Spring naar bijdragen

Motor Lang Stilgestaan: Dikke Blauwe Rook


Recommended Posts

Mijn CJ 4.2 heeft behoorlijk lang stilgestaan.

Als ik hem nu laat draaien, rookt hij dikke wolken blauwe rook.

Ik heb gelezen dat als ik ATF of WD40 in de cilinder spuit via het bougiegat, dat dit wellicht de boel losgooit.

Kan ik er op een bepaalde manier achterkomen welke cilinder de problemen geeft ?

Natuurlijk kan ik ze allemaal inspuiten maar ik pak liever het probleem aan.

Graag niet via compressie meten, want dan moet ik naar een garage...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mijn CJ 4.2 heeft behoorlijk lang stilgestaan.

Als ik hem nu laat draaien, rookt hij dikke wolken blauwe rook.

Ik heb gelezen dat als ik ATF of WD40 in de cilinder spuit via het bougiegat, dat dit wellicht de boel losgooit.

Kan ik er op een bepaalde manier achterkomen welke cilinder de problemen geeft ?

Natuurlijk kan ik ze allemaal inspuiten maar ik pak liever het probleem aan.

Graag niet via compressie meten, want dan moet ik naar een garage...

je kunt ook voor een paar tientjes een compressiemeter kopen. kun je het zelf doen. ik heb ook eens een compressiemeter gekocht voor paar tientjes werkt goed. ben er zo achter gekomen dat er 2 inlaatkleppen verbrand waren. mijn compressiemeter werkt zo. er zit een adaptor aan met een slang naar de meter toe. haal eerst de kabel van de bobine af. draai de adaptor in het bougiegat en start de motor door totdat de meter niet meer verder gaat. noteer per cylinder wat de stand van de meter aangeeft. en zo kom je erachter welke cylinder compressie verlies heeft. zijn de standen van cylinders allemaal ongeveer gelijk. dan is er meestal niks aan de hand

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat is lang stil gestaan?

Het lijkt erop dat er wat motorolie mee verbrand wordt, dit kan natuurlijk diverse oorzaken hebben. Eerst maar even de routine dingen checken.....

Onstekingsdelen, rotor, verdelerkap kabels en bougies. (Misschien loopt er één cilinder niet mee) Loopt de motor wel mooi regelmatig? Blauwe rook is niet toevallig zwartig? Dan zou ik eerst eens naar de carburateur kijken. Zwarte rook duidt op een te rijk mengsel.

Olie wordt ook minder van kwaliteit als de auto lang heeft stilgestaan. 1x per jaar olie en filter vervangen is geen luxe, juist ook bij weinig gebruik. Zelfs benzine kan snel verouderen en deze klachten veroorzaken.

Commpressie meten levert idd meer informatie op. Dit advies van FM is zeker de mooite waard on op te volgen.....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ongeveer een jaar of 1,5 stilgestaan...

Ik heb hem latn lopen en hij loopt best mooi rond. De rook is inderdaad meer zwart.

Alleen rookt hij nu echt veel meer dan voorheen. Nu staat de garage binnen de korste keren vol dikke rook en zo dik dat je maar 2 meter de garage in kan kijken.

Misschien ik er gewoon maar eens ff een stuk mee rijden, dan is het misschien weg...

Ik zit met het kp en ei probleem: ik moet weer eerst door de apk heen om te kunnen rijden, en met deze rook gaat dat nooit lukken...

Wat nieuwe benzine helpt inderdaad misschien ook wel...

De tip van de compressie ga ik sowieso maar eens doen !

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ah...... verse benzine erin, lekker een stukkie rijden. Let wel even op de oliedruk!

Als hij zo lang stil gestaan heeft zou ik álle sapjes (en filters) vervangen. Tune-up kit kost ook de hele wereld niet..........

Succes!

Ik heb de tips opgevolgd en hij loopt weer steeds beter.

Nog wel even een rem losgetikt en ook het luchtfilter bleek compleet verstopt...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...