Martin_N Geplaatst September 19, 2011 Rapporteren Share Geplaatst September 19, 2011 Hallo allemaal, Ik wil een nieuwe set (31") banden onder mijn Wrangler TJ gaan hangen. Ik heb tips gekregen om te kijken naar de Maxxis Buckshot M/T en de Roadstone Roadian A/T. Beiden krijgen veel positieve reacties op internet, maar zelf zit ik in twijfel wat voor mij de beste keuze is. Dit onderwerp is ongetwijfeld al eerder vergelijkbaar aan bod gekomen......maar kon niet de info vinden die ik zoek, dus toch even een nieuw topic! Ik verwacht dat de Buckshot het beter zal doen in terrein (vooral natte condities....) en ook qua looks wint deze band het. Het profiel smoelt gewoon beter Ook heb ik begrepen dat ze voor een M/T niet zoveel herrie maken. Aan de andere kant vraag ik me af of de minder grove Roadstone niet veel geschikter is in 95% van de situaties: je zit immers toch het gros van de tijd op het asfalt, en in theorie zou een A/T band dan toch zuiniger en veiliger (qua grip op verhardde weg/remweg) moeten zijn dan een M/T. Ook heeft de Roadian zich voor mij al eerder bewezen - ik weet dat je een heel eind komt op deze banden. Daarnaast is de Roadian geloof ik ook een stukje goedkoper dan de Buckshot, van dat geld kan ik dan weer mooi benzine kopen De vraag is dus: maken de theoretische nadelen van de Maxxis Buckshot M/T ook in de praktijk zo'n verschil tov bijvoorbeeld een Roadstone Roadian A/T - Als het even goed geregend heeft, moet ik dan met de Buckshot echt rustig aan gaan doen in bochten etc terwijl ik met de Roadian "normaal" door kan rijden? - Kan ik echt een duidelijk verschil in brandstof consumptie verwachten bij de grovere Buckshot? - Maakt het veel verschil in remweg? Alvast bedankt voor de reacies! Martin Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
DUC Geplaatst September 20, 2011 Rapporteren Share Geplaatst September 20, 2011 (bewerkt) Een compromis zal altijd een compromis blijven. Heb je al eens twee sets velgen overwogen? (zoals velen hier op 't forum hebben). Ik heb daar (nog) geen zin in, en heb besloten voor 't compromis te gaan en heb de - hier in NL - nog vrij onbekende Goodyear Wrangler duratrac besteld. Ook ik dacht eerst misschien voor de Maxxis te gaan. Zie link. Alleen lijkt de duratrac niet de goedkoopste te zijn ..... September 20, 2011 bewerkt door DUC Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Martin_N Geplaatst September 20, 2011 Auteur Rapporteren Share Geplaatst September 20, 2011 Hey, Sterker nog, ik heb al een 2e set velgen liggen (kreeg ik bij aanschaf erbij). Zijn niet zo mooi meer, maar even opknappen en dan kan er weer een set banden omheen. In de toekomst kan ik dus voor een aparte set grove muds gaan die ik puur voor het betere terrein-werk kan gebruiken. Maar voor nu wil ik, ook gezien de financiën, één goede set banden. Er valt immers nog genoeg te investeren in de auto naast alleen banden.... Belangrijkste vragen zijn voor mij nog steeds: - Scheelt een MT tov een AT veel in brandstofverbruik? (vind hem op straatbanden eigenlijk al genoeg zuipen) - Scheelt een MT tov een AT veel in grip/remweg op asfalt? Als er mensen zijn die zowel AT als MT hebben gereden hoor ik graag wat persoonlijke ervaringen. Naast de genoemde Maxxis en Roadstone AT zijn Roadstone Roadian MT banden nog een optie, vergelijkbaar met de Maxxis Buckshot zo heb ik me laten vertellen.... Groeten, Martin Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
hermancj5 Geplaatst September 20, 2011 Rapporteren Share Geplaatst September 20, 2011 Martin, De banden waar jij het over hebt, heb ik geen ervaringen mee. Ik heb zelf op de weg met pirelli scorpions gereden (12.5*33, maar dit zitten nu op minder dan de 1.6 mm die verplicht is, maar hebben ruim 50.000 km gelopen) en rij nu op Cooper STT, en Mastercraft courser MT, beide ook 12.5*33. De pirelli's hebben een wegprofiel en waren veel stiller dan de modderbanden. Ook was de remweg op asfalt korter dan bij de modderbanden, zeker bij nat wegdek. Voor het terrein heb ik Super swampers LTB 10.5*34. Prima in de modder en rots, net te grof voor los zand, dweilen op de weg. Volgens mij is het net als de auto zelf. Een jeep koop je niet voor de snelheid, en een ferrari niet om mee terrein te rijden. Mijn eigenste mening: hoe grover het profiel, hoe minder grip op het asphalt. Herman Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Martin_N Geplaatst September 20, 2011 Auteur Rapporteren Share Geplaatst September 20, 2011 Ha Herman, Bedankt voor je antwoord. Merkte je ook een verschil in brandstofverbruik toen je van de Pirelli Scorpions naar de Cooper SST / Mastercraft Crouser MT / Super Swampers ging? Groeten, Martin Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
hermancj5 Geplaatst September 21, 2011 Rapporteren Share Geplaatst September 21, 2011 Nooit op gelet. Ach stel een wegband zou 10% brandstof schelen dan gaat het verbruik van 1:4 naar 1:4,4. Blijft gewoon veel. Ik heb wel het idee dat hij op de SS zwaarder loopt, maar die staan dan ook op minder dan 1 bar. Maar ongetwijfel zal een wegprofiel minder rolweerstand hebben en dus een lager verbruik opleveren. Dus als je budget het toelaat, van beide een setje aanschaffen. Voordeel is dat je offroad banden veel minder slijten en je er dus langer plezier van hebt. Herman Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.