Spring naar bijdragen

Diagnose Apparatuur


mascha
 Share

Recommended Posts

Ik heb een verwarmingsprobleem aan cherokee 2.8 diesel sport bj 2005,er is een extra waterpomp voorzien die motorkoelvloeistof naar de interne HEATER radiator stuurd,en deze pomp wordt aangedreven via elektrische pully en motorriem.

Op het elektrisch schema is dat aangeduid als cabin heater,het relays voor die pully is het viscous/cabin heater relay,dit relays wordt gestuurd uit de ECM(engine control module)

Nu wil ik een diagnose toestel aankopen die mij alle imputs van de ECM laten zien die betrekking hebben op dit probleem,maar door het grote aanbod van die toestellen zie ik de bomen door het bos niet meer.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Er bestaan ook OBD software pakketten, dat is dus een cd'tje :), met een kabel die je op een usb van je laptop kan aansluiten.

Voor mijn gevoel heb jij daar meer aan omdat je wat meer wil zien dan alleen een foutcode + betekenis. Ik heb geen ervaring met scantools, maar ik weet wel dat de mogelijkheid bestaat.

Op ebay kwam ik ze nogal eens tegen voor weinig.

fyi

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Er bestaan ook OBD software pakketten, dat is dus een cd'tje :), met een kabel die je op een usb van je laptop kan aansluiten.

Voor mijn gevoel heb jij daar meer aan omdat je wat meer wil zien dan alleen een foutcode + betekenis. Ik heb geen ervaring met scantools, maar ik weet wel dat de mogelijkheid bestaat.

Op ebay kwam ik ze nogal eens tegen voor weinig.

fyi

Ik heb naar softwarematige scanners gekeken. Ze beloven heel veel en als je een nieuwere wagen hebt (zoals deze uit 2005) dan heb je OBD II of OBD III en dan zullen we de meeste gegevens wel doorgeven.

Voor oudere wagens (voor 1996) heb je OBD I of merk specifieke tools nodig. Op Ebay kan je die wel vinden.

Ik heb onlangs een OTC scanner aangeschaft met Pathfinder software voor domestic (USA) auto's tot 1998.

Als iemand een cardridge heeft voor Jeep/chrysler tot 2010 dan kan je hiermee dus ook deze nieuwere wagens mee uitlezen

Daarmee kan je vrijwel alle motor gegevens uitlezen; signalen van de sensoren volgen en relais uittesten.

Wat dan opvalt is dat ondanks dat er geen foutcode wordt weergegeven een sensor toch verkeerde waardes uit kan sturen (een O2 sensor die blijft plakken,een TPS die een dood stuk heeft etc.)

Voor PC gerelateerde OBD IIscanners:

http://www.jeepforum.nl/topic/9079-obd-ii-uitlezen-met-pc/

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een apparaatje cq een CD,tje om OBD uit te lezen is heel wat anders dan diagnose scanner ( bv van Bosch of Snap-on ) die kosten nl 3000 euro of meer. plus de jaarlijkse contract voor update,s

Op ebuy komen wel leuke dingen tegen, maar vaak alleen in USA. En je moet weten wat en hoe je er mee om moet gaan.

Maar obd tester is wel mooi er er mee te beginnen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

PC based software en een USB based obd 2 connector werkt prima. De nieuwere scantools zijn handig omdat er ook diagnostic software in zit dat het voor een hoop monteurs makkelijker maakt om storingen te vinden. Minder denk werk, dus mensen met minder ervaring kunnen het repareren.

Ook een functie op verschillende nieuwere diagnostic tools is de digitale scope funktie om sensors en electrische signalen te testen. Al die blij heid krijg je bij de meeste PC based systems niet.

Pc based system geven je wel toegang tot de data stream voor een appel en een ei

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een apparaatje cq een CD,tje om OBD uit te lezen is heel wat anders dan diagnose scanner ( bv van Bosch of Snap-on ) die kosten nl 3000 euro of meer. plus de jaarlijkse contract voor update,s

Op ebuy komen wel leuke dingen tegen, maar vaak alleen in USA. En je moet weten wat en hoe je er mee om moet gaan.

Deze dure scanners zijn voor Jeeps van voor 1998 zeer voordelig te vinden op E-bay (<150 US$). De software is zeer uitgereid en wijst zichzelf (Pathfinder). Updates zijn niet nodig want je hebt meestal maar 1 of een paar oudere Jeeps die je ermee uitleest.

Een OTC E scanner koop je voor paar tientjes, een modernere OTC Enhanced (die kan ook OBDII aan) kan je al voor 150,= kopen. Software modules kan je los kopen voor $25,= maar zitten meestal al bij de scanner die je koopt. Een nieuwe set kabels (indien niet bij de scanner aanwezig) heb je al voor $25,=.

Verzendkosten ca. US$60,=.

Ik heb van een Jeeper uit Canada voor 20CAN$+ 80 CAN$ verzendkosten gekregen:

1x OTC E scanner (Geschikt voor OBD1 tot 1997), zit voedingskabel en aansluitkabel aan vast

1x OTC dataprinter

1x kabelset Ford/GM

2x software Pathfinder Domestic voor 1990 en 1993

1x enorme koffer

Omdat ik nog software nodig had en een chrysler aansluit kabel deze op E-bay gekocht voor 30 US$, inclusief verzendkosten:

1x complete aansluitset voor Ford/GM/chrysler

2x software Pathfinder 3-in-1 Domestic 1994 en 1997 inclusief hoop manuals

De scanner wijst zichzelf. Je kan alle codes zien inclusief beschrijving, sensoren uitlezen en alle "actuators" bijvoorbeeld injectoren, laten schakelen. Het Pathfinder deel helpt je een storing te vinden en zelfs te herstellen. De manuals zijn zeer omvangrijk (zijn voor 3 verschillende merken) maar eigenlijk overbodig.

Je moet wel goed weten wat de sensoren behoren te doen. Zo kan een zuurstofsensor binnen zijn specs. een waarde doorgeven en dus geen foutcode geven, echter als deze waarde niet overeenkomt met de werkelijke waarde dan is deze toch defect.

Zo zagen we bij 1 Wrangler de O2 sensor steeds pendelen bij stationair toerental, terwijl bij een andere Wrangler de waarde bevroren leek en bij gasgeven leek "te plakken"; er waren bij beide auto's geen foutcodes te zien....

Een nadeel: met PC gebaseerde software kan je vaak mooie grafieken en kleurige rapportages printen. Dat kan bij deze (oudere) scanners niet.

Let op als je een op PC gebaseerde scanner koopt: Deze vaak alleen voor OBDII (TJ, WJ,..) geschikt en niet voor oudere OBDI (YJ, ZJ)

Ik heb ondertussen ook een OTC Enhanced gekocht met software tot 1998. Deze scanner kan ook OBDII aan en met dejuiste software auto's tot heden uitlezen. Heb nog niet gekeken wat dergelijke software kost maar verwacht dat het wel meer zal zijn dan US$25 :unsure:

bewerkt door Eucalypta.nl
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...