Spring naar bijdragen

vibreren/brom


TJBlack
 Share

Recommended Posts

Al een beetje gesearched maar niet wijzer van geworden:

Nou heb ik sinds kort wat last van een soort lichte vibratie die gepaard met een laag frequent gebrom. ( niet hard hoorbaar).

Dit komt op als ik rond de 95 of harder ga.

Maakt niet uit of ik gas geef of gas loslaat/ of de koppeling intrap.

De banden zijn niet meer nieuw maar ook niet versleten, emn waren gebalanceerd.

Ook al het grind uit het profiel van de banden verwijderd, en van voor naar achteren omgewisseld

Zo op het eerste gezicht ben ik geen balansgewichtjes kwijt van de as...

Lagers hebben geen noemenswaardige speling.( achter minder dan 1mm in/uitwaardse speling ( horizontaal).

Wel heb ik achter een flauw schavend gegons wat ik hoor als ik langzaam rijd ( onder de 50), zoiets als gong gong gong, lijkt gelijk te gaan met de wielsnelheid; maar dat had ik altijd al) (rara wat is dat?)

Iemand wat zoeksugesties?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Omdat 't geluid niet veranderd bij meer/minder vermogen zou ik niet als eerste in de achterste aandrijflijn zoeken maar aan de voorkant. Waar zo'n laag gebrom vandaan komt is vaak moeilijk te bepalen. Haal de voorste aandrijfas er eens tussenuit en ga dan nog eens een stukkie rijden...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Omdat 't geluid niet veranderd bij meer/minder vermogen zou ik niet als eerste in de achterste aandrijflijn zoeken maar aan de voorkant. Waar zo'n laag gebrom vandaan komt is vaak moeilijk te bepalen. Haal de voorste aandrijfas er eens tussenuit en ga dan nog eens een stukkie rijden...

als het de voorste as is kijk dan eens naar het naaldlager in het dubbele kruisstuk.als je pech hebt is ook het stukje as waar het lager op draaid versleten en moet je alles compleet vervangen

post-4150-12873037909765_thumb.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

als het de voorste as is kijk dan eens naar het naaldlager in het dubbele kruisstuk.als je pech hebt is ook het stukje as waar het lager op draaid versleten en moet je alles compleet vervangen

Eeeeh laten we optimistish blijven,hahahaha

Maar iid als ie eraf is check ik alles maar even; ...bij een visuele check onder de auto zit er nergens noemenswaardige speling ergens op de aandrijfassen( ook geprobeerd mer de hand de boel te bewegen). Allesziet er nog goed uit....maar dat zegt niet altijd alles......ook maar eens een keer de stabilisatie stang /rubbers en bushings bekijken.

bewerkt door TJBlack
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
iemand nog?

Ik had na Holzen een lichte trilling rond de 50 km/uur. Het enige dat ik kon zien was dat het achterse kruisje in de aandrijfas een vreemd bubbeltje in het rubbere hoesje had. Kruisje vervangen en hij rijd weer als nieuw!

Achteraf had ik dat al veel eerder moeten doen:whistle:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

....nog steeds geen tijd (genoeg) gehad om de vooras te demonteren; enige stap voor stap-tips daavoor?

Mijn achteraandrijfas heeft geen speling op de kruisjes/ diff/ transfercaseals ik alles hardhandig met de hand probeer te bewegen.

mijn vooras heeft iets speling als ik die met mijn hand probeer rond te draaien voordat ie de tandwielen grijpt....3a 4 mm.

Mijn kruisjes voor bij de voorwielen hebben een iets voelbare speling, maar niet te zien als speling....alleen als ik met de hand eraan ruk, voel ik het iets.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

En gisteren weer iets ondekt....

Ik reed op een grasveld in 4x4 en als ik een wat scherpe bocht maakte ( vooral rechts, links was vrij ok) dan begon mijn stuur te bewegen, alsof je het stuur 15 cm heen en weer draait, alsof er aan getrokken werd; wat je ook voelt trouwens in het stuur.

Je merkt ook dat de motor op dat moment een soort van "hikt".

Is dan wellicht ergens iets mis aan de voorkant bij de kruisen bij de voorwielen?

In 4x2 merk ik dit niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 months later...

En gisteren weer iets ondekt....

Ik reed op een grasveld in 4x4 en als ik een wat scherpe bocht maakte ( vooral rechts, links was vrij ok) dan begon mijn stuur te bewegen, alsof je het stuur 15 cm heen en weer draait, alsof er aan getrokken werd; wat je ook voelt trouwens in het stuur.

Je merkt ook dat de motor op dat moment een soort van "hikt".

Is dan wellicht ergens iets mis aan de voorkant bij de kruisen bij de voorwielen?

In 4x2 merk ik dit niet.

Ben je hier nog uitgekomen ?? Motor die hikt als je vol naar rechts stuurt ? is dat niet een gevolg van de sturbekrachtiging ? Ben benieuwd wat het geweest is.

gr Bono.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ben je hier nog uitgekomen ?? Motor die hikt als je vol naar rechts stuurt ? is dat niet een gevolg van de sturbekrachtiging ? Ben benieuwd wat het geweest is.

gr Bono.

Hi Bono,

Ik ben er nog niet verder mee gekomen; ahoewel ik denk dat dat bewegen van mijn stuur/ met de motor die wat hikt in een scherpe bocht komt omdat ik op gras reed dat toch nog erg veel grip had en daarom mijn auto in 4 WD "skid" dit effect merk ik ook hier ( Canada) als ik met een truck rijd in 4 WD in zekere mate. Het is nu ook veel minder....(of het is iets dat vanzelf weer weg gaatom een of andere reden)

Dat vibreren lijkt wat minder nu....dus wat het is...geen idee; wellicht toch de banden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Is het een TJ? Dan kan je dus ook de acher aandrijf as er uit halen en dan met de voor wiel aandrijving rond rijden. Je probleem is hoogst waarsxhijnlijk aandrijf as hoek of een kruisje.

Bad cv joint especially in the rear makes a god awful racket.

Ik reed op een grasveld in 4x4 en als ik een wat scherpe bocht maakte ( vooral rechts, links was vrij ok) dan begon mijn stuur te bewegen, alsof je het stuur 15 cm heen en weer draait, alsof er aan getrokken werd; wat je ook voelt trouwens in het stuur.

wat sneller rijden en een scherpe bocht kan dat doen, lijkt er meer op dat de kruisjes/u joints in de voor steek asses versleten of veroest en heel stijf zijn

bewerkt door aw12345
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Is het een TJ? Dan kan je dus ook de acher aandrijf as er uit halen en dan met de voor wiel aandrijving rond rijden. Je probleem is hoogst waarsxhijnlijk aandrijf as hoek of een kruisje.

Bad cv joint especially in the rear makes a god awful racket.

Ik reed op een grasveld in 4x4 en als ik een wat scherpe bocht maakte ( vooral rechts, links was vrij ok) dan begon mijn stuur te bewegen, alsof je het stuur 15 cm heen en weer draait, alsof er aan getrokken werd; wat je ook voelt trouwens in het stuur.

wat sneller rijden en een scherpe bocht kan dat doen, lijkt er meer op dat de kruisjes/u joints in de voor steek asses versleten of veroest en heel stijf zijn

Ok, zal eens kijken hoe die CV koppelingen ervoor staan ....( als het wat warmer word dan nu: -27 c).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Little bit chilly there in the great white yonder, coldest I have ever been in was -40F Snowmobiling in Yellowstone, was gorgeous, but damned it was cold

Yeah,coldest here I know myself was -42 C....and the jeep still started...but trying to shift was almost imposible...hahaha

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...