Jump to content

"How To" Wiellagers Vervangen D35 C-Clip As.


Ab
 Share

Recommended Posts

Wiellagers vervangen van een 97ers XJ Dana35 c-clips as.

Ook toepasbaar voor andere Jeep modellen (YJ, ZJ) met D35 c-clip en trommelremmen.

Benodigd gereedschap: Krik, assteunen, 1/4" 12kant sleuteltje, slagtrekker en diepvries.

Tijdsduur: 4 uur

Begin met de as van de grond, wielen eraf, en as op assteunen te plaatsen. Leg de wielen onder de body om veilig te werken.

gallery_1277_8_46826.jpg

Demonteer de remtrommels en reinig de remdelen van los vuil en remstof. Demonteer de differentieeldeksel en vang de olie op. Draai daarna de differentieel carrier zodat de borgbout van de zonnewielas zichtbaar wordt en draai deze met het 1/4"sleuteltje los.

gallery_1277_8_17105.jpg

De zonnewielas is nu los en kan een stukje uit de carrier geduwd worden. Draai de carrier verder zodat de as uitgenomen kan worden. De twee zonnewieltjes waar de as doorheen loopt blijven gewoon op z'n plaats zitten.

gallery_1277_8_81822.jpg

Hier de zonnewielas met boutje uit de carrier.

gallery_1277_8_68414.jpg

Doordat de zonnewielas eruit is komt nu de c-clip vrij. De zonnewiel as voorkomt tevens dat de steekassen naar binnen kunnen bewegen.

gallery_1277_8_26666.jpg

Omdat de steekassen nu naar binnen geduwd kunnen worden, kan de c-clip uitgenomen worden. Op de foto is de c-clip er naar onder toe uitgezakt. Als de c-clip er geheel uit is genomen kan de steekas naar buiten toe worden uitgenomen.

gallery_1277_8_46567.jpg

Als de steekas uit de asbuis is kan het oude lager verwijderd worden met een slagtrekker. Ik heb zelf iets van een trekker inelkaar geknutseld, maar met een stukje orgineel gereedschap gaat het een stuk beter.:D

gallery_1277_8_2635.jpg

Het oude lager en keerring zijn er nu uit en de asbuis is schoongemaakt. Het nieuwe lager kan geplaatst worden. De keerring gaat hierbij kapot (waarschijnlijk het lager ook) en moet dus vervangen worden.

gallery_1277_8_16519.jpg

Omdat het oude lager zo gruwelijk vast zat, heb ik de nieuwe lagers een dag vantevoren al in de diepvries gelegd. Het idee hierachter is, dat de lagers door de kou iets krimpen en hierdoor makkelijk in de asbuis geplaast kunnen worden. En dat deden ze ook, ze floepten er zo in.......

Op de foto staat het ijs er nog op. ;)

gallery_1277_8_81224.jpg

Hierna de nieuwe keerring geplaatst. De lagers worden gesmeerd door de diffolie, niet door lagervet o.i.d. Geef ze dus gelijk een beetje olie zodat ze de eerste kilometers niet droog lopen!

gallery_1277_8_63161.jpg

Nu kan de steekas weer terug in de asbuis.

Tipje: reinig het ABS-poolwiel en sensor gelijk.

gallery_1277_8_38293.jpg

Montage verder in omgekeerde volgorde.

Vervang gelijk de diff olie en vergeet -indien nodig- de LS toevoeging niet!

Benodigde onderdelen:

-wiellagers 2 stuks 44,- bij B&S (8134586)*

-keerringen 2 stuks 16,50 bij B&S (4856336)*

-diff olie 1,6 liter 75W90 of 75W140

-LS toevoeging (Mopar)

*nummers/prijzen zijn van '97 D35 XJ, kunnen voor andere modellen afwijken!

  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...