Spring naar bijdragen

Viscofan Overleden Of Niet?


Recommended Posts

hoi,

Vandaag gestart aan het vervangen van een overleden koelwaterradiator.

Deze is al verschillende malen vervangen geweest( is een ander topic over )

Vandaag nog eens de visco koppeling van de fan getest zoals in de service manual staat beschreven. Bij een koude motor mag de fan niet meer dan 5 toeren vrij ronddraaien.

Dit is getest, en is goed, 1 a 2 toertjes, meer krijg ik er niet uit.

De vorige keren had ik dit ook zo gecontroleerd.dus goed veronderstel ik.

Als motor draaid is het ook duidelijk hoorbaar dat de fan sneller begint te draaien als de motor warmer word, en dat deze op een bepaald moment minder snel draaid als alle gekoeld is, dus goed veronderstel ik.

Wat het ik nu gemerkt als ik dit een tiental keren heb getest neemt de afremkracht af. hierna blijft de fan tientallen toeren vrij ronddraaien. Als ik weer eninge minuten wacht, heeft de visco weer een beetje afremkracht. Na weer enekel toeren draaien is de afrem kracht weer weg. De voorkant van de visco heb ik eens verwarmd met heteluchtblazer, maar dit geeft geen verschil.

Is de visco overleden?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Ja de motor bleef van de te voren netjes op temperatuur.

 

De viscofan is terug gemonteerd, alles lijkt te werken. Als de motor warm is draait deze stroef. Als de motor koud is draait deze minder stroef.

Bij de motor op temperatuur voel je onder motor kap dat deze afwisselden warme lucht blaast  en even later weer niet. 

Volgens mij is alles zoals het hoort.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...