Spring naar bijdragen

Raamopener Vervangen


Recommended Posts

Hoi,

De gekartelde nylon band waarmee de ruit van m'n zij-achter-deur geopend wordt is geknapt.

Inmiddels heb ik een setje nieuwe binnen maar nu even een vraag: is er een "foefje" om deze gekartelde band makkelijk te vervangen of moet de ruit er uit en vervolgens de motor etc.?

(kortom het hele binnenwerk er uit slopen?) Het Haynes-handboek is daar niet duidelijk over.

Graag jullie advies.

Rob.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Martijn,

"Oljeep"-manual is inderdaad op dit punt wat duidelijker dan de "Haynes". Zo te zien zal ik het hele binnenwerk er uit moeten peuteren om de gekartelde band te vervangen. Lekker klusje...... Ik had een complete set voor alle deuren gekocht met de gedachte om ze preventief allemaal te vervangen (alles is tenslotte 25 jaar oud) maar dat laat ik nu maar achterwege! Ik bewaar de anderen wel voor het geval dat die ook spontaan knappen.

Mocht ik "rare dingen" tegenkomen waar je extra op moet letten, dan post ik dat nog wel.

Groeten,

Rob.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Inmiddels het klusje geklaard. Het bleek niet nodig om raam etc. te verwijderen.Het was voldoende om de bevestiging van het motortje los te maken (ook van de "kartelband-geleider" en de verbinding tussen "kartelband" en ruit). Dan het hele spulletje kantelen en na enig friemelen kun je de nylon band vervangen. Let wel op: wanneer je de band iets teveel buigt knapt-ie! ( ik spreek uit ervaring!)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Helaas, ik heb geen fotoreportage gemaakt van de operatie. Is eigenlijk niet nodig; het wijst vanzelf. Ik heb inderdaad ook last van traag open-en dichtgaande ramen. Wat kan kan helpen is het insmeren van de raamgeleiders met siliconenvet. Ik kreeg dat geleverd bij de kartelbanden.Bij het raam in de achterklep ( de zgn.tailgate) kan het zijn dat er opgedroogd vet tussen/op de vertandingen zit. Wanneer je dat schoon maakt en opnieuw invet, wil dat ook wel helpen.

Suc6.

Rob.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

Gister dus deur LV los, en gezien dat de band is geknapt bij de aanhechting. Nieuwe banden & siliconenvet besteld.

Vraag : Heb jij die nieuwe geleider erop geschoven vanaf de "korte" kromme zijde v/d geleide-rail ?

Leuke funny trouwens, mocht je die nep-houten inleg plaatjes missen links&rechts naast je band om de deur dicht te trekken, kun je die gewoon uitsnijden uit het overtollige houtfineer wat onder je deurpaneel zit, haha, of orgineel houden en niet snijden en voor $30,- per stuk bestellen.

Gr.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wanneer je alle bevestigingspunten van het mechanisme los hebt gemaakt en ook die waar het raam mee vast zit aan het meachanisme, kun je het hele spulletje een beetje kantelen en vervolgens (van boven af) de kartelband en in schuiven ( wel eerst even goed invetten met het siliciconenvet). Let wel op dat je de band niet te veel buigt: anders kun je weer een nieuwe bestellen..... :frusty:

Suc6!

En bedankt voor de tip : ik zal eens kijken of er inderdaad overtollig "houtfineer" aanwezig is, want er zijn wat stukjes "gesneuveld"..

Groeten,

Rob.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...