Spring naar bijdragen

Rijden zonder voorste aandrijfas WJ 1999


Recommended Posts

Hoi Ludo,

Er zijn er hier nog een tiental met dit probleem op het forum.

Is het zoemen of grollen ?

En hoeveel km heb je al ?

De kans zit er dik in dat je voorste differentiëel al wat speling krijgt. Vooral de schouderlagers worden dan grolbeesten en door het geleiden in het metaal hoor je dat binnenin. Is een typische ziekte van alle WJ's met Dana voorassen.

Misschien kun je eens proberen om de diff uit te kuisen en er dan verse olie in te doen met een additief. Dat scheelt al een klein beetje, maar wonderen moet je niet verwachten.

Een wonder om je diff terug stil te maken heet revisie en kost minstens 1000 euro.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb weinig aan te vullen op de reactie van Frans, mischien alleen nog dat het inderdaad mogelijk is om (tijdelijk) zonder voorste aandrijfas rond te rijden. De effecten op de visco in de tussenbak op de lange termijn zijn discutabel dus mijn advies is om het alleen te doen voor een diagnose.

Oh, en vergeet dan niet de handrem te gebruiken aangezien de P-stand van de automaat niet 100% betrouwbaar is bij losgekoppelde vooras.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoewel ik zelf geen WJ heb ben ik ervan overtuigd dat een WJ ook een visco-koppeling in de tussenbak heeft. Het verschil met de ZJ is dat de visco van de WJ ronddraait in de olie van de tussenbak en dat de ZJ een gesloten unit heeft. Doordat de olie in de ZJ-versie verouderd en qua viscositeit verandert, krijg je de bekende problemen. Bij de WJ kun je dit voorkomen door tijdig olie te verversen...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoewel ik zelf geen WJ heb ben ik ervan overtuigd dat een WJ ook een visco-koppeling in de tussenbak heeft

Toch niet hoor. De NV247 tussenbak van de WJ was voor het eerst uitgerust met een GEROTOR pomp. Die pomp koppelt volgens de vraag en werkt met een ketting. Een volledig ander systeem dan de visco uit de ZJ dus.

We zijn eens benieuwd hoe ludo het stelt zonder zijn aandrijf as...

Hou ons op de hoogte hé ludo...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heb net een stuk gereden zonder aandrijfas.

Het geluid is nu bijna verdwenen, maar nog wel hoorbaar met raam open en radio uit.

Denk inderdaad dat het diff. geluid maakt en zonder aandrijfas minder belast wordt.

Zal maar eens wat prijzen opvragen voor een diff. revisie

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ga hem morgen op de brug zetten met de wielen vrij, zodat ik het rijden kan simuleren.

Heb ik ook eens gedaan...:)

Heb je geen ruk aan, want er staat geen gewicht op de assen. Gans de boel zakt naar beneden en het is een lawaai van jewelste.

Nadat je overal geluisterd hebt, heb je de indruk dat gans de aandrijflijn rot is...

Nu, ben 's benieuwd...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...