Gast Geplaatst September 24, 2016 Rapporteren Share Geplaatst September 24, 2016 Hallo Jeepers, Mijn xj 4.0 aut. uit 99 bromt behoorlijk tussen 50 en 60, en rond de 110 km p u. (Niet toerentalafhankelijk maar echt de rijsnelheid). Van meerdere kanten hoor ik dat de kruisjes in de aandrijfas vervangen moeten worden, echter speling o.i.d.kan ik absoluut niet voelen. Wie herkent dit en heeft "de" tip! Groet, Mark Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
JeePee Geplaatst September 26, 2016 Rapporteren Share Geplaatst September 26, 2016 Hoor je verschil wanneer je het gas loslaat? Bij kruisjes van de aandrijfas of het pinionlager hoor je verschil. Wanneer het de wiellagers zijn merk je bijna geen verschil onder belasting of uitrollen. Heb je onlangs de auto verhoogd? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Gast Geplaatst September 27, 2016 Rapporteren Share Geplaatst September 27, 2016 bij gas los is het gebrom een stuk minder maar nog wel aanwezig, de auto is niet verhoogd met uitzondering van een set hulpveren omdat de achterkant wat doorgezakt was, weghalen van de hulpveren geeft geen verschil. bij rijden in fulltime 4wd is het ook minder overigens, zowel onder belasting als met gas los. de brom is ontstaan na het vervangen van de linkerbladveer wegens een breuk daar in, de auto is daarna uitgelijnd en helemaal 'in model'. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Gast Geplaatst September 27, 2016 Rapporteren Share Geplaatst September 27, 2016 sorry, vergeten op te schrijven, het is geen wiellager geluid, de brom is wat meer een lage bastoon die hoorbaar is maar niet voelbaar in stuur of de vloer o.i.d. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Black Sjeep Geplaatst September 27, 2016 Rapporteren Share Geplaatst September 27, 2016 Beste Mark, Ik heb zelf direct na aanschaf van mijn Jeep XJ de kruisjes vervangen i.v.m. brommen en ook voelbare trillingen. Bij het vervangen bleken sommige kruisjes nog helemaal prima (maar toch maar vervangen, de rommel lag nu toch los) maar ook een paar waar de naald lagers compleet droog waren en reeds verroest. Ik vind het dus lastig om te zeggen dát het an de kruisjes ligt, maar nog meer, welke het dan zou moeten zijn....... Groet, Martin Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Gast Geplaatst September 27, 2016 Rapporteren Share Geplaatst September 27, 2016 beste Martin, dank voor je reactie, de kruisjes zijn wel bekeken waarbij rechtsvoor vervangen is, er zitten geen smeernippels op de kruisjes van de achterste aandrijfas dus ik kan ze niet eens van een lik vet voorzien helaas (na 175000 km kunnen ze wel wat vet gebruiken denk ik?). het schuifstuk op de voorste aandrijfas is spelingvrij dus daar kan het gebrom ook niet uit komen vandaar dat ik die kruisdingen ben gaan verdenken. gr, Mark Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Gast Geplaatst September 27, 2016 Rapporteren Share Geplaatst September 27, 2016 meteen maar even voortbordurend hierop, zo heel duur zijn die dingen niet zag ik al Googlend, dus: wie kan / wil die kruisjes vervangen in de achterste aandrijfas? ik ben erg goed in koffie inschenken, gereedschap aangeven en in de weg lopen :-). Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.