denheld Geplaatst October 20, 2010 Rapporteren Share Geplaatst October 20, 2010 Weet iemand welk gereedschap ik nodig heb om de remschijven van de voorwielen te vervangen? Het gaat met name om de grote moer waarmee de remschijf op de as vast zit. Heb ik hier een dop met een metrische maat nodig, of een angelsaksische maat? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
fransdemers Geplaatst October 20, 2010 Rapporteren Share Geplaatst October 20, 2010 Dat is gewoon een maat 32 metrisch geloof ik . Zit niet in de standaard doppendoos.... Ik heb er zo ooit een apart gekocht. voor welke jeep is het ? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Mitchell2.24v Geplaatst October 20, 2010 Rapporteren Share Geplaatst October 20, 2010 (bewerkt) Weet iemand welk gereedschap ik nodig heb om de remschijven van de voorwielen te vervangen? Het gaat met name om de grote moer waarmee de remschijf op de as vast zit. Heb ik hier een dop met een metrische maat nodig, of een angelsaksische maat? Als het om een ZJ gaat, heb je voor de remschijf die grote moer helemaal niet nodig. Je haalt het wiel eraf (5x dop 19), dan de remklauw los (2x dop 13) en je trekt de schijf er zo vanaf. De schijf wordt namelijk geborgd door de wielbouten/moeren. Die grote moer is 36mm, en zit doorgaans heeeeel erg vast. Die moet los om je wiellager en steekas eruit te halen. Maar gelukkig niet voor de remschijf. October 20, 2010 bewerkt door Mitchell2.24v Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
joost Geplaatst October 20, 2010 Rapporteren Share Geplaatst October 20, 2010 Als het om een ZJ gaat, heb je voor de remschijf die grote moet helemaal niet nodig. Je haalt het wiel eraf (5x dop 19), dan de remklauw los (2x dop 13) en je trekt de schijf er zo vanaf. De schijf wordt namelijk geborgd door de wielbouten/moeren. Dit is voor de WJ ook zo Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
denheld Geplaatst October 21, 2010 Auteur Rapporteren Share Geplaatst October 21, 2010 Beste Frans, Bedankt voor je antwoord. Het is een GC III (WK) uit nov 2005. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
denheld Geplaatst October 21, 2010 Auteur Rapporteren Share Geplaatst October 21, 2010 Beste Mitchell, bedankt voor je antwoord. Ik hoop dat het waar is en dat ik de grote moer niet los hoef te maken. Ik ga het gewoon proberen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Mitchell2.24v Geplaatst October 21, 2010 Rapporteren Share Geplaatst October 21, 2010 Beste Mitchell, bedankt voor je antwoord. Ik hoop dat het waar is en dat ik de grote moer niet los hoef te maken. Ik ga het gewoon proberen. Ik kan me niet voorstellen dat het bij een WK significant anders zit dan bij een ZJ of een WJ. Zoals je hier kunt zien, gaan de schijven over de grote moer heen: Zodra je het wiel eraf hebt, kun je het direct zien. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
denheld Geplaatst October 21, 2010 Auteur Rapporteren Share Geplaatst October 21, 2010 Beste Mitchell, Bedankt voor het sturen van de foto's. Ik denk dat het bij de GC op dezelfde manier zit. Ik ga zaterdag de reparatie uitvoeren en ik zal je daarna laten weten hoe het gegaan is. Ik zal zelf ook foto's maken. Nogmaals bedankt!!!! Wim den Held Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
denheld Geplaatst November 2, 2010 Auteur Rapporteren Share Geplaatst November 2, 2010 Het vervangen van de remschijven is gelukt! Nadat het wiel eraf is gehaald moet een rubberen O-ring van de naaf worden verwijderd (op de foto zie je goed het gootje voor deze ring). Daarna de twee bouten van de remklauw losnemenen de remklauw met een draadje ophangen. Vervolgens een paar flinke tikken tegen de achterkant van de remschijf geven, waardoor hij loskomt. De schijf zit dus niet met bouten vast, maar wordt alleen opgesloten door het wiel. Vervolgens de naaf goed schoonmaken met staalborstel, fijn schuurpapier en staalwol. Dan de nieuwe schijf over de wielbouten heen schuiven. De O-ring weer aanbrengen en de remklauw met daarin nieuwe remblokken weer monteren. Op zich was het niet moeilijk, maar je moet alleen weten hoe het moet en dankzij het jeepforum is het gelukt. Remschijven.pdf Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.