david s Geplaatst October 30, 2014 Rapporteren Share Geplaatst October 30, 2014 Beste allen, Mijn nekaf start nu alleen als ik van een helling in gang rijd... Ik ben nu alles aan het uitmeten, de batterijen lijken niet meer op te laden. Als ik de dynamo meet, meet ik op alle 3 de punten 0V (ik verbind Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Mutt Geplaatst November 2, 2014 Rapporteren Share Geplaatst November 2, 2014 Hallo David. Ik weet dat meten weten is, maar een test doet het ook best. Verwijder de kap van de spannigsregelaar, daar komen dan drie spoelen te voosrschijn en neem een stukje schuurpapier met korrel 200 of 400 en ga daar voorzichtig mee tussen de cotactpunten door van de speoelen, want het wil nog wel eens gebeuren dat wanneer de jeep een tijd heeft stilgestaan er corosie op de punten ontstaat en zodoende er geen contact gemaakt kan worden. Als dit allemaal in orde is en laten we er van uit gaan dat de dynamo niet is overledendan zou het zaakje weer moeten laden. Amperemeter: als je de massaschakelaar aan zet dan behoort er op de twee draden die op de ampere meter zijn aangesloten 24v te staan en als alles naar behoren zou werken dan zal tijdens het starten de meter naar min uitslaan en zodra de motor aanslaat zal de meter normaal naar plus uitslaan, maar mocht het voor de meter enide oevening zijn dan kun je op de volgende manier zien of hij wel of niet laad, zet de jeep zo dicht mogelijk voor een muur en doe je groot licht aan en laat de motor stationair draaien als je daarna iets gas geeft gaan de lichten veller branden, is dit het geval dan houd dat in dat je amperemeter vervangen moet worden en dat hij wel laad. Ook zou ik met een multiemeter even de verbindingkabel die tussen de dynamo en de spanningsregelaar zit controleren op een breuk want dat is iets wat nog wel eens vergeten word. Mocht dit alles inorde zijn dan kan ik je alleen nog advieseren om met de dynamo en de spanningsregelaar naar een bedrijf te gaan die dit door kan meten en eventueel op elkaar af te stellen. Hopelijk heb ik je een beetje op weg kunnen helpen naar een goed resultaat en laat nog eens weten hoe het verder verlopen is. Mocht je een nieuwe amperemeter of i.d nodig hebben, kijk dan eens op de site van Truck parts trading. Groeten en succes. Mutt. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Mutt Geplaatst November 2, 2014 Rapporteren Share Geplaatst November 2, 2014 Hallo David. Ik weet dat meten weten is, maar een test doet het ook best. Verwijder de kap van de spannigsregelaar, daar komen dan drie spoelen te voosrschijn en neem een stukje schuurpapier met korrel 200 of 400 en ga daar voorzichtig mee tussen de cotactpunten door van de speoelen, want het wil nog wel eens gebeuren dat wanneer de jeep een tijd heeft stilgestaan er corosie op de punten ontstaat en zodoende er geen contact gemaakt kan worden. Als dit allemaal in orde is en laten we er van uit gaan dat de dynamo niet is overledendan zou het zaakje weer moeten laden. Amperemeter: als je de massaschakelaar aan zet dan behoort er op de twee draden die op de ampere meter zijn aangesloten 24v te staan en als alles naar behoren zou werken dan zal tijdens het starten de meter naar min uitslaan en zodra de motor aanslaat zal de meter normaal naar plus uitslaan, maar mocht het voor de meter enide oevening zijn dan kun je op de volgende manier zien of hij wel of niet laad, zet de jeep zo dicht mogelijk voor een muur en doe je groot licht aan en laat de motor stationair draaien als je daarna iets gas geeft gaan de lichten veller branden, is dit het geval dan houd dat in dat je amperemeter vervangen moet worden en dat hij wel laad. Ook zou ik met een multiemeter even de verbindingkabel die tussen de dynamo en de spanningsregelaar zit controleren op een breuk want dat is iets wat nog wel eens vergeten word. Cotroleer ook de conditie van je accuus deze moeten minimaal 12v geven en net geladen accu zal 12,8 tot 13v kunnen halen. Mocht dit alles inorde zijn dan kan ik je alleen nog advieseren om met de dynamo en de spanningsregelaar naar een bedrijf te gaan die dit door kan meten en eventueel op elkaar af te stellen. Hopelijk heb ik je een beetje op weg kunnen helpen naar een goed resultaat en laat nog eens weten hoe het verder verlopen is. Mocht je een nieuwe amperemeter of i.d nodig hebben, kijk dan eens op de site van Truck parts trading. Groeten en succes. Mutt. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
david s Geplaatst December 15, 2014 Auteur Rapporteren Share Geplaatst December 15, 2014 Beste Mutt, Bedankt voor de reactie. Omdat ik het probleem niet onmiddellijk vond - ik was maar een weekje op vakantie - heb ik mijn batterijen, dynamo, spanningsregelaar en kabels gedemonteerd. Ik zal deze volgende maand laten uittesten en eventueel herstellen, zodat ik ze nadien terug kan demonteren. mvg David Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.