Spring naar bijdragen

Dana 26.2?


D-me
 Share

Recommended Posts

Een amateur vraagje, ik heb de olien vervangen van mijn vooras en binnenin het diff huis staat een stempel dana 26.2

Is dit de dana 30 as waar meestal over gesproken wordt of is zulk dana 30 een zwaardere versie?

Wat zijn de voordelen of verschillen hiertussen?

Greetz Dimitri

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Overal kan je een sper inbouwen maar de vraag is of dat verstandig is in verhouding tot de setup van de jeep.

 

Met wat voor banden rij jij?

Welke overbrenging heb jij in je assen zitten?

 

De dana 30 vooras is namelijk niet de sterkste as die ze gemaakt hebben en soms kan het niet verstandig zijn om veel geld te investeren in iets wat misschien wel vaak kapot gaat.

Ah oei, op vlak van de assen staat hij nog orgineel. Het doel is trouwens om hem 60/40 te gebruiken 60 op de baan / 40 in terrein.

Dus uw mening is om van de sper af te blijven of gelijk andere assen te steken?

Er staan nu 32" banden onder en hij is iets verhoogd (weet niet juist hoeveel).

Greetz

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zou ten eerste altijd eerst beginnen met een sper in de achteras en ga dan eerst eens rijden daarmee en bekijken hoe dat bevalt.

 

Een dana 30 vooras kan heus wel iets hebben en stel je zou 33 inch banden plaatsen dan blijft het heus allemaal wel heel als je maar je voet onder controle blijft houden want vast is vast he.

 

Heb jij een 2.5 liter of 4 liter jeep? De reden is simpel. De 4 liter jeep heeft een 3.55 overbrenging in de assen zitten en de 2.5 liter 4.10. Stel je jeep is een 4 liter dan heb jij de 3.55 overbrenging in de assen zitten en je plaatst een sper en eventueel later grotere banden dan ga je al gauw op de snelweg merken dat er minder trekkracht is dan voorheen. Ook in het terrein ga je het dan merken. Om dit dan op te lossen kan je een andere overbrenging plaatsen maar dan heb je niks meer aan je sper daar deze niet past in assen waarbij de overbrenging boven de 3.55 ligt.

 

Heb je nu al vaker in het terrein gereden en waarom een sper in de vooras?

Mijn vorig speeltje was een mercedes g klasse waar ik een 125pk turbomotor had in gelegd. Deze kon ik zowel vooraan als achteraan sperren. Maar de verhoudingen in de g waren zo goed dat ik weinig sper nodig had. En ik heb het gevoel dat de wrangler zijn voorste diff veel te snel in werking treed en het voorwiel niet meedraaid. Of zit dat in mijn hoofd?

Het is btw een 2.5i en hopelijk in de toekomst lepel ik er een 4l in van een cherokee.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

de wagen is is in belgie ingeschreven en wordt ingeschreven als oldtimer, geen haan dat daar naar kraait.

Dus tussen de lijnen gelezen, stelt de jeep standaard in terrein niet veel voor... Of dramatiseer ik dat en was de G gewoon heel goed met standaard diff's?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

de wagen is is in belgie ingeschreven en wordt ingeschreven als oldtimer, geen haan dat daar naar kraait.

Dus tussen de lijnen gelezen, stelt de jeep standaard in terrein niet veel voor... Of dramatiseer ik dat en was de G gewoon heel goed met standaard diff's?

Differentieelwerking van een ongesperde G en een Wrangler is gelijk. Weet je zeker dat de vooras wel goed ingeschakeld was toen je dit testte? De disconnect motor van de vooras wil nog wel eens problemen geven. Kan natuurlijk ook nog zijn dat je G uitgerust was met traction control die de differentieelwerking beinvloed door de rem electronisch te bekrachtigen voor een wiel zonder tractie. Die feature zul je op een Wrangler moeten missen.
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Differentieelwerking van een ongesperde G en een Wrangler is gelijk. Weet je zeker dat de vooras wel goed ingeschakeld was toen je dit testte? De disconnect motor van de vooras wil nog wel eens problemen geven. Kan natuurlijk ook nog zijn dat je G uitgerust was met traction control die de differentieelwerking beinvloed door de rem electronisch te bekrachtigen voor een wiel zonder tractie. Die feature zul je op een Wrangler moeten missen.

De tractie controle betwijfel ik. De g was er eentje uit '83.

En de disconnect motor had wel problemen (dankzij jullie forum bijgeleerd) en deze heb ik tijdelijk geblokkeerd in 4wd en dit ga ik de 17de uitvoerig testen. Ondertussen een nieuwe vacuummotor bestellen.

"We zullen zien" zei de blinde man... ;-)

Dus een mooie setup voor mij met een max van 33" banden zouden mijn 4.10 verhouding behouden, 4l motor erin en een dana 30 sper achterin zijn?!

Thanks all! Greetz.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...