Spring naar bijdragen

automaat of schakelbak ??


Recommended Posts

Beste Jeepers, ik ben nieuw op dit forum, overweeg de aanschaf van een occasion Wrangler TJ. Moet gaan beslissen tussen handschakelen of een automaat. Hoe gedraagt een automaat zich in het terrein ? Welke voors- en tegens zijn er mbt automaat? Ik rij beroepsmatig met een mitsu L200 automaat, maar ben over de terreincapaciteiten alles behalve tevreden. Zijn er groete verschillen in verbruik tussen de twee types ??

Hoop van jullie wat wijzer te worden.

gr. Bono.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het is persoonlijk.

De vraag is al een aantal keren voorbij gekomen, maar er bestaat geen antwoord die alle bestuurders omvat.

Ik ben een aantal keren op een helling omhoog met een stilgevallen motor verrast. Lastig, omdat je dan geen stuur-/rem bekrachtiging meer hebt.

Een automaat slaat niet af en geeft meer controle.

Aan de andere kant daal je met een handbak iets prettiger en gecontroleerder af..

Als ik nu opnieuw zou kunnen kiezen nam ik een automaat, puur en alleen vanwege het gras bij de buren. :B

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt voor reakties mensen. Heb het forum aardig uitgeplozen en het lijkt er op dat er geen duidelijke technische redenen zijn om te kiezen voor hand of automaat, de prsoonlijke voorkeur speelt blijktbaar de grootste rol.

In het terrein voldoen ze beiden, zo lees ik.

Ik ga maar eens wat proefritten maken met beide types, om zelf de verschillen te ervaren.

Bedankt tot zover.

Als ik een TJ heb aangeschaft kom ik hier wel op terug.

gr. Bono.:wacko:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Hoi,

veel geluk bij het vinden van een Jeep die jou aanstaat en de versnellingsbak zou voor mij geen doorslagpunt zijn.

Volgens velen heb ik het precies verkeerd om: het werk paard (Dodge Cummins) is een automaat en de terrein paarden (TJ en CJ7) zijn handgeschakeld ... :bye1:

Komt inderdaad allemaal op persoonlijke voorkeur neer en tot op bepaalde hoogte ook het terrein waarin je rijdt (of juist niet rijdt) :P

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

hier even op inhakend: ik heb zaterdag een ritje in een TJ gemaakt die wellicht te koop komt. 4L automaat (3 traps) uit 97. Rijdt heerlijk, zonder meer en heeft voor mij de voorkeur boven een handbak. 1 vraagje: bij het kiezen van de versnelling voel je duidelijk dat de wagen 'weg wil' zeg maar. Bijvoorbeeld van P naar D kom je langs R en dan voel je een duidelijke schok naar achteren en weer naar voren als je in D komt. Is dat OK of duidt het op enig mankement? (motor en bak hebben slechst 83000k gelopen...)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De knoop is doorgehakt !!

Het is een TJ uit 2006 geworden met een 6-bak handschakeling. Een nette auto met weinig ( 38.500) km's. Een trekhaak zit er nog niet op en moet er binnenkort toch wel onder. Dat moet niet zo heel moeilijke klus zijn lijkt me.

Ik hoop veel pezierige km's te genieten van de nieuwe aanwinst.

Je blijf het forum van dicht bij volgen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...