Spring naar bijdragen

Katalysator En Lambdasonde


Recommended Posts

Beste Forumleden,

Volgende maand vertrek ik met mijn gezin van Curacao weer terug naar Nederland.

Nu rij ik op dit moment een Jeep Grand Cherokee Rocky Mountain 4.7 V8 van 2005.

Het is een zeer fijne wagen en in principe wil ik deze als verhuisgoed meenemen naar Nederland.

Nu hoorde ik deze week echter vervelende verhalen over problemen met het invoeren van dit soort auto's door het niet voldoen aan de APK eisen.

Meer specifiek zou het gaan om problemen omtrent het niet halen van de emissiewaarden.

Nu heb ik al contact gehad met een keurmeester van de RDW die aangaf dat een voorwaarde is dat de auto beschikt over een katalysator en lambdasonde.

Wanneer deze correct zouden werken, zou deze keuring geen problemen moeten geven en kan de auto gewoon (naast natuurlijk de nodige overige aanpassingen) de keuring doorstaan

Maar hoe weet ik of de auto beschikt over een katalysator met lambdasonde? Een katalysator kennen ze op het eiland nog wel maar een lambdasonde heeft bijna niemand van gehoord.

Emissiewaarden wordt natuurlijk ook helemaal niet naar gekeken;-)

Wie heeft overigens een tip bij wie ik de auto zou kunnen laten ombouwen?

Bij voorbaat dank voor jullie reactie!

meredian

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op volgende link een foto van zo'n sonde: http://www.mgfcar.de/mods/Closeup_of_additional_lambda_sonde.jpg

Waarschijnlijk zal die van je Jeep wel 3 draden hebben.

Ik zou het erg vreemd vinden moest deze er niet op zitten!

Deze moet je vinden tussen de uitlaatcollectoren en de katalysator. (waarschijnlijk zelfs ook een na de kat)

Als je bij 't aanleggen van 't contact het lampje "check engine" ziet oplichten, en na enkele seconden weer ziet uitgaan is de kans erg groot dat alles in orde is...

Suc6,

Geert

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op volgende link een foto van zo'n sonde: http://www.mgfcar.de...ambda_sonde.jpg

Waarschijnlijk zal die van je Jeep wel 3 draden hebben.

Ik zou het erg vreemd vinden moest deze er niet op zitten!

Deze moet je vinden tussen de uitlaatcollectoren en de katalysator. (waarschijnlijk zelfs ook een na de kat)

Als je bij 't aanleggen van 't contact het lampje "check engine" ziet oplichten, en na enkele seconden weer ziet uitgaan is de kans erg groot dat alles in orde is...

Suc6,

Geert

Geert, dank voor je reactie. Bij mijn Jeep zie ik inderdaad 3 draden. Gelukkig gaat mijn ' check engine' lampje ook uit na enkele seconden.

Ik was even huiverig dat deze niet aanwezig was, aangezien er op Curacao ook veel nieuwe auto's zonder Katalysator en Lambdasonde worden verkocht.

Een kennis van mijn nam onlangs zijn Tucson mee en het was een ramp om deze (1,5 jaar oude auto) door de keuring te krijgen. De Nederlands importeur vroeg voor de aanpassing maar liefst 11000 Euro.....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...