Spring naar bijdragen

Aankoop Tips Voor Aanschaf Van Een Jk


EJG
 Share

Recommended Posts

  • 2 weeks later...

Maar goed, hier een inhoudelijke reactie. Uit eigen ervarigng en die van anderen weet ik dat je biop de volgden zaken moet letten:

  • Fusee kogels
  • Aanhechting van de trackbar aan de as (voor en achter)
  • Bij zwaar terreingebruik vooras krom en scheurvorming in de C's
  • roesvorming op de deurscharnieren
  • stuurdemper lekt
  • Bij een verhoogde (>2.5") 2D uitvoering: trilling in de aandrijfassen. Zeker als de verhoging > 3" is en er geen verstelbare draagarmen zijn aangebracht (minimaal voor onder, achter boven) ivm correctie van de as-hoek. Er zijn in de VS al de nodige aandrijfassen onder de auto uitgeklapt.
  • lekkage voorste delen van de Freedom (hard)top
  • JK's, zeker verhoogde exemplaren, zijn gevoelig voor death wobble. Ga bij je testrit over een slecht stuk asfalt (liefs met dwars-richels) met een vaartje van boven de 80 en kijk of het onderstel voor rustig blijft. Death Wobble wordt vaak veroorzaakt door speling in de montagepunten van de trackbar maar kan ook veroorzaakt worden (zoals bij mij) door bijvoorbeeld slechte fusee kogels).

bewerkt door nkijkuit
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 year later...

Nog een paar puntje's voor de JK

2007-2008 modellen

remleidingen die doorschuren op het chassis bij de voorste wielkuipen

remslangen voor schuren door omdat de band er tegen loopt,

is bij de latere modelen opgelost

door de remslangen te verlengen en onder de as door te laten lopen samen met de abs sensor kabel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nog een paar puntje's voor de JK

2007-2008 modellen

remleidingen die doorschuren op het chassis bij de voorste wielkuipen

remslangen voor schuren door omdat de band er tegen loopt,

is bij de latere modelen opgelost

door de remslangen te verlengen en onder de as door te laten lopen samen met de abs sensor kabel.

is een TSB voor; alle verdachte JK's worden hier bij de dealer op gecontrolleerd en zo nodig gemodificeerd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 months later...

Gewoon doen, tuurlijk heeft hij ook zijn probleemtjes. Zou dan ook geen ander meer willen,

Hooguit een JK Rubicon voor zijn ander tussenbak en vooras (Dana 44 ipv 30)

Heb ik nu dan ook problemen mee, spelling binnenin de diff.

Inderdaad als je hem verhoogd zit je met je ABS leiding die te kort is, maar is een verlengset voor.

Remleidingen ook met verhogen, komen nu Custommade en in een andere 'loop'. Wordt vervolgd.

Een Happy JK Jeeper ben ik zeker. B)

bewerkt door Roo4JK
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hooguit een JK Rubicon voor zijn ander tussenbak en vooras (Dana 44 ipv 30)

Door de andere tussenbak is de Rubicon niet altijd ideaal voor Europese terreinen. De vertraging is specifiek voor rockcrawlen bedoeld en soms net te traag voor onze prut (en 4H is dan net weer te veel van het goede). Als je wilt regearen is de Dana44 door z'n grote tandwielen in de dif een goede keuze. De constructie is echter van het zelfde pisbakkenstaal als de Dana30 onder de JK. Als je naar 35 inch of groter gaat is een versterking van je C's toch aan te bevelen.

Echter voor het prijsverschil tussen een Sport en een Rubicon krijg je echter ook set lockers en e-disconnect op je Stabilisator Stang voor (hoewel er genoeg JK rijders zijn die dat mechaniek aan puin rijden en er af halen). Maar dan zit je inmiddels in een prijsklasse waar ook heel veel ander lekkers te koop is...

Tot 3" verhoging kan je ook volstaan met de beugels van je remleiding te verplaatsen, ABS leiding was bij mij net lang genoeg.

Nog een happy JK Jeeper (een Jeep is als een slimme, mooie vrouw: verveelt niet snel want is leuk om te berijden, maar je hebt altijd discussies ;-)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Door de andere tussenbak is de Rubicon niet altijd ideaal voor Europese terreinen. De vertraging is specifiek voor rockcrawlen bedoeld en soms net te traag voor onze prut (en 4H is dan net weer te veel van het goede). Als je wilt regearen is de Dana44 door z'n grote tandwielen in de dif een goede keuze. De constructie is echter van het zelfde pisbakkenstaal als de Dana30 onder de JK. Als je naar 35 inch of groter gaat is een versterking van je C's toch aan te bevelen.

Tussenbak is gebaseerd op mijn benzine motor, diesel is met bv afdalen D-land en Belgi

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De Rubicon heeft de Rock-trac tussenbak met 4.0 reductie, de overige modellen 2.72, ongeacht of het een benzine of diesel is.

Je C's zijn de C-vormige uiteinden van je assen (hier op de foto met verzwaring):

evo_axle_c2_gussetsmd.jpg

Zand in je diff? Snap je de uitdrukking met 'open diff' rijden niet helemaal?? Je hoeft alleen maar je lockers uit te zetten hoor :whistle:

X - can't live with them, can't live without them (replace X with Jeeps and or Women)

bewerkt door nkijkuit
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 6 months later...
Hier kun je al je vragen stellen over aankooptips van een JK.

Hallo,

 

Ik zit er aan te denken om een wrangler 3.8I V6 sport 2008 te kopen. Ik ga hem voornamelijk gebruiken als boodschappen autootje, hond uitlaten enz. maar het is super handig om er ook een keer een kar achter te doen cabrio te rijden en af en toe off road. Ik wil deze auto voor een hele lange tijd blijven rijden maar ik ben een beetje bang voor veel kosten in de loop der jaren??? Er is mij al geadviseerd om een TJ te kopen omdat die betrouwbaarder zouden zijn? Maar een beetje luxe in het dagelijkse gebruik bevalt me wel. Die wegenbelasting en benzine kan ik nog wel over heen komen maar om regelmatig voor veel geld bij de garage te staan zie ik niet zo zitten. Wie kan er wat zinnigs over zeggen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Eehh goedkoop rijden en Jeep rijden gaan niet samen. Je moet een beetje geluk hebben en je verstand gebruiken. De JK heeft niet meer problemen dan een andere Jeep (misschien andere problemen, maar niet meer problemen ;-) Bij niet te veel km's en geen overmatige sporen van zwaar terreingebruik (wat dat betreft liever een standaard Jeep dan een enorm geprepareerd ding; tenzij het voor de sier is, zitten de modificaties er niet voor niets op meestal).
 
TJ is inderdaad een enorm uitontwikkelde Wrangler (misschien wel de beste tot nu toe). De JK's bieden echter weer wat meer comfort. Recentere JK's zijn echter ook aangepast aan de problemen die in de praktijk naar voren kwamen. Een 2008 kan een van de eerste productieseries voor Europa zijn (als deze even bij de Dealer gestaan heeft). Mijn eerste eerste JK was een 2007 model en daar zaten nog wel wat kinderziektes in die ik van andere JK bezitters met een recenter bouwjaar niet heb teruggehoord.
 
Dus liever een zeer recente TJ dan een zeer vroege JK misschien??

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben het grotendeels eens met Niels, Maar ik zou voor de Jk gaan vindt comfort toch wel belangrijk.

Ik heb mijn Jk nu ruim 2 Jaar uit 2007 Ik heb geen klagen en geen kinderziektes gehad.

Ik heb hem voor dagelijks gebruik en rij best veel Kilometers.

Zeker zoals jij hem wilt gaan gebruiken is het gewoon een goede auto.

Maar een Jeep is net als een Vrouw je moet er mee leren omgaan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ben het ook grotendeels met beide heren eens. (NKijkuit en Green JK)

 

Heb zelf een JK-X 3.8I-V6 uit 2007 (benzine) ook zonder rare kinderziektes.

Tuurlijk wel de nodige onderhoud/reparaties gehad, maar dit kwam meer door redelijk zwaar terrein gebruik.

Plus niet vakkundige onderhoud of uitgevoerden reparaties uit het verleden.

 

Het grote andere voordeel van een JK tov TJ is dat hij er ook in een 4 deurs uitvoering is.

Heb deze zelf niet, maar volgens zeggen, heeft dit nog meer rij-comfort.

Is dan 50cm langer, maar wel +/- 200kg zwaarder.

De JK is ook iets van 10cm breder dan de TJ van binnen en buiten.

Plus de instap bij de deur is iets lager/vlakker dan een TJ. (was bij mij het eerste plus punt) 

 

Kan wel als je echt terrein gaat rijden, andere vooras afsluiter aanraden. Onafhankelijk van het bouwjaar trouwens.

Bijv. v/h merk Alloy USA art.nr. 11105 Front Axle Tube Seals, Dana 30/44 Jeep 84-13.(+/-

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 7 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...