Dieseltank Geplaatst February 8, 2011 Rapporteren Share Geplaatst February 8, 2011 (bewerkt) Hallo! Maandag de schrik van mijn leven gehad met mijn CJ: er bleek nauwelijks mee te sturen. Na demontage van stuurdemper en stuurhuis bleek uiteindelijk het linkerwiel zwaar te scharnieren als de aandrijfas in een bepaalde stand stond. De aandrijfas heeft speling in de as. Ben begonnen met wiel en naaf en remschijf te verwijderen. Morgen de as waar het wiel op draait, maar daarna kom ik op onbekend terrein. De aandrijfas loopt volgens het boek in een naaldlager in de wielas. Is de aandrijfas aan de andere zijde van het kruisje (in het ashuis) ook nog gelagerd, en zo ja hoe? Ik zie in Haynes alleen een afdichting, maar geen lager. Kan ik de aandrijfas na demontage van de wielas uit het diff trekken, of zit die verder nog ergens vast? Bert Oh, advies gevraagd is met een d, foutje February 8, 2011 bewerkt door Dieseltank Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Charon Geplaatst February 8, 2011 Rapporteren Share Geplaatst February 8, 2011 Klinkt als een kruisje dat naar de eeuwige smeervelden is... Charon Hallo! Maandag de schrik van mijn leven gehad met mijn CJ: er bleek nauwelijks mee te sturen. Na demontage van stuurdemper en stuurhuis bleek uiteindelijk het linkerwiel zwaar te scharnieren als de aandrijfas in een bepaalde stand stond. De aandrijfas heeft speling in de as. Ben begonnen met wiel en naaf en remschijf te verwijderen. Morgen de as waar het wiel op draait, maar daarna kom ik op onbekend terrein. De aandrijfas loopt volgens het boek in een naaldlager in de wielas. Is de aandrijfas aan de andere zijde van het kruisje (in het ashuis) ook nog gelagerd, en zo ja hoe? Ik zie in Haynes alleen een afdichting, maar geen lager. Kan ik de aandrijfas na demontage van de wielas uit het diff trekken, of zit die verder nog ergens vast? Bert Oh, advies gevraagd is met een d, foutje Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst February 8, 2011 Rapporteren Share Geplaatst February 8, 2011 Buitenste steekas deel heeft een beetje speling in het naald lager. Steekas zelf is alleen in het diff gelagerd. Als je de naaf van de spindle haalt, en daarna de spindle van de knuckle, kan je de steekas er zo uitpakken. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Dieseltank Geplaatst February 9, 2011 Auteur Rapporteren Share Geplaatst February 9, 2011 Buitenste steekas deel heeft een beetje speling in het naald lager. Steekas zelf is alleen in het diff gelagerd. Als je de naaf van de spindle haalt, en daarna de spindle van de knuckle, kan je de steekas er zo uitpakken. Ab, Je diagnose is juist: kruisje in aandrijfas zit vast in één richting en de andere richting gaat ie heeeel zwaar. Morgen ga ik onderdelen bestellen: een kruisje en een naaldlager voor de as. Ik vraag mij af hoe ik het kruisje uit de kruiskoppeling moet halen. Haynes heef het over borgringen die er met een tang uitgehaald kunnen worden, maar die zitten er bij mij niet in. De buitenzijde van het kruisje ligt min of meer gelijk met het oppervlak van de koppelinghelft. Is dit een kwestie van uitpersen? Bert Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst February 9, 2011 Rapporteren Share Geplaatst February 9, 2011 Was niet mijn diagnose, maar die van Charon. Kruisje kan ook aan binnenzijde geborgd zitten. Bestel gelijk ook de keerring aan binnenzijde van de spindle mee Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Iceman Geplaatst February 9, 2011 Rapporteren Share Geplaatst February 9, 2011 en maar gelijk de lager(s) opnieuw in het vet (maar eerst zorgen dat je de juiste keerringen hebt zoals Ab aangaf). En heb je ook de juiste 'dopsleutel' voor het loshalen en vastzetten van de borgringen op de spindle? (want met een schroevedraaier en hamer is niet echt optimaal ) Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Dieseltank Geplaatst February 10, 2011 Auteur Rapporteren Share Geplaatst February 10, 2011 Mannen, Bedankt voor het advies. Ik ga zodadelik als iedereen wakker is spullen bestellen. Zal vanavond een goed kijken hoe dat kruisje nou echt vast zit. Wiellagers en keerringen heb ik vorig jaar al vervangen. Bert Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst February 10, 2011 Rapporteren Share Geplaatst February 10, 2011 Naaldlagertje heeft ook een keerring........ "spindle bearing kit" -klik- Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Iceman Geplaatst February 10, 2011 Rapporteren Share Geplaatst February 10, 2011 Naaldlagertje heeft ook een keerring........ ligt ook nog aan type vrijloopnaaf ... ik 'denk' alleen maar in premium, omdat ik daar alles naar veranderd heb Onderstaand is op de TJ, maar is op de CJ hetzelfde type Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Dieseltank Geplaatst February 14, 2011 Auteur Rapporteren Share Geplaatst February 14, 2011 Hij doet het weer! kruisje en naaldlager met afdichtringen vervangen. Stuurt weer met één vinger! Bert Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Royco Geplaatst February 16, 2011 Rapporteren Share Geplaatst February 16, 2011 Een hele gespierde vinger ?! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Dieseltank Geplaatst February 17, 2011 Auteur Rapporteren Share Geplaatst February 17, 2011 Een hele gespierde vinger ?! Bij wijze van spreken dan natuurlijk, het blijft een Jeep. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Royco Geplaatst February 18, 2011 Rapporteren Share Geplaatst February 18, 2011 Bij wijze van spreken dan natuurlijk, het blijft een Jeep. Hahahahaha Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.