ludo Geplaatst March 14, 2010 Rapporteren Share Geplaatst March 14, 2010 Ik heb een zoemend geluid in de voortrein van mijn WJ. Kan ik zonder de voorste aandrijfas rijden om het een en ander uit te sluiten. Kan de aandrijfas zelf ook een zoemend geluid produceren. Groet Ludo Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
fransdemers Geplaatst March 15, 2010 Rapporteren Share Geplaatst March 15, 2010 Hoi Ludo, Er zijn er hier nog een tiental met dit probleem op het forum. Is het zoemen of grollen ? En hoeveel km heb je al ? De kans zit er dik in dat je voorste differentiëel al wat speling krijgt. Vooral de schouderlagers worden dan grolbeesten en door het geleiden in het metaal hoor je dat binnenin. Is een typische ziekte van alle WJ's met Dana voorassen. Misschien kun je eens proberen om de diff uit te kuisen en er dan verse olie in te doen met een additief. Dat scheelt al een klein beetje, maar wonderen moet je niet verwachten. Een wonder om je diff terug stil te maken heet revisie en kost minstens 1000 euro. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
mrobers Geplaatst March 15, 2010 Rapporteren Share Geplaatst March 15, 2010 Ik heb weinig aan te vullen op de reactie van Frans, mischien alleen nog dat het inderdaad mogelijk is om (tijdelijk) zonder voorste aandrijfas rond te rijden. De effecten op de visco in de tussenbak op de lange termijn zijn discutabel dus mijn advies is om het alleen te doen voor een diagnose. Oh, en vergeet dan niet de handrem te gebruiken aangezien de P-stand van de automaat niet 100% betrouwbaar is bij losgekoppelde vooras. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
fransdemers Geplaatst March 15, 2010 Rapporteren Share Geplaatst March 15, 2010 De effecten op de visco in de tussenbak op de lange termijn zijn discutabel Een WJ heeft geen visco hoor... Wel een gerotor pomp, en die kan er niet tegen volgens mijn dealer... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
mrobers Geplaatst March 15, 2010 Rapporteren Share Geplaatst March 15, 2010 Hoewel ik zelf geen WJ heb ben ik ervan overtuigd dat een WJ ook een visco-koppeling in de tussenbak heeft. Het verschil met de ZJ is dat de visco van de WJ ronddraait in de olie van de tussenbak en dat de ZJ een gesloten unit heeft. Doordat de olie in de ZJ-versie verouderd en qua viscositeit verandert, krijg je de bekende problemen. Bij de WJ kun je dit voorkomen door tijdig olie te verversen... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Newbe Geplaatst March 15, 2010 Rapporteren Share Geplaatst March 15, 2010 Sorry, Mike, maar die Belg heeft echt gelijk deze keer. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
mrobers Geplaatst March 15, 2010 Rapporteren Share Geplaatst March 15, 2010 Oeps... Had ik toch maar een WJ moeten kopen na mijn ZJ in plaats van een Avalanche; dan had ik er meer van geweten Thanks voor de correctie! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ludo Geplaatst March 15, 2010 Auteur Rapporteren Share Geplaatst March 15, 2010 Mijn wj heeft 190000 gelopen, en het is een zoemend/ jankend geluid dat begint bij ongeveer 40 km/h. Ik ga vanavond eens een stukje rijden zonder aandrijfas. Groet Ludo Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
fransdemers Geplaatst March 15, 2010 Rapporteren Share Geplaatst March 15, 2010 Hoewel ik zelf geen WJ heb ben ik ervan overtuigd dat een WJ ook een visco-koppeling in de tussenbak heeft Toch niet hoor. De NV247 tussenbak van de WJ was voor het eerst uitgerust met een GEROTOR pomp. Die pomp koppelt volgens de vraag en werkt met een ketting. Een volledig ander systeem dan de visco uit de ZJ dus. We zijn eens benieuwd hoe ludo het stelt zonder zijn aandrijf as... Hou ons op de hoogte hé ludo... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ludo Geplaatst March 15, 2010 Auteur Rapporteren Share Geplaatst March 15, 2010 Heb net een stuk gereden zonder aandrijfas. Het geluid is nu bijna verdwenen, maar nog wel hoorbaar met raam open en radio uit. Denk inderdaad dat het diff. geluid maakt en zonder aandrijfas minder belast wordt. Zal maar eens wat prijzen opvragen voor een diff. revisie Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
fransdemers Geplaatst March 15, 2010 Rapporteren Share Geplaatst March 15, 2010 En ludo ? Rijdt dat lekker zonder voorste aandrijfas ? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ludo Geplaatst March 15, 2010 Auteur Rapporteren Share Geplaatst March 15, 2010 merk er niks van, maar ik hem er maar terug onder gezet Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
fransdemers Geplaatst March 16, 2010 Rapporteren Share Geplaatst March 16, 2010 Gaat het zo vlot dan om deze aandrijfas er af te doen misschien ? Hoe doe je dat precies zo snel ? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Chris Geplaatst March 16, 2010 Rapporteren Share Geplaatst March 16, 2010 Gaat het zo vlot dan om deze aandrijfas er af te doen misschien ?Hoe doe je dat precies zo snel ? Slijptol Snijbrander misschien Maar zitten die niet vast als bij een ZJ? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
fransdemers Geplaatst March 16, 2010 Rapporteren Share Geplaatst March 16, 2010 SlijptolSnijbrander misschien yeah right.... Ludo heeft er hem wel al terug onder gezet hoor... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
larsjonk Geplaatst March 16, 2010 Rapporteren Share Geplaatst March 16, 2010 als hetzelfde is als bij een zj zijn het een paar boutjes los (stuk of 8 afhankelijk van soort tussenas) en ben je in 10 minuten klaar Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Chris Geplaatst March 16, 2010 Rapporteren Share Geplaatst March 16, 2010 Bij mij zit ie met aan elke zijde vast met 3 boutjes. Dus dat is op zich wel makkelijk om de assen eruit te halen als je 2wd wilt rijden, en het is zuiniger in het verbruik Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
larsjonk Geplaatst March 16, 2010 Rapporteren Share Geplaatst March 16, 2010 Bij mij zit ie met aan elke zijde vast met 3 boutjes. Ben je zeker 2 boutjes vergeten erin te draaien tijdens het slijpen Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Chris Geplaatst March 16, 2010 Rapporteren Share Geplaatst March 16, 2010 Nee hoor, het ligt aan het type as wat je hebt Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ludo Geplaatst March 16, 2010 Auteur Rapporteren Share Geplaatst March 16, 2010 Aan allebei de kanten 6 boutjes, 10min werk Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
fransdemers Geplaatst March 16, 2010 Rapporteren Share Geplaatst March 16, 2010 Hadden die boutjes er nog zin in dan, na 10 jaar water en vuil trotserend ? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ludo Geplaatst March 16, 2010 Auteur Rapporteren Share Geplaatst March 16, 2010 Was niks mis mee. Met een klein rateltje, zonder brute kracht Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
fransdemers Geplaatst March 16, 2010 Rapporteren Share Geplaatst March 16, 2010 Hmmm... handig zo. En ? Heb je al wat meer kunnen te weten komen ivm een eventuele revisie ? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ludo Geplaatst March 17, 2010 Auteur Rapporteren Share Geplaatst March 17, 2010 Ik ga hem morgen op de brug zetten met de wielen vrij, zodat ik het rijden kan simuleren. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
fransdemers Geplaatst March 17, 2010 Rapporteren Share Geplaatst March 17, 2010 Ik ga hem morgen op de brug zetten met de wielen vrij, zodat ik het rijden kan simuleren. Heb ik ook eens gedaan... Heb je geen ruk aan, want er staat geen gewicht op de assen. Gans de boel zakt naar beneden en het is een lawaai van jewelste. Nadat je overal geluisterd hebt, heb je de indruk dat gans de aandrijflijn rot is... Nu, ben 's benieuwd... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.