Spring naar bijdragen

Zwaar Sturen, Advies Gevraagt.


Recommended Posts

Hallo!

Maandag de schrik van mijn leven gehad met mijn CJ: er bleek nauwelijks mee te sturen.

Na demontage van stuurdemper en stuurhuis bleek uiteindelijk het linkerwiel zwaar te scharnieren als de aandrijfas in een bepaalde stand stond. De aandrijfas heeft speling in de as. Ben begonnen met wiel en naaf en remschijf te verwijderen. Morgen de as waar het wiel op draait, maar daarna kom ik op onbekend terrein.

De aandrijfas loopt volgens het boek in een naaldlager in de wielas. Is de aandrijfas aan de andere zijde van het kruisje (in het ashuis) ook nog gelagerd, en zo ja hoe? Ik zie in Haynes alleen een afdichting, maar geen lager. Kan ik de aandrijfas na demontage van de wielas uit het diff trekken, of zit die verder nog ergens vast?

Bert

Oh, advies gevraagd is met een d, foutje

bewerkt door Dieseltank
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Klinkt als een kruisje dat naar de eeuwige smeervelden is...

Charon

Hallo!

Maandag de schrik van mijn leven gehad met mijn CJ: er bleek nauwelijks mee te sturen.

Na demontage van stuurdemper en stuurhuis bleek uiteindelijk het linkerwiel zwaar te scharnieren als de aandrijfas in een bepaalde stand stond. De aandrijfas heeft speling in de as. Ben begonnen met wiel en naaf en remschijf te verwijderen. Morgen de as waar het wiel op draait, maar daarna kom ik op onbekend terrein.

De aandrijfas loopt volgens het boek in een naaldlager in de wielas. Is de aandrijfas aan de andere zijde van het kruisje (in het ashuis) ook nog gelagerd, en zo ja hoe? Ik zie in Haynes alleen een afdichting, maar geen lager. Kan ik de aandrijfas na demontage van de wielas uit het diff trekken, of zit die verder nog ergens vast?

Bert

Oh, advies gevraagd is met een d, foutje

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Buitenste steekas deel heeft een beetje speling in het naald lager. Steekas zelf is alleen in het diff gelagerd. Als je de naaf van de spindle haalt, en daarna de spindle van de knuckle, kan je de steekas er zo uitpakken.

Ab,

Je diagnose is juist: kruisje in aandrijfas zit vast in één richting en de andere richting gaat ie heeeel zwaar.

Morgen ga ik onderdelen bestellen: een kruisje en een naaldlager voor de as.

Ik vraag mij af hoe ik het kruisje uit de kruiskoppeling moet halen. Haynes heef het over borgringen die er met een tang uitgehaald kunnen worden, maar die zitten er bij mij niet in. De buitenzijde van het kruisje ligt min of meer gelijk met het oppervlak van de koppelinghelft. Is dit een kwestie van uitpersen?

Bert

Link naar opmerking
Deel via andere websites

en maar gelijk de lager(s) opnieuw in het vet (maar eerst zorgen dat je de juiste keerringen hebt zoals Ab aangaf).

En heb je ook de juiste 'dopsleutel' voor het loshalen en vastzetten van de borgringen op de spindle? (want met een schroevedraaier en hamer is niet echt optimaal ;))

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...