Spring naar bijdragen

Knak In Stuur Bij Sturen Naar Rechtsv


Recommended Posts

Sinds kort ineens een rare 'knak' in het stuur bij het sturen naar rechts. Naar links geen probleem, dus de oplossing is in basis redelijk simpel....niet naar rechts afbuigen. Maar omdat dit toch regelmatig noodzakelijk is....

Het lijkt alsof het alleen voorkomt als ik erg langzaam rijd. <20 km/u. Een beetje vlot een scherpe draai maken gaat zonder problemen (net als linksaf), maar bij langzaam manoeuvreren rechtsaf, dan wil het stuur maar een klein stukje en ondervind vervolgens forse weerstand. Een beetje volhouden levert een forse 'knak' op in het stuur, en dan gaat verder alles als normaal.

Het peil van de stuurbekrachtigsvloeistof is keurig. De voortrein vertoont geen abnormaliteiten. Normaal rijden is ook echt normaal, geen verdere bijgeluiden, dus mijn verdachtmakingen richten zich op het stuurhuis en of de stuurbekrachtiging.

Iemand goede ideeën voor het onderzoek? Ervaringen?

Het gaat om een 2.7 CRD van 2002. De Haynes bijbel heb ik, maar wat ik onder de auto zie is toch ietsjes anders dan de foto's in de bijbel.

Afijn, .....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De basis heb je in principe al gecontroleerd: vloeistoffen en optische controle.

Wat je het beste kan doen is door iemand te laten sturen en zelf onder de auto te kijken of er ergens vreemde spelingen vandaan komen of zichtbaar zijn.

Wanneer is voor het laatst de differentieel olie van de achterdif vervangen? Het kan namelijk zijn dat het komt vanwege de LS in je achterdif, al zou je het dan ook moeten hebbe met linksaf lijkt mij.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Spiderman,

interessante benadering, (overigens is de olie in het achterdiff ca. 3000 km geleden vervangen/bijgevuld conform specs), maar hoe moet ik de relatie tussen het achterdiff en het sturen zien? Ik zou hier nooit naar zoeken, dus misschien is het wel de oplossing :-)

De knak is trouwens niet alleen het geluid, het is echt fysiek voelbaar.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo,

Heb je een idee waar die knak fysiek vandaan komt? M.a.w. waar voel je hem vandaan komen als die vrij komt?

De reden waarom ik het bij de achterdif zoek is vanwege de LS, wanneer de LS-toevoeging namelijk niet bijgevoegd is kan het zijn dat deze moeilijk gaat doen en dus kan gaan wringen wat jij voelt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo,

Heb je een idee waar die knak fysiek vandaan komt? M.a.w. waar voel je hem vandaan komen als die vrij komt?

De reden waarom ik het bij de achterdif zoek is vanwege de LS, wanneer de LS-toevoeging namelijk niet bijgevoegd is kan het zijn dat deze moeilijk gaat doen en dus kan gaan wringen wat jij voelt.

Ik denk dat als je het fysiek voelt je het toch in het stuurhuis moet zoeken, zou er ook niet te lang mee door rijden als het stuurhuis vast slaat tijdens het rijden kan het naar zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik denk dat als je het fysiek voelt je het toch in het stuurhuis moet zoeken, zou er ook niet te lang mee door rijden als het stuurhuis vast slaat tijdens het rijden kan het naar zijn.

Uh ja, het eventuele gevolg is helder...

Vandaag niet echt lekker weer om onder de auto te kruipen, maar als het een beetje droog is ga ik het sterk verkleinde onderzoeksgebied even bestuderen.

Iemand ervaring met vervangen van een stuurhuis? Lijkt redelijk bold-off bold-on te zijn, maar misschien aandachtspunten?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Uh ja, het eventuele gevolg is helder...

Vandaag niet echt lekker weer om onder de auto te kruipen, maar als het een beetje droog is ga ik het sterk verkleinde onderzoeksgebied even bestuderen.

Iemand ervaring met vervangen van een stuurhuis? Lijkt redelijk bold-off bold-on te zijn, maar misschien aandachtspunten?

Klinkt in eerste instantie idd als stuurhuis. Hoe langzamer je rijdt, hoe groter de kracht die nodig is om te sturen.

Wat doet-ie met de wielen van de grond (op de krik, dus :rolleyes:)

bewerkt door Ours alpin
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Denk dat het gewoon 1 van de fusékogels is.

Bij mij doet hij dat ook.

En eigenlijk alleen bij hele lage snelheid (stapvoets) naar links.

En het is gewoon 1 van de kogels,

Kan ook zijn, aan die arm die op het stuurhuis zit.

Maar heb nog geen tijd gehad, om er fatsoenlijk naar te kijken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Denk dat het gewoon 1 van de fusékogels is.

Bij mij doet hij dat ook.

En eigenlijk alleen bij hele lage snelheid (stapvoets) naar links.

En het is gewoon 1 van de kogels,

Kan ook zijn, aan die arm die op het stuurhuis zit.

Maar heb nog geen tijd gehad, om er fatsoenlijk naar te kijken.

Bij mijn ZJ af en toe knakker gehad was altijd trackbar bevestiging, deze draaide steeds los na terreinrijden ivm flexen.

Ivo

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...