Emiel Geplaatst January 6, 2010 Rapporteren Share Geplaatst January 6, 2010 Hallo Allemaal, De kentekenverlichting van de ZJ '97 heeft de geest gegeven. De lampjes zijn goed, maar op de fittingen staat geen stroom. Eeste ingeving is een kapotte zekering. De owners manual geeft geen lokatie in de zekeringkast en met de FSM kom ik er niet uit. Wie weet bij welke zekering de kentekenverlichting geintegreerd zit? Alle andere elektrische zaken lijken goed te werken. mvg Emiel. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ghostrider Geplaatst January 6, 2010 Rapporteren Share Geplaatst January 6, 2010 Zoek de zekeringen kast eens onder het dashboardkastje, rechts onder bij het voor spatbord en anders heb je achter de Accu nog een zekeringen en relaiskastje zitten. De kentekenplaat verlichting wordt niet specifiek genoemd in het boekje, dus ik ben bang dat je even alles moet checken. Gr Ghostrider Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ours alpin Geplaatst January 6, 2010 Rapporteren Share Geplaatst January 6, 2010 Zou me verbazen als de kentekenverlichting apart wordt gevoed. Het ligt voor de hand dat dat samen met de achterlichten gebeurt. Misschien een draadbreuk, die ik zou zoeken in het flexibele deel bij het scharnier van de klep. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Emiel Geplaatst January 7, 2010 Auteur Rapporteren Share Geplaatst January 7, 2010 Ik vermoed dat je gelijk hebt. Ik zal eens in de bedrading duiken. Maar eerst wachten op acceptabeler weer. Tot die tijd is de kentekenplaat maar wat minder zichtbaar.... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
mrobers Geplaatst January 8, 2010 Rapporteren Share Geplaatst January 8, 2010 De kentekenplaatverlichting heeft inderdaad geen eigen zekering. Hij wordt gevoed via de LOM (Lights Out Module) en is gekoppeld aan het parkeer/stadslicht. Ik ben eventjes in de FSM gaan kijken voor je en wat relevante pagina's bijgesloten. Als je normale verlichting wel functioneert, hoef je niet naar 'G300' - een aardepunt - te kijken en ook niet naar zekering nr. 17 (o.a. spanning voor kentekenverlichting). In het eerste plaatje zie je een algemeen overzicht van zekering via lichtschakelaar naar LOM. In het tweede plaatje zie je de verbinding vanaf de LOM via de kentekenplaatverlichting naar de ground. De lokatie van de twee connectoren waar je kunt meten of er spanning staat (C321 en C364) kun je zien in de derde afbeelding. Vooral de doorvoer van de kabels vóór C321 (dus tussen chassis en achterklep) moet je even goed controleren op breuken. Het vierde plaatje geeft aan waar de massa aan het chassis zit geschroefd (G300) maar die wordt voor alle verlichting aan de achterzijde gebruikt. Ik hoop dat het je wat op weg helpt! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Emiel Geplaatst January 9, 2010 Auteur Rapporteren Share Geplaatst January 9, 2010 Wauw.. Helemaal goed. Ik zal aan deze data veel hebben bij het uitzoeken. Blijft toch apart, de verlichting van de ZJ. Toen ik een tijdje geleden een ZJ sloper kocht, had ik een grote ambulance er achter, en "tripte" de achterverlichting spontaan als ik onderweg ging. Gewoon na een tijdje de stroom van de karverlichting weg, en de achterlichten van de ZJ ook! Stekker er uit, opnieuw contact aan en de boel deed het weer. Stekker er in en een paar minuten later de verlichting weer uit. Knap vervelend in het donker. Dan maar van utrecht naar zeeland gereden met mijn voet op de rem om nog een beetje verlichting te hebben op de trailer... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Emiel Geplaatst February 9, 2010 Auteur Rapporteren Share Geplaatst February 9, 2010 Probleem is opgelost. Mede dankzij de input van Mrobers ben ik in de bedrading gaan zoeken en de oorzaak is gevonden. Er loopt gelijk vanaf de fittingen van de kentekenlampjes een kort kabelboompje naar de eerste stekker. Deze dubbele draad was doorgesleten op een scherp stukje uitgestansde achterklep, tot 3/4!!! van de diameter, waardoor de massa onderbroken werd, en de stroom aan de massa raakte. Een klein wonder dat de zekering er niet doorging. Kabelboompje uit mijn sloper overgezet en probleem opgelost. Heren, bedankt voor het meedenken! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.