Bono Geplaatst July 1, 2010 Rapporteren Share Geplaatst July 1, 2010 Beste Jeepers, ik ben nieuw op dit forum, overweeg de aanschaf van een occasion Wrangler TJ. Moet gaan beslissen tussen handschakelen of een automaat. Hoe gedraagt een automaat zich in het terrein ? Welke voors- en tegens zijn er mbt automaat? Ik rij beroepsmatig met een mitsu L200 automaat, maar ben over de terreincapaciteiten alles behalve tevreden. Zijn er groete verschillen in verbruik tussen de twee types ?? Hoop van jullie wat wijzer te worden. gr. Bono. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kameel Geplaatst July 1, 2010 Rapporteren Share Geplaatst July 1, 2010 Het is persoonlijk. De vraag is al een aantal keren voorbij gekomen, maar er bestaat geen antwoord die alle bestuurders omvat. Ik ben een aantal keren op een helling omhoog met een stilgevallen motor verrast. Lastig, omdat je dan geen stuur-/rem bekrachtiging meer hebt. Een automaat slaat niet af en geeft meer controle. Aan de andere kant daal je met een handbak iets prettiger en gecontroleerder af.. Als ik nu opnieuw zou kunnen kiezen nam ik een automaat, puur en alleen vanwege het gras bij de buren. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Chris Geplaatst July 1, 2010 Rapporteren Share Geplaatst July 1, 2010 Ik ga ook voor een automaat, maar het afdalen kan je ook goed gecontroleerd doen, kwestie van een beetje bij remmen Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
fransdemers Geplaatst July 2, 2010 Rapporteren Share Geplaatst July 2, 2010 Als ik de automaat van de WJ in 1 zet en de tussenbak in 4-LO, dan rijdt ie perfect aan een slakkengangetje zelfs de steilste helling af.... Ik vind de automaat van mijn WJ heel aangenaam zowel op terrein als op de weg... Het hangt er van af aan wie je de vraag stelt... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
fr-ed Geplaatst July 4, 2010 Rapporteren Share Geplaatst July 4, 2010 heb een Tj automaat en ik vind het in terrein een super prettige auto. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Bono Geplaatst July 5, 2010 Auteur Rapporteren Share Geplaatst July 5, 2010 Bedankt voor reakties mensen. Heb het forum aardig uitgeplozen en het lijkt er op dat er geen duidelijke technische redenen zijn om te kiezen voor hand of automaat, de prsoonlijke voorkeur speelt blijktbaar de grootste rol. In het terrein voldoen ze beiden, zo lees ik. Ik ga maar eens wat proefritten maken met beide types, om zelf de verschillen te ervaren. Bedankt tot zover. Als ik een TJ heb aangeschaft kom ik hier wel op terug. gr. Bono. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Iceman Geplaatst July 14, 2010 Rapporteren Share Geplaatst July 14, 2010 Hoi, veel geluk bij het vinden van een Jeep die jou aanstaat en de versnellingsbak zou voor mij geen doorslagpunt zijn. Volgens velen heb ik het precies verkeerd om: het werk paard (Dodge Cummins) is een automaat en de terrein paarden (TJ en CJ7) zijn handgeschakeld ... Komt inderdaad allemaal op persoonlijke voorkeur neer en tot op bepaalde hoogte ook het terrein waarin je rijdt (of juist niet rijdt) Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
hbiesheuvel Geplaatst August 2, 2010 Rapporteren Share Geplaatst August 2, 2010 hier even op inhakend: ik heb zaterdag een ritje in een TJ gemaakt die wellicht te koop komt. 4L automaat (3 traps) uit 97. Rijdt heerlijk, zonder meer en heeft voor mij de voorkeur boven een handbak. 1 vraagje: bij het kiezen van de versnelling voel je duidelijk dat de wagen 'weg wil' zeg maar. Bijvoorbeeld van P naar D kom je langs R en dan voel je een duidelijke schok naar achteren en weer naar voren als je in D komt. Is dat OK of duidt het op enig mankement? (motor en bak hebben slechst 83000k gelopen...) Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Iceman Geplaatst August 2, 2010 Rapporteren Share Geplaatst August 2, 2010 dat is normaal, alleen kan het per voertuig en zelfs per keer schakelen verschillen hoe goed je dit voelt Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
hbiesheuvel Geplaatst August 3, 2010 Rapporteren Share Geplaatst August 3, 2010 thanks. Van andere automaten die ik gereden heb weet ik dat ik het wel voelde, maar inderdaad de éne keer meer als de andere. Heb je zelf intussen wat gevonden? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Bono Geplaatst August 8, 2010 Auteur Rapporteren Share Geplaatst August 8, 2010 De knoop is doorgehakt !! Het is een TJ uit 2006 geworden met een 6-bak handschakeling. Een nette auto met weinig ( 38.500) km's. Een trekhaak zit er nog niet op en moet er binnenkort toch wel onder. Dat moet niet zo heel moeilijke klus zijn lijkt me. Ik hoop veel pezierige km's te genieten van de nieuwe aanwinst. Je blijf het forum van dicht bij volgen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kameel Geplaatst August 8, 2010 Rapporteren Share Geplaatst August 8, 2010 Gefeliciteerd met een van de laatste TJ's. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
peerke Geplaatst August 8, 2010 Rapporteren Share Geplaatst August 8, 2010 proficiat Bono, ik mag me vanaf dinsdag ook eigenaar noemen van een Wrangler TJ Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Iceman Geplaatst August 9, 2010 Rapporteren Share Geplaatst August 9, 2010 proficiat met de nieuwe aanwinst ... en nu willen we foto's zien Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.