hvulink Geplaatst February 14, 2010 Rapporteren Share Geplaatst February 14, 2010 Hallo Jeepers, Omdat mijn WJ kachel het nog maar 'matig' deed heb ik gezocht naar de meest voor de hand liggende oplossingen. De kachel doet het nu stukken beter, zeker nu ik de parallel aangesloten koelwatertoevoer van de LPG verdamper omgebouwd heb naar een seriegeschakelde. Nu hoorde ik de eerste kilometers duidelijk lucht in de kachelradiator borrelen. Mijn vraag is hoe deze lucht het beste te verwijderen? Wat ik al gedaan heb is zowel de aan als afvoerslang losgekoppeld bij het hoogste punt, maar daarbij kwam er geen lucht vrij. Heb toch het gevoel dat er lucht blijft hangen in de kachelradiator. Iemand enig idee of er ergens een ontluchtingsnippel zit of zo?! Of zou deze lucht vanzelf moeten verdwijnen als het richting de radiator wordt gedreven? Alvast dank maar weer! Greetz Harold Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Eeeeeek Geplaatst February 16, 2010 Rapporteren Share Geplaatst February 16, 2010 Hoi, Ik heb hetzelfde probleem. Was idd ook aan het denken om het in serie te zetten. Ontluchten weet ik niet. Ik had een idee om de wagen tegen een zo'n stijl mogelijke dijk te zetten en dan even 2000-3000 toeren de motor te laten draaien. Wie weet schiet de lucht eruit. Als het lukt laat het me weten!~ Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Chris Geplaatst February 16, 2010 Rapporteren Share Geplaatst February 16, 2010 Radiator dop los halen en laten lopen, dan zou de lucht eruit moeten gaan Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
fransdemers Geplaatst February 16, 2010 Rapporteren Share Geplaatst February 16, 2010 In feite hoort het zo te gebeuren: (bron: de WJ repair manual) REFILLING COOLING SYSTEM—4.0L ENGINE (1) Tighten the radiator draincock and the cylinder block drain plug(s) (if removed). (2) Fill system using a 50/50 mixture of ethylene- glycol antifreeze and low mineral content water. Fill radiator to top and install radiator cap. Add suffi- cient coolant to the reserve/overflow tank to raise level to FULL mark. (3) With heater control unit in the HEAT position, operate engine with radiator cap in place. (4) After engine has reached normal operating temperature, shut engine off and allow it to cool. When engine is cooling down, coolant will be drawn into the radiator from the reserve/overflow tank. (5) Add coolant to reserve/overflow tank as neces- sary. Only add coolant to the reserve/overflow tank when the engine is cold. Coolant level in a warm engine will be higher due to thermal expansion. To purge the cooling system of all air, this heat up/cool down cycle (adding coolant to cold engine) must be performed three times. Add neces- sary coolant to raise tank level to the FULL mark after each cool down period. Three times hé mannen ! tijd genoeg om een bakje bier te ledigen en een paar porno films te bekijken... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
hvulink Geplaatst February 16, 2010 Auteur Rapporteren Share Geplaatst February 16, 2010 Hallo Frans en rest van de Jeepers, Helder verhaal als ik de manual lees, alleen is dat toch simpel vertaald niets anders dan normaal rijden, af laten koelen en zorgen dat je vloeistofniveau oke is in het reservoir? De lucht zou er bij mij dan allang uit moeten zijn geweest! Thanks anyway! En ik ga ook de radiator eens open draaien. Gezien het gaatje wat in de thermostaat ring zit moet zo ook lucht kunnen ontsnappen. Ik laat het nog weten of het gelukt is! Greetz Harold Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Reservoir Dogs Geplaatst February 16, 2010 Rapporteren Share Geplaatst February 16, 2010 Harold, ik het ook een waterval in mijn dashboard en de kachel heeft het ook wel eens beter gedaan. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
hvulink Geplaatst February 17, 2010 Auteur Rapporteren Share Geplaatst February 17, 2010 Hoi Walter, Wat bij mij 150% verbetering heeft opgeleverd was het omzetten van de parallel aangestuurde watertoevoer van de verdamper naar serie. Kosten iets van 14 euro aan koper. Je hebt 2x een knie nodig en 1x een recht slangverbindingsstuk. Diameter 15mm (16mm wil ook). Slangklemmen hoef je niet te kopen, die zijn als het goed is herbruikbaar. Heb zelf koper gebruikt, maar de 2 T-stukken die ik er af heb gehaald waren van kunststof; kon deze alleen nergens te koop vinden. De meeste CV installatiebedrijven hebben de koperen zo in het schap liggen! Heb ze zelf bij installatiebedrijf in Zutphen gekocht (100m. na parkeerplaats Gamma aan rechterhand). Hulp nodig? Je weet waar ik woon! Greetz Harold Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Reservoir Dogs Geplaatst February 17, 2010 Rapporteren Share Geplaatst February 17, 2010 Welke heb je eerst aangesloten eerst de kachel en dan de verdamper of anders om? groeten Walter Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Chris Geplaatst February 17, 2010 Rapporteren Share Geplaatst February 17, 2010 is heel makkelijk Walter Eerst de verdamper dan de kachel. De slang van de kachel op OUT zetten, dan moet het goed zijn,en warm worden in de auto Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Reservoir Dogs Geplaatst February 18, 2010 Rapporteren Share Geplaatst February 18, 2010 Mooi klusje voor het weekend...........eerst de CJ7 afmaken en dan de Grand Cherokee weer helemaal voorjaarsklaar maken! bedankt voor de reacties! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
hvulink Geplaatst February 18, 2010 Auteur Rapporteren Share Geplaatst February 18, 2010 Hallo jeepers, Idd eerst de verdamper. Deze pakt maar weinig warmte weg, dus genoeg voor de kachel en dan onder meer waterdruk dan via de parallelopstelling die je nu hebt! Heb nog even de onderdeelnr's opgezocht: art.nr 573.147.6 VIEGA PEXF rechte koppeling 20x20mm 397470 br.prijs 5,57 art.nr 573.152.6 VIEGA PEXF kniekoppeling 20x20mm 397517 br.prijs 7,14 Als je vraagt om korting krijg je ze ook! Ik was in totaal 13,60 kwijt. Leverancier Vihamij: Pollaan 31, 7202 BV Zutphen. Tel. 0575 513353 Greetz Harold:bye1: Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ludo Geplaatst February 19, 2010 Rapporteren Share Geplaatst February 19, 2010 Heb hem ook net in serie gezet, ben benieuwd of de vrouw het nu warm krijgt Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
hvulink Geplaatst February 20, 2010 Auteur Rapporteren Share Geplaatst February 20, 2010 En??? Wat doet ie? Hoop voor je dat je vrouw het warm krijgt! Koude voeten in bed is ook niet alles . Greetz Harold Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ludo Geplaatst February 20, 2010 Rapporteren Share Geplaatst February 20, 2010 koude voeten zullen wel blijven, maar de kachel doet het een stuk beter Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
hvulink Geplaatst February 20, 2010 Auteur Rapporteren Share Geplaatst February 20, 2010 Mooi toch! Als je nog 'tocht' voelt heb je zeer wrsl. nog geen gebogen pijpje op je airco condensafvoer zitten. Ook wil de motorbehuizing van de ventilator wel eens tochten. Even zelf op bijrijdersplek gaan zitten tijdens een ritje en voelen waar tocht vandaan komt. Bij mij deed een klein stukje ducktape wonderen! Scheelt weer koude voeten in bed van je vrouw . Greetz Harold Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ludo Geplaatst February 21, 2010 Rapporteren Share Geplaatst February 21, 2010 tocht heb ik geen last van, en de vrouw gebruikt de jeep voor woon werk vekeer, dus ze zit bijna altijd achter het stuur. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.