Spring naar bijdragen

Geratel Onder Belasting


Recommended Posts

:D had niet anders verwacht hehe, en dat bedoel ik niet negatief over de Jeep, geen een 2e hands is perfect, het geluid was er al toen ik hem kocht en ik maak me er niet zo'n zorgen over. Maar het is wel irritant.

Wanneer de motor stationair loopt is er niets te te horen. Hij loopt mooi constant, reageert goed op het gas, geen tikkende kleppen, gewoon mooi zij, het wat luidruchtig maar dat kan komen door de uitlaat zelf. Ik weet niet wat er precies onder zit, maar het klinkt als een cherrybomb einddemper, cat onder de passagierzijde zit er nog en er is een aftermarket uitlaatspruitstuk gemonteerd. (Waarschijnlijk vervangen voor het overbekende scheur probleem van het standaard stuk)

Ik heb me vandaag ingelezen en weet dat er een paar problemen zijn voor de TJ die rattelen kunnen veroorzaken:

1. Uitlaatspruitstuk scheurt altijd op een moment, en een aftermarket scheurt ook altijd weer een keer.

2. De catalysator

3. Hitteschild.

Wat gebeurd er bij de mijne, het volgende:

Stationair loopt ie dus perfect, zoals gezegd, geen getik van kleppen of anderzijds tik geluiden die wijzen naar bijvoorbeeld lager problemen (heb helaas ervaring hoe dat klinkt, in het blokje van m'n Alfa waren op een gegeven moment de krukaslagers beschadigt na een vastgelopen oliepomp en dat klinkt heel anders en was alleen bij staionair hoorbaar)

Het is ook geen pingelen, ook dat ken ik van zowel, wederom m'n alfaatje en per ongeluk 95 octaan tanken na montage van HC zuigers, en m'n Evo als de benzine toch niet minimaal 98 was maar bijvoorbeeld Shell V-power (tenzij het de duitse V-power was, dan trok je door tot 8000 toeren zonder pingelen) Het is ook geen bigend lagergeluid ofzo, het doet wel aan een diesel denken.

Wanneer ik rij en accelereer maakt ie een geluid als knikkers in een blikje of zoals vroeger, wasknijpers/elastieken, een sigarendoosje of kaarten tegen de spaken op je fiets. Zodra gas los is het weg, en bij heel rustig acceleren is het nauwelijks hoorbaar. Staat ie stil en geef ik gas doe ie het niet. koppeling in of uit maakt niet uit, versnellingsbak kan het dus ook niet te zijn.

Het gebeurd alleen onder belasting tijdens het rijden zodra je accelereerd. Cruise je eenmaal dan is er niets te horen. Bij terugschakelen en afremmen op de motor is het ook niet hoorbaar. (dan roffelt alleen de demper heerlijk, en schakel je dan ook nog terug met een toefje tussengas ploft ie ook nog eens heerlijk :thumbsup::D ) Bij heel rustig optrekken hoor je het ook niet, komt ongeveer vanaf een 1500 rpm.

Ik heb eronder gelegen en kan geen los zittend hitteschild vinden. Er zit, als ik het goed zie geen extra hitteschild op de Cat. (las dat die ook weleens los gaan zitten, maar dat kan het dus niet zijn)

Duwen. trekken en rammelen tegen/aan de uitlaat hoor ik ook niets behalve wat heel zacht gruisachtig geluid maar geen rollend knikkers.

Vraagje:

Toch spruitstuk lek?

Toch Catalysator?

Iemand met hetzelfde vergelijkbaar geluid in het verleden en opgelost en wat was het?

Iemand in de buurt van Tilburg die de 4.0 van binnen en buiten kent en eens mee wil rijden en meeluisteren?

alvast heel erg bedankt

grtn

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb het ook pepijn. En heb precies hetzelfde als jou, ook de auto pas nieuw en bij de aankoop had ik ik precies hetzelfde. Ik voelde geen klamme handjes toen ik de motor checkte en dacht dat vind ik nog wel even uit als ik straks lekker ga knutselen aan de auto. Nu heb ik het denk ik (hoop ik) gevonden hoewel ik het nog wel even moet fixen.

Van de week wat rubber op de vloer onder de pedalen weggehaald en moest ook direct een rvs plaat rond mijn shifters weghalen om het rubbere judo matje weg te kunnen halen. Geen tijd en zin om die plaat weer vast te zetten omdat ik een stukkie wilde gaan rijden en voelde toen dat de kachel wel erg hard blies. Of toch niet... even snel onder de auto gaan liggen en kwam tot de ontdekking dat de uitlaat net na de headers bij het aansluitstuk vlak achter de collector lek is. En behoorlijk ook. Dat blies dus heerlijk naar binnen. Ikzelf vewacht dat het bij mij de uitlaat dus is en denk zelf dat ik waarschijnlijk op wat meer plekken waarschijnlijk iets gescheurd of lek is. Dus vanaf het begin maar eens gaan controleren op scheurtjes en lekken en dat maar eens fixen. Ik begreep dat het tikken een behoorlijk algemeen probleem is en in heel veel gevallen de uitlaat. Zeker als de motor zonder belasting het geluid niet maakt.

Zit ook na te denken over nieuwe Hedman headers en dan de 6 3 2. Er reed van de week een Jeep met een dikke V8 door de straat die bij wijze van gedag zeggen even zijn zware voet demonstreerde vlak voor de deur bij ons. Mozus wat een heerlijke pokkeherrie kwam daaruit. Ik ben me al zwaar aan het verdiepen in een V8 conversie maar dat is toch best een kostenplaatje wat daaraan hangt dus dat zal een spaarpotje moeten worden. Maar aangezien onze uitlaat toch al aan de rotte kant is en begint te worden eerst maar eens beginnen met het dubbele uitlaatsysteem?

Een paar pijpjes kan ik vanaf de header zelf wel in elkaar lassen

Ben benieuwd wat het bij jou is Pepijn

Danny en Natasja

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Das een goede, heb nog wel wat gun gum staan zal die eens op de verbinding tussen downpipe en spruitstuk smeren. Die ziet er aardig verroest uit. Ik zie echter nergens zwarte roetplekken alsof er uitlaatgassen langskomen. Gun gum zal wel niet blijven zitten maar als het daarmee al even weg is, weet ik waar het euvel zit. Is makkelijker op te lossen dan eventueel een nieuw spuitstuk.

thanks, zal er vanavond eens uitgebreider onderduiken en de uitlaat helemaal nalopen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vandaag de uitlaat nagekeken. Cat aan het spruitstuk zit er niet meer onder. Alleen nog een demper onder de passagierstoel. Daaraan een highflow cat en dan gewoon een pijp. Het laatste stuk zat los, dus dat vastgezet. Gun gum rond de aansluiting spruitstuk en downpipe gesmeerd. Dan nog zo goed mogelijk het spruitstuk en aansluiting op de kop bekeken. Handen blijven schoon kan nergens roet zien. Bouten spruitstuk nog zo goed als mogelijk nagetrokken maar daar zat geen beweging in.

Spruitstukpakking ziet er nog vrij nieuw uit voor zover ik aan de uitstekende stukken kan zien.

Er is wel wat heel zachtvgeratel te horen, maar het is zowiezo geen stil blok de 4.0 heb ik al begrepen. Ik hoor geen mechanische tikken te horen als ie ie stationair draait. Hetvgeluid hoor ik ook niet als ik stilstaand toeren maak. Het is enkel te horen zodra je gas geeft tijdens het rijden; en dat hoeft maar een klein beetje te zijn.

De kleppen valt weinig aan te stellen heb ik al gelezen. Ik vind niets op het internet in relatie tot ratelen en bv. de krukaslagers. Die miet je volgens mij ook stationair horen.

Nu ik dit op een terrasje zit te typen bedenk ik ineens. Heeft de 4.0 een distributie ketting? Bij Alfa Nord blokken wil je die nog weleens horen. Maar lang zo hard niet. Het is geen mechanische metalige tikken.

Alle sugesties welkom

grtn

Ik heb nog eens goed geluisterd en het geluid komt het dichtst in de buurt van de eerder genoemde kaarten of sigarendoosje tegen de

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ben even naar cherokeeparts gereden. Is toch vlakbij. We zullen het maar even op onbekendheid met de wrangler houden. Maar hij keek en wees de scheur meteen aan. Lol een flinke. Schaam me dat ik die niet heb gezien. Hehe

Gellukig had ie nog een cherokee staan, daar haalt ie vandeweek het uitlaatspruitstuk af. Besteld een nieuwe pakking en dan kan ik volgend weekend aan het sleutelen gaan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Viel me alles mee, paar biertjes en 6,5 uur in totaal over gisteren en vandaag. Enige tegenzitter was de bout thv cilinder 3, daar zit de motorsteun behoorlijk in de weg. Heeft me een halfuurtje friemelen gekost voor die erin zat (voor degene die dit ooit ook moeten doen :rolleyes: eigenlijk moet je ff je onderarm net boven de pols breken, dan heb je net dat ene beetje meer flex ;) ;) :D :D of je gebruikt je kind in ruil voor 2 happy meals, met die kleine handjes en armpjes komen ze er wel bij :D :D ) Nieuw spruitstuk zit er dus op en wat een verschil. Hoor nu dat het ook stationair toch ook wel lawaai maakte.

Hij was eigenlijk wel bijna helemaal door:

Manifold_crack.jpg

Moter draait als een zonnetje, hoor nu gellukig ook geen andere bijgeluiden :lol: en eerlijk gezegd, een van de weinige keren dat ik geen boutjes en moertjes heb over gehouden :D :D :D :D

Enige wat ik nog moet doen is een extra steunpunt voor de uitlaat maken. De scheur is m.i. gekomen door het gewicht van de uitlaat aan het spruitstuk. Het eerste ophangpunt is bij de demper onder de passagiersstoel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...