindelijk 40" en indien nodig 42".

Binnenkort foto's!

Mvg Yannick 😉

eWelkom,

Voor 37 ers kan ik veel assen noemen die dat aankunnen zoals dana 44, Toyota assen en patrol assen maar als je uiteindlijk naar 40 of 42 inch wil kom je in een kleine keus aan assen terrecht.

Tevens bepaald de motor en tussenbak de rest van het verhaal. Hoe krachtiger je motorblok en hoe hoger de verhouding in je tussenbak des te meer krijgen je assen te verduren. V8 met 225 pk / 450nm Koppel en een tussenbak met 1:2.7 geeft minder krachten door aan de assen dan een v8 met 300pk / 550nm Koppel en een tussenbak met 1:4. Dus dat speelt ook een rol bij de keus naar de assen.

Verder is het leuk om met 40 ers te rijden maar daar heb je dikke assen voor nodig. Hoe dikker de as des te minder bodemvrijheid krijg je onder de assen en dat is weer nadelig in het terrein. Het kan zelfs zo zijn dat als je 37 ers plaatst met patrol assen dat je net zoveel ruimte onder je assen hebt als met 40 ers en een dikkere as zoals de dana 60 of 70. Dan win je dus niks aan bodemvrijheid onder de assen en hoe groter de banden des te eerder kan het kapot gaan. tevens kosten 40 ers of 42 ers een stuk meer als 37 inch banden. En nu alvast dike assen nemen met 37 ers is ook geen oplossing. Dan sta je al vast bij wijze van spreken bij de ingang van het terrein.

Wat blijft er dan over met 40 ers of groter. De Unimog assen. Genoeg bodemvrijheid, behoorlijk sterk en redelijk goed te vinden. het vergt alleen wat aanpassing om het passend te maken onder je YJ maar dat moet zeker lukken.

Hou wel rekening met de rest van je aandrijflijn zoals de aandrijfassen, automaat en tussenbak. Ook die zaken kunnen kapot en zeker in het terrein. Of je een handbak of automaat moet gebruiken zijn de meningen over verdeeld. De 1 roept automaat en de ander handbak. Ik vond beide zowel voordelen als nadelen hebben. Automaat is gevoeliger in het terrein en heft meer aandacht nodig mbt koeling, water en stof maar ik vind een automaat veel lekkerder te controleren. heb een handbak gehad met een hele korte 1. Die kon ik gewoon op zijn handgas laten klimmen en dat ging prima. Ach keuzes keuzes keuzes. Ieder heeft zijn voorkeur uiteindelijk maar bedenk goed of je echt naar 40 ers of 42 ers wil. Je wordt dan niet alleen een stuk breeder maar ook een stuk zwaarder. Voor je het weet weeg je dan rijklaar 2200kg of meer met 40 ers en hele dike assen, lieren enz. 

Edited by michel1972

Ik rijd met patrol assen en longfield steekassen 4.6 overbrenginging en 38.5inch Boggers een 4.0 L6 motor en ik heb meer dan genoeg power zowel op 1500rpm als op 6000rpm. Gaat gewoon keihard tegen de begrenzer.

2 hours ago, Jerrold said:

Ik rijd met patrol assen en longfield steekassen 4.6 overbrenginging en 38.5inch Boggers een 4.0 L6 motor en ik heb meer dan genoeg power zowel op 1500rpm als op 6000rpm. Gaat gewoon keihard tegen de begrenzer.

38.5 inch boggers zijn bij lange na nog geen 42 ers 😎

Ik had zelf 40 ers onder mijn YJ zitten met 5.13 in de assen en ook ik kon wel meekomen maar moest hem dan wel in de toeren houden. Maar laag in de toeren was het wel werken met de 5 bak.

23 hours ago, YvL-WranglerYJ said:

Beste jeep liefhebbers.

Ik heb een wrangler YJ van '89.

Ben van plan deze om te bouwen om enkel nog off road te doen, voor het plezier maar wil hier uiteindelijk ook challenges mee gaan rijden.

Nu twijfel ik nog over welke assen ik ga gebruiken..

Wou eerst Dana 44 gebruiken, maar veel mensen raden me dit af en raden een sterkere as aan, welke assen raden jullie aan ?

De motor en versnellingsbak twijfelde ik ook nog over, dacht eerst aan een diesel, is relatief zuinig, veel koppel en makkelijk te controleren op bergen, toch raden ze me een benzine (v8) aan met een automaat.. 🤔🤷‍♂

Geef gerust jullie tips en meningen, ben zeer benieuwd! 😁

Bedoeling is dat er 37" maxxis trepadors onder komen om te beginnen, uiteindelijk 40" en indien nodig 42".

Binnenkort foto's!

Mvg Yannick 😉

Je kan ook de YJ kopen van de foto. Ok zit geen V8 en automaat in maar wel een langere wielbasis, atlas tussenbak, hele dikke assen met sper voor en achter, dikke fenders, 40 inch banden enz.

Ga zelf maar eens iets bouwen. Voor je het weet ga je richting bedragen of er flink overheen waar je elders een complete auto voor kan kopen.

IMG_3801.JPG

Ik geef alleen even aan met welke setup ik rij. Ik rij er ook alleen offroad mee maar ik heb met deze combi zelf in lage toeren geen problemen en ik heb toch heel wat terreinen gereden zonder problemen.

On ‎9‎/‎11‎/‎2019 at 9:21 PM, Jerrold said:

Ik geef alleen even aan met welke setup ik rij. Ik rij er ook alleen offroad mee maar ik heb met deze combi zelf in lage toeren geen problemen en ik heb toch heel wat terreinen gereden zonder problemen.

Had daarom het teken 😎 geplaatst. Je weet hoe het werkt. Vaak denkt men groter is beter maar je hebt geen 42 ers of 40 ers nodig om goed in het terrein te kunnen rijden. Ok het staat gaaf  42 ers of 40 ers maar is niet altijd beter en voordeliger in de portemonnee.