Spring naar bijdragen

Verschillen 1990 en 1991 model XJ


Vulture
 Share

Recommended Posts

Op aanraden van 'mensen die het kunnen weten' zoek ik een XJ van 1991 of nieuwer. Volgens hun zeggen zijn dat HO motoren, en zijn die minder storingsgevoelig. Ook liggen op die modellen betere remmen.

Omdat er diverse mooie 1990'ers te koop zijn, tegen relatief weinig geld (tov een nieuwere) zou ik graag een jullie mening willen weten.

Is een XJ van 1991 nou echt zoveel beter als een XJ van 1990, dat dat een prijsverschil van 2000 euro of meer rechtvaardigd?

Alvast bedankt, Vulture

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat de remmen betreft, ik heb geen idee.

De HO motor maakt gebruik van een ander motormanagement systeem. Of het minder storingsgevoelig is zou ik niet weten.

Wel is het zo dat als je in de toekomst stevige aanpassingen wil doen aan het blok, of de brandstof eens een keer van mindere kwaliteit is, de non HO computer (Renix) hier makkelijker mee omgaat.

De Ho motor heeft iets meer pk, maar evenveel koppel. Dit komt echter pas los bij veel meer toeren dan de oude motor (en dat wil je dus niet)

Dit stukje kwam ik tegen tijdens het surfen, ik had het al eens gepost op dit forum.

'87-'90 XJ: 177hp at 4500rpm, 224lbft at 2400rpm, redline 5000rpm

'91-'95 XJ: 190hp at 4750rpm, 225lbft at 3950rpm, redline 5250rpm

'96-'99 XJ: 190hp at 4600rpm, 225lbft at 3000rpm, redline 5300rpm

'00-'01 XJ: 193hp at 4600rpm, 231lbft at 3000rpm, redline 5300rpm

The '87-'90 engines had Renix electronic multipoint fuel injection, electronic ignition, a single 51mm (2.0") throttle body, and a rather inefficient low port cylinder head.

In 1991 engines received Chrysler sequential MPFI, a larger 60mm throttle body, revised intake and exhaust manifolds, and a more efficient high port cylinder head. As a result, these engines produced 13hp more than their predecessors and gained the "High Output" designation.

In 1996 engines received noise, vibration, and harshness fixes. The blocks were stiffened with extra ribbing, a main bearing brace was added, and lighter cast aluminium pistons were introduced to reduce cold start piston slap. Engines also received revised camshaft timing for more low rev torque.

In 2000 a distributorless coil-on-plug ignition system was installed, intake and exhaust manifolds were revised, and a more efficient water pump was included

Natuurlijk zal een '91+ model wel voordelen hebben tov zijn voorganger (doorontwikkeling), ik zou dit zelf niet zwaar mee laten tellen.

Misschien zijn er verschillen die wel zwaar wegen? iemand?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt tot nu toe.

Nog een vraagje: Is het zo dat een XJ van 1991 of later dus per definitie een High Output versie is, of bestaan er ook nog 'Low Output' versies van die modeljaren?

Kun je een 'Low Output' motor makkelijk opvoeren, ik bedoel iets simpels als andere uitlaat en luchtfilter. Dat is leuk voor die stoplichtsprintjes laugh.gif .

Zijn er nog meer verschillen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi mav,

is niet zo dan dat de motoren nagenoeg zelfde zijn ( onderling in de Jeep )

betreft nieuw topiC: jullie hebben al de YJ maar een beetje stilletjes, dus toen ik dit las gelijk een goede gelegenheid om te vragen aan de heren techneuten.

PS: huh.gif sorry hoor als te gevoelig is, ik weet wel dat YJ geen Sj,KJ en XJ ( maaar wel vierkant lekker) smile.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De, motoren zijn heel makkelijk een aantal pk's op te voeren.

Het blok op zich is gewoon dezelfde (HO en non HO).

Verschil zit het grotendeels aan het inlaatspruitstuk en grotere throttlebody(en de al eerder omschreven electronica).

Er zijn setjes te koop als opgeboorde throttlebody. (Dit tevens het grootste verschil tussen de HO en non HO,

buiten dat de HO een beter spruitstuk heeft).

En spacer.

Nou nog een open luchtfilter. (zijn er veel van in de omloop)

Een mooie header.

Injectors uit een Ford Mustang (weet ff niet welk model/jaar, kan ik eventueel wel opzoeken)

Luchtfilter isoleren van de motorhitte (scheelt veel)

Komen we al in de buurt van de 200 pk

Als het zo is dat het prijsverschil (zoals je al eerder omschreef) 2000 Euro is voor een HO, kan je voor dat verschil leuk winkelen.

Op zich maakt het dus niet veel uit of je een HO of niet neemt (het was bij Jeep vooral te doen om de marketing, "yeah ik rij een HO.......") de pk'tjes komen er toch wel als je wil.

Belangrijker vind ik zelf of de auto je bevalt, en staar je niet alleen gek op een HO.

Ik heb vaker gelezen dat het verschil niet eens waarneembaar is.

Er zijn bij mijn weten geen non HO's gebouwd in '91, maar dat wil niet zeggen dat ze niet meer verkocht werden wink.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by Vulture@Jan 30 2004, 19:38

Bedankt tot nu toe.

Nog een vraagje: Is het zo dat een XJ van 1991 of later dus per definitie een High Output versie is, of bestaan er ook nog 'Low Output' versies van die modeljaren?

Kun je een 'Low Output' motor makkelijk opvoeren, ik bedoel iets simpels als andere uitlaat en luchtfilter. Dat is leuk voor die stoplichtsprintjes  laugh.gif .

Zijn er nog meer verschillen?

Kennen we iemand die al een stroker gebouwd heeft?

Heb al een compleet 4.2L blok van eind jaren 70 liggen biggrin.gif het beste jaar voor een stroker krukas..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by DutchPowerCow@Jan 31 2004, 01:05

Oh ja, zit je echt verlegen om pk's, en zelfs je kont afvegen met een HO sticker, denk dan eens aan een Stroker oid tongue.gif

Ik zit niet zo verlegen om PKs, zeker niet in het begin. Misschien later. Ik wou weten of dat makkelijk kon enzo.

Het toeval wil dat ik al een gestrookte Harley heb. Bevalt prima. Stroken levert je vooral meer koppel op door de groter armslag van de krukas.

Ik denk dat ik toch maar eens ga kijken bij die 1990'ers. Ik heb alleen weinig tijd de komende tijd :-), dus of ik er al eentje heb voor het ritje in Groesbeek in februari betwijfel ik ten zeerste sad.gif .

By the way, hoeveel XJ zitten er al bij de club. Ik heb het idee dat ik deel ga uitmaken van een minderheid. cool.gif

Bedankt voor de info,

Vulture

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by Vulture@Jan 31 2004, 14:28

Het toeval wil dat ik al een gestrookte Harley heb. Bevalt prima. Stroken levert je vooral meer koppel op door de groter armslag van de krukas.

Kijk, en het koppel bij een non HO ligt gunstiger dan bij een HO, heb ik me laten vertellen.

Zelf op de snelweg, met een gangetje van 125km/h maak ik maar 2000 rpm.

Ik denk dat ik toch maar eens ga kijken bij die 1990'ers. Ik heb alleen weinig tijd de komende tijd :-), dus of ik er al eentje heb voor het ritje in Groesbeek in februari betwijfel ik ten zeerste sad.gif .

Neem gewoon je tijd, er is genoeg aanbod, maak een paar proefritten, en als het mogelijk is in een HO en pre HO.
By the way, hoeveel XJ zitten er al bij de club. Ik heb het idee dat ik deel ga uitmaken van een minderheid.  cool.gif
Ik heb geen idee hoe de verhoudingen liggen hier op het forum.

Tijd voor een poll? wink.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...