Dieseltank Geplaatst May 26, 2011 Rapporteren Share Geplaatst May 26, 2011 Hallo! Mijn roestige CJ7 body wordt binnenkort verangen door een YJ body. Momenteel ben ik met de voorbereiding bezig. Ik heb een vrij goede YJ body uit 1991 gekocht. Echter als je daarmee aan het erk gaat, kom je er achter dat er toch wat roestpleken zijn ontstaan. Dat kan ook eigenlijk niet anders doordat de constructie op diverse punten, laten we zeggen wat lomp is bedacht en uitgevoerd. Hieronder de lokaties die erg gevoeig zijn. Misschien goed om bij je eigen Jeep na te kijken en preventief te behandelen. Zowiezo heeft men kilo's carrosseriekit gebruikt om alle naden en keren af te dichten. Helaas is dat niet overal helemaal gelukt: waar water onder gekomen is, kruipt de roest onzichtbar verder, bij voorkeur tussen twee lagen staal. Een locatie die ik bij meijn CJ body al een keer had vervangen is onder de vertikale deurstijlen naast de bevestiging van de rollbar op de vloer. De gehel koker is inwendig verzinkt, maar aan de onderzijde open. Vocht en vuil kan zich dus goed in deze ruimte verzamelen. Een andere plek is aan de voorzijde van de uitsparing van de deur op de vloer. De body is hier dubbel uitgevoerd, en ook dit is een bron van roest. Een derde punt is de raamscharnieren. Ondanks dat de buitenzijde er prima uitzag, blijkt er toch roest achter de raamschanieren op de buitenzijde van het schutboord te zitten. De moeidte waard om de scharnieren er af te halen en dit te behandelen. Helaas bleek dat niet erg makkelijk: de moeren aan de binnenzijde draaiden mee onder een dikke laag carrosseriekit. Met het dashboard er in had ik dit niet los gekregen. Twee binnenste verstevigingsprofielen aan de onderzijde van de body (van voor naar achter lopend) zijn aan het achtereinde met koper aan de rand van de bodem gesoldeerd (!). Het met koper (en de daarvoor benodigde warmte) solderen van verzinte plaat is natuurlijk vragen om problemen. Een posietief puntje is dat de buitenste versteviginsprofielen aan de achterzijde door de binnenspatborden worden afgeschermd. De onderkantzit vol met randen waar vuil en vocht op blijft staan. Nu ik de body op zijn kant heb staan, is dit de gelegenheid om alle goed schoon te borstelen en de blanke plekken opnieuw van verf te voorzien. Met een borstelmachine merk je gelijk of de bodycoat nog vast zit of niet. Ook onder de bodycoat roest het rustig verder als er eenmaal een begin is. Goede reden om ook de onderkant regelmatig goed schoon te spuiten en op roest te controleren. Bert Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst May 26, 2011 Rapporteren Share Geplaatst May 26, 2011 Dat zijn inderdaad de bekende plekken..... Doe je nog een projekt topic maken? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Royco Geplaatst May 26, 2011 Rapporteren Share Geplaatst May 26, 2011 En een how-to, kan me voorstellen dat je wel tegen enkele afwijkingen loopt bij het overzetten? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Dieseltank Geplaatst May 27, 2011 Auteur Rapporteren Share Geplaatst May 27, 2011 En een how-to, kan me voorstellen dat je wel tegen enkele afwijkingen loopt bij het overzetten? Zal het proberen. Ik vergeet altijd op tijd foto's te maken. Bert Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.