Spring naar bijdragen

Tussenbak / Versnellingsbak Maakt Geluid


kenzo
 Share

Recommended Posts

Hallo,

Als ik optrek en daarna de koppeling in trap dan lijkt het net alsof ik in de tussenbak of de versnellingsbak de tandjes tegen elkaar hoor komen. Het is geen super hard lawaai maar je hoort het ijzer zangzaam tegen elkaar tikken.

Is dit normaal?

Hij lijkt het bij alle versnellingen te doen, maar als ik in de 4e of 5e versnelling zit is de snelheid zo hoog dat het bijna niet te horen is omdat ander geluid overmeesterd.

Het is een AX-15 en NP231

Zit er misschien te dunne olie in of zou de tussenbak of versnellingsbak nagekeken moeten worden?

Bedankt,

Kenzo

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kenzo,

Bij mij rammelt de bak bij rijden in 1e, 2,e, en 3e versnelling ( T-4 ) in 4e was deze vrij stil.

nadat ik hem had geopend bleek het lager tussen in en uitgaande as beschadigd te zijn.

Hoor jij het geluid alleen bij ingetrapte koppeling ? ook bij stilstand, dan is mogelijk toplager defect ( in vliegwiel ) of druklager ( koppeling )

hoor je het geluid alleen rijdend bij ingetrapte koppeling dan is het waarschijnlijk bak of tussenbak.

als je rijdend tussenbak vrij zet en koppeling indrukt en geluid is weg dan moet het versnellingsbak zijn.

gr, Luc

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 weeks later...

Dat doet hij ook. Als de koppeling niet ingetrapt is hoor ik niets (als hij trekt). Als ik de koppeling intrap gaat hij "ratelen". Weet zo alleen even niet uit het hoofd of hij dat ook doet als de koppeling niet is ingetrapt en hij in de vrijstaat.

Om dit lager te vervangen moet de versnellingsbak eronderuit neem ik aan. Heb dit nog nooit gedaan namelijk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ratelen alleen bij ingetrapte koppeling is toplager, als hij ook ratelt wanneer je de koppeling een beetje indrukt ( net niet vrij ) dan is het waarschijnlijk jou druklager. in beide gevallen moet de versnellingsbak er onderuit.

als je wilt kun je morgen ( na 17.00u ) even komen kijken, die van mij ligt nog los.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...