Spring naar bijdragen

lpg vraagje


Recommended Posts

Ik haalde gister eens dat harmonica rubber weg van mijn luchtfilter naar de luchtklep.

Wat zag ik tot mijn verbazing: een lompe ring van metaal met gaatjes zorgt ervoor dat de diameter van mijn inlaat gedeeltje met de helft wordt gereduceerd. mad.gifmad.gif

En dat terwijl op heel het internet wordt gezegt dat het weghalen van de air-restrictor en eventueel opboren van de luchtklep een betere ademhaling geeft!

Het is een ring die later erin is gezet voor mijn lpg instalatie denk ik. Want er gaat een slang naar een soort klep toe, en van daaruit naar de verdamper.

Nadat ik het eruit gesloopt had en een andere aansluiting gefabriceerd had op het harmonica rubber, bleek de motor boven 2000 toeren af te slaan. Dat lomp stuk metaal heeft dus zijn werking, ik denk om niet teveel lucht naar die klep te sturen, of in ieder geval gelijkmatiger.

Wie weet wat het is en hoe ik deze lompe restrictie kan omzeilen?

Het pijltje bovenaan is de locatie van die ring, die onderste is die klep.

lpg.JPG

René

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nou, die ring is je LPG mengstuk, mengt de gasvormige LPG met de lucht.

Dit mengstuk hebben alle LPG installatie (behalve LPG injectie systemen).

Die klep die je aanwijst is een onderdeel van de LPG hoeveelheid regeling naar het mengstuk. Deze klep zit in de slang die tussen het mengstuk en de LPG verdamper zit.

LPG zit nl vloeibaar in je tank en gaat gasvormig naar het mengstuk, dit verdampen van LPG doet dus de verdamper.

Dus simpel gezegd de verdamper en het mengstuk zijn een soort carburateur voor de LPG.

Je voelt hem al aankomen, wil je met je huidige in stallatie op LPG rijden heb je dit spul nodig.

Alleen de modernere LPG systemen hebben een LPG injectie en die gebruiken geen mengstuk. Kosten ombouw zijn meestal niet interesant.

Volgens mij valt het trouwens wel mee met het vermogens erlies, Motoren op LPG leveren altijd ca 10-15% vermogen in tenopzichte van Benzine.

Groeten Ivo

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat mengstuk zit erin om vacuum te creeren, zeg maar voor het "venturi effect". De verdamper heeft een membraam waarmee de hoeveelheid gas wordt bepaald. Alleen bij stationair lopen, spuit de verdamper zelf wat gas in, omdat er dan onvoldoende door het mengstuk aan de gasslang wordt gezogen. Als je die ring weghaald, "denkt" de verdamper dat de motor stationair loopt, en zal dus niet naar z'n regeling omschakelen. Daaruit kun je opmaken waarom de motor boven de 2000 toeren afslaat: Gebrek aan gas omdat er een hoeveelheid wordt ingespoten die voldoende is voor een stationair draaiende motor maar onvoldoende bij hogere toerentallen. wink.gif

De klep is je regeling voor de max. aangezogen hoeveelheid gas. Vroeger was dat gewoon een stelschroef, maar tegenwoordig wordt dat electronisch continu geregeld. Millieu enzo... huh.gif

Die ring en klep, Ivo schreef het al, zijn dus een belangrijk deel in je gasinstallatie! Je weet nu ook waarom. Ga er niet mee zitten prutsen want je hebt maar zo een backfire te pakken!! sad.gif Als je de ring eruit haalt of aanpast loop je namelijk een grote kans dat het hele inlaatsysteem zich een keer met gas vult.... Als dat vervolgens explodeert ben je zuur! Bovendien is dat mengstuk speciaal voor jouw type auto ontwikkeld, ga er maar van uit dat hij optimaal in vermogen en brandstofverbruik is!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...