Spring naar bijdragen

kentekenverlichting werkt niet. Waar zit de zekering?


Recommended Posts

Hallo Allemaal,

De kentekenverlichting van de ZJ '97 heeft de geest gegeven. De lampjes zijn goed, maar op de fittingen staat geen stroom. Eeste ingeving is een kapotte zekering. De owners manual geeft geen lokatie in de zekeringkast en met de FSM kom ik er niet uit. Wie weet bij welke zekering de kentekenverlichting geintegreerd zit? Alle andere elektrische zaken lijken goed te werken.

mvg Emiel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zoek de zekeringen kast eens onder het dashboardkastje, rechts onder bij het voor spatbord en anders heb je achter de Accu nog een zekeringen en relaiskastje zitten. De kentekenplaat verlichting wordt niet specifiek genoemd in het boekje, dus ik ben bang dat je even alles moet checken.

Gr Ghostrider

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De kentekenplaatverlichting heeft inderdaad geen eigen zekering. Hij wordt gevoed via de LOM (Lights Out Module) en is gekoppeld aan het parkeer/stadslicht.

Ik ben eventjes in de FSM gaan kijken voor je en wat relevante pagina's bijgesloten. Als je normale verlichting wel functioneert, hoef je niet naar 'G300' - een aardepunt - te kijken en ook niet naar zekering nr. 17 (o.a. spanning voor kentekenverlichting). In het eerste plaatje zie je een algemeen overzicht van zekering via lichtschakelaar naar LOM.

In het tweede plaatje zie je de verbinding vanaf de LOM via de kentekenplaatverlichting naar de ground. De lokatie van de twee connectoren waar je kunt meten of er spanning staat (C321 en C364) kun je zien in de derde afbeelding. Vooral de doorvoer van de kabels vóór C321 (dus tussen chassis en achterklep) moet je even goed controleren op breuken.

Het vierde plaatje geeft aan waar de massa aan het chassis zit geschroefd (G300) maar die wordt voor alle verlichting aan de achterzijde gebruikt.

Ik hoop dat het je wat op weg helpt!

2vs0xoh.jpg

v5v9rr.jpg

10xyl3d.jpg

25i6bew.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wauw.. Helemaal goed. Ik zal aan deze data veel hebben bij het uitzoeken. Blijft toch apart, de verlichting van de ZJ. Toen ik een tijdje geleden een ZJ sloper kocht, had ik een grote ambulance er achter, en "tripte" de achterverlichting spontaan als ik onderweg ging. Gewoon na een tijdje de stroom van de karverlichting weg, en de achterlichten van de ZJ ook! Stekker er uit, opnieuw contact aan en de boel deed het weer. Stekker er in en een paar minuten later de verlichting weer uit. Knap vervelend in het donker. Dan maar van utrecht naar zeeland gereden met mijn voet op de rem om nog een beetje verlichting te hebben op de trailer...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 5 weeks later...

Probleem is opgelost. Mede dankzij de input van Mrobers ben ik in de bedrading gaan zoeken en de oorzaak is gevonden. Er loopt gelijk vanaf de fittingen van de kentekenlampjes een kort kabelboompje naar de eerste stekker. Deze dubbele draad was doorgesleten op een scherp stukje uitgestansde achterklep, tot 3/4!!! van de diameter, waardoor de massa onderbroken werd, en de stroom aan de massa raakte. Een klein wonder dat de zekering er niet doorging. Kabelboompje uit mijn sloper overgezet en probleem opgelost.

Heren, bedankt voor het meedenken!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...