DutchPowerCow Geplaatst January 26, 2004 Rapporteren Share Geplaatst January 26, 2004 Het luchtfilter van mijn XJ moet nodig vervangen. Ik denk zelf gelijk een open airfilter te nemen. Wat moet ik nou met al die slangetjes die op het nu nog aanwezige luchtfilterhuis zitten aangesloten? En welke moet zeker blijven gebruiken? Iemand nog tips, aanraders voor een open air filter. (Ja, er is meer dan K&N ) Tnx Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
MugZy Geplaatst January 26, 2004 Rapporteren Share Geplaatst January 26, 2004 ik heb die bij mijn yj allemaal weer netjes op dezelfde afstand op mijn nieuwe buis gemonteerd. green filters beweren ongeveer hetzelfde dan K&n..... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
XJos88 Geplaatst January 26, 2004 Rapporteren Share Geplaatst January 26, 2004 Allemaal overbodig die slangetjes maar even serieus.. de dikke slang die naar de voorkant van het kleppendeksel gaat heb ik vervangen door een mini-openluchtfilterje van 6 euro uit de autostyle catalogus (die met die mooie dames..) de andere dikke slang, die op de nek van het luchtfilterhuis, loopt naar een koolstoffilter waarin de benzinedampen worden opgevangen die in de tank verdampen. Een bijprodukt van de amerikaanse emissie-eisen. Ik rijdt alleen op gas en dat filter staat dus al jaren droog (en inmiddels op de werkbank... weer een slang minder..) Canadese XJ's rijden naar het schijnt helemaal zonder deze contraptie rond. Of je dit slangetje weghaalt laat ik dus aan je eigen gevoel van rechtvaardigheid over Dan heb je nog een dun slangetje was naar de achterkant van het luchtfilterhuis loopt, naar een bimetaal klepje en dan weer met een slangetje naar de voorkant van het luchtfilterhuis. Hiermee wordt als de motor koud is warme lucht aangezogen uit de buurt van het uitlaatspruitstuk. Dit kan in zijn geheel vervallen (wel even het slangetje dichtstoppen natuurlijk) Ik heb meteen ook die lelijke rommel waarmee de slangetjes enzo aan elkaar geknoopt zijn vlak bij de stuurbekrachtigingspomp verwijderd. Ruimt lekker op. Binnenkort eens gaan experimenteren met het verwijderen van al die uitlaatgascirculatieflauwekul (scrabblewoord?) oftewel de EGR klep en solenoid. Wordt nog eens net zo netjes als een HO motor.. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
XJos88 Geplaatst January 26, 2004 Rapporteren Share Geplaatst January 26, 2004 Ik heb er overigens een autostyle-filter van 29 euro voor gebruikt.. Kun je nog in verschillende kleuren krijgen ook.. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
DutchPowerCow Geplaatst January 26, 2004 Auteur Rapporteren Share Geplaatst January 26, 2004 Originally posted by XJos88@Jan 26 2004, 16:30 Ik heb er overigens een autostyle-filter van 29 euro voor gebruikt.. Kun je nog in verschillende kleuren krijgen ook.. Kijk, daar hebben we wat aan Ik zal eens kijken in de autostyle catalogus of er ook nog wat anders instaat dan alleen de mooie dames (tja, ik heb alleen de dames nog maar bekeken ) En het filter zelf? Zo groot mogelijk? Is het mogelijk een picje te plaatsen, kan ik ff wat ideeen opdoen (en Jos, niet zoals in de AutoStyle cat. , ik wil me graag concentreren op het filter) Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
DutchPowerCow Geplaatst January 27, 2004 Auteur Rapporteren Share Geplaatst January 27, 2004 Originally posted by XJos88@Jan 26 2004, 16:26 Binnenkort eens gaan experimenteren met het verwijderen van al die uitlaatgascirculatieflauwekul (scrabblewoord?) oftewel de EGR klep en solenoid. Wordt nog eens net zo netjes als een HO motor.. Interesant, keep us informed Ook even een open filter aangeschaft voor 29 Euries en flink met de snoeischaar bezig geweest in al die slangetjes, morgen ff afmaken, maar het schoont al aardig op. Ik moet nog even nieuwe rubber dingen halen die voor en achteraan op het kleppendeksel zitten, die zijn totaal vergaan. Ook zo'n klein filtertje aangeschaft om aan de voorste kleppendekselrubberontluchtingslang (wanneer wou je gaan Scrabbelen ) te monteren. Pics volgen Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
XJos88 Geplaatst January 27, 2004 Rapporteren Share Geplaatst January 27, 2004 Originally posted by DutchPowerCow@Jan 27 2004, 19:16 Ik moet nog even nieuwe rubber dingen halen die voor en achteraan op het kleppendeksel zitten, die zijn totaal vergaan. Ook zo'n klein filtertje aangeschaft om aan de voorste kleppendekselrubberontluchtingslang (wanneer wou je gaan Scrabbelen ) te monteren. Die rubber dingen achteraan hebben volgens de boeken een "Metered Orifice" oftewel het gaatje heeft bepaalde afmetingen om zo een gedefinieerde onderdruk te creeeren in het kleppendeksel. 3 mm geloof ik. het luchtfilterjte op het kleppendeksel zit bij mij met montagekit vast. Nog steeds, goei spul dus.. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
DutchPowerCow Geplaatst January 27, 2004 Auteur Rapporteren Share Geplaatst January 27, 2004 Originally posted by XJos88@Jan 27 2004, 23:30 het luchtfilterjte op het kleppendeksel zit bij mij met montagekit vast. Nog steeds, goei spul dus.. Hebbie die zo rechtop met z'n kont in het gat gepoot? En dan vastgezet met montagekit? Da's ook een idee, maar zowaar, het achterste rubbertje is in een nog verdere staat van ontbinding en ligt los op het KL.deksel (ik ben benieuwd waar het onderste deel is gebleven ) Dus ik moet toch de boer op voor nieuw rubber Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
XJos88 Geplaatst January 28, 2004 Rapporteren Share Geplaatst January 28, 2004 Heb zelf eens een keertje het hele kleppendeksel eraf geschroeft en van binnen helemaal schoongemaakt. Ook de prut tussen de zuigerveren enzo weggehaalt (even opletten dat het niet in de oliekanalen valt) Aan de binnenkant van het kleppendeksel zul je zien dat er ter hoogte van de twee slangetjes van binnen 'snorkeltjes' op geschroeft zijn. Deze ook even goed schoonmaken. Er zit een soort klepje van bladveer voor het snorkeltje, dus even uit elkaar halen en je kan het goed schoon maken. Gaat perfect met carburateurreiniger of iets. De zwarte derrie vliegt er vanaf. Blijft er nog een paarsig laagje over, dat heb ik met staalwol weggehaald. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
DutchPowerCow Geplaatst January 28, 2004 Auteur Rapporteren Share Geplaatst January 28, 2004 Originally posted by XJos88@Jan 28 2004, 15:40 Heb zelf eens een keertje het hele kleppendeksel eraf geschroeft en van binnen helemaal schoongemaakt. Ook de prut tussen de zuigerveren enzo weggehaalt (even opletten dat het niet in de oliekanalen valt) Aan de binnenkant van het kleppendeksel zul je zien dat er ter hoogte van de twee slangetjes van binnen 'snorkeltjes' op geschroeft zijn. Deze ook even goed schoonmaken. Er zit een soort klepje van bladveer voor het snorkeltje, dus even uit elkaar halen en je kan het goed schoon maken. Gaat perfect met carburateurreiniger of iets. De zwarte derrie vliegt er vanaf. Blijft er nog een paarsig laagje over, dat heb ik met staalwol weggehaald. Heb je voor het kleppendeksel een nieuwe pakking gebruikt, of gebruik je vloeibare pakking? Wat is aan te raden? (ook voor bijvoorbeeld het thermostaathuis) Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
XJos88 Geplaatst January 29, 2004 Rapporteren Share Geplaatst January 29, 2004 De pakking op het kleppendeksel zou na schoonmaken weer af moeten sluiten, maar ik heb voor de zekerheid maar een reepje van die blauwe derrie op het kleppendeksel gezet. Geen druppel olie uit zien komen. Let wel even met het vastzetten dat je het allemaal niet te vast aandraait.. ik zat ze vrolijk op 80 Nm aan te halen met een grote sleutel.. maar dat was (PING!) een beetje (PENG!) te veel.. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
DutchPowerCow Geplaatst January 29, 2004 Auteur Rapporteren Share Geplaatst January 29, 2004 Een tip van Flip..... Het kleine 6€ carterontluchting filtertje heeft een rubber. Als je dit rubber verwijderd van het filtertje, past zit precies in het gat van het kleppendeksel. Even goed friemelen, het laatste stukje voorzichtig met een schroevendraaier naar binnen drukken. Nou heb je een mooi tuutje op je kleppendeksel staan waar je, als je dit wil, met een beetje handigheid, je slang weer op aansluiten. Wat is nou het voordeel? Dit rubbertje kost dus (incl filtertje ) 6 Euro nog wat. Een origineel rubber kost (met rubber slang) € 38,25 (ex BTW) Da's 32€ in de pocket In mijn geval heb ik het filtertje op het rubbertje gelijmt, maar als je geen open luchtfilter heb of wil is dit mischien een optie. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
XJos88 Geplaatst January 29, 2004 Rapporteren Share Geplaatst January 29, 2004 Hele goeie tip! Het rubbertje achter op het kleppendeksel is bij mij ook al in staat van behoorlijke ontbinding... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.