oa_ar15 Geplaatst June 4, 2011 Rapporteren Share Geplaatst June 4, 2011 Sinds kort ineens een rare 'knak' in het stuur bij het sturen naar rechts. Naar links geen probleem, dus de oplossing is in basis redelijk simpel....niet naar rechts afbuigen. Maar omdat dit toch regelmatig noodzakelijk is.... Het lijkt alsof het alleen voorkomt als ik erg langzaam rijd. <20 km/u. Een beetje vlot een scherpe draai maken gaat zonder problemen (net als linksaf), maar bij langzaam manoeuvreren rechtsaf, dan wil het stuur maar een klein stukje en ondervind vervolgens forse weerstand. Een beetje volhouden levert een forse 'knak' op in het stuur, en dan gaat verder alles als normaal. Het peil van de stuurbekrachtigsvloeistof is keurig. De voortrein vertoont geen abnormaliteiten. Normaal rijden is ook echt normaal, geen verdere bijgeluiden, dus mijn verdachtmakingen richten zich op het stuurhuis en of de stuurbekrachtiging. Iemand goede ideeën voor het onderzoek? Ervaringen? Het gaat om een 2.7 CRD van 2002. De Haynes bijbel heb ik, maar wat ik onder de auto zie is toch ietsjes anders dan de foto's in de bijbel. Afijn, ..... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
spiderman Geplaatst June 4, 2011 Rapporteren Share Geplaatst June 4, 2011 De basis heb je in principe al gecontroleerd: vloeistoffen en optische controle. Wat je het beste kan doen is door iemand te laten sturen en zelf onder de auto te kijken of er ergens vreemde spelingen vandaan komen of zichtbaar zijn. Wanneer is voor het laatst de differentieel olie van de achterdif vervangen? Het kan namelijk zijn dat het komt vanwege de LS in je achterdif, al zou je het dan ook moeten hebbe met linksaf lijkt mij. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
oa_ar15 Geplaatst June 4, 2011 Auteur Rapporteren Share Geplaatst June 4, 2011 Spiderman, interessante benadering, (overigens is de olie in het achterdiff ca. 3000 km geleden vervangen/bijgevuld conform specs), maar hoe moet ik de relatie tussen het achterdiff en het sturen zien? Ik zou hier nooit naar zoeken, dus misschien is het wel de oplossing :-) De knak is trouwens niet alleen het geluid, het is echt fysiek voelbaar. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
spiderman Geplaatst June 4, 2011 Rapporteren Share Geplaatst June 4, 2011 Hallo, Heb je een idee waar die knak fysiek vandaan komt? M.a.w. waar voel je hem vandaan komen als die vrij komt? De reden waarom ik het bij de achterdif zoek is vanwege de LS, wanneer de LS-toevoeging namelijk niet bijgevoegd is kan het zijn dat deze moeilijk gaat doen en dus kan gaan wringen wat jij voelt. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Pullie Geplaatst June 4, 2011 Rapporteren Share Geplaatst June 4, 2011 Hallo, Heb je een idee waar die knak fysiek vandaan komt? M.a.w. waar voel je hem vandaan komen als die vrij komt? De reden waarom ik het bij de achterdif zoek is vanwege de LS, wanneer de LS-toevoeging namelijk niet bijgevoegd is kan het zijn dat deze moeilijk gaat doen en dus kan gaan wringen wat jij voelt. Ik denk dat als je het fysiek voelt je het toch in het stuurhuis moet zoeken, zou er ook niet te lang mee door rijden als het stuurhuis vast slaat tijdens het rijden kan het naar zijn. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
oa_ar15 Geplaatst June 5, 2011 Auteur Rapporteren Share Geplaatst June 5, 2011 Ik denk dat als je het fysiek voelt je het toch in het stuurhuis moet zoeken, zou er ook niet te lang mee door rijden als het stuurhuis vast slaat tijdens het rijden kan het naar zijn. Uh ja, het eventuele gevolg is helder... Vandaag niet echt lekker weer om onder de auto te kruipen, maar als het een beetje droog is ga ik het sterk verkleinde onderzoeksgebied even bestuderen. Iemand ervaring met vervangen van een stuurhuis? Lijkt redelijk bold-off bold-on te zijn, maar misschien aandachtspunten? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ours alpin Geplaatst June 5, 2011 Rapporteren Share Geplaatst June 5, 2011 (bewerkt) Uh ja, het eventuele gevolg is helder... Vandaag niet echt lekker weer om onder de auto te kruipen, maar als het een beetje droog is ga ik het sterk verkleinde onderzoeksgebied even bestuderen. Iemand ervaring met vervangen van een stuurhuis? Lijkt redelijk bold-off bold-on te zijn, maar misschien aandachtspunten? Klinkt in eerste instantie idd als stuurhuis. Hoe langzamer je rijdt, hoe groter de kracht die nodig is om te sturen. Wat doet-ie met de wielen van de grond (op de krik, dus ) June 5, 2011 bewerkt door Ours alpin Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
SilverBack Geplaatst June 5, 2011 Rapporteren Share Geplaatst June 5, 2011 Denk dat het gewoon 1 van de fusékogels is. Bij mij doet hij dat ook. En eigenlijk alleen bij hele lage snelheid (stapvoets) naar links. En het is gewoon 1 van de kogels, Kan ook zijn, aan die arm die op het stuurhuis zit. Maar heb nog geen tijd gehad, om er fatsoenlijk naar te kijken. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ivo Geplaatst June 5, 2011 Rapporteren Share Geplaatst June 5, 2011 Denk dat het gewoon 1 van de fusékogels is. Bij mij doet hij dat ook. En eigenlijk alleen bij hele lage snelheid (stapvoets) naar links. En het is gewoon 1 van de kogels, Kan ook zijn, aan die arm die op het stuurhuis zit. Maar heb nog geen tijd gehad, om er fatsoenlijk naar te kijken. Bij mijn ZJ af en toe knakker gehad was altijd trackbar bevestiging, deze draaide steeds los na terreinrijden ivm flexen. Ivo Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
SilverBack Geplaatst June 6, 2011 Rapporteren Share Geplaatst June 6, 2011 Bij mijn ZJ af en toe knakker gehad was altijd trackbar bevestiging, deze draaide steeds los na terreinrijden ivm flexen. Ivo Hmm, ja dat is zeer zeker ook nog een mogelijkheid. Goed om dat even op te brengen , want ik zal daar bij de mijne ook zeker even naar kijken. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
oa_ar15 Geplaatst November 5, 2011 Auteur Rapporteren Share Geplaatst November 5, 2011 Al wel weer even geleden, maar de diagnose was: stuurhuis. Na vervanging door Maasbach alles weer terug bij het oude, of eigenlijk zelfs beter als dat. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.