Spring naar bijdragen

blower blijft draaien


Recommended Posts

Hallo allemaal

Ik heb sinds een drietal weken een grand cherokee limited 4.0 bouwjaar '98 die op gas rijdt.

Er zijn enkele dingen die moeten herstelt worden waaronder de blazer van de verwarming/airco.

Daar ben ik deze week aan begonnen en heb 2 draadjes gevonden die losgekomen waren van de printplaat. Printplaatje dat zich bevond aan de passagierskant aan het voeteinde. (foto 1) Deze draadjes zijn terug op hun plaats gesoldeerd (rood en zwart draadje op foto 2).

Alles terug aangesloten en nu waait de blazer constant op volle toeren, zelfs wanneer het contact van de auto niet aan ligt!!

Als ik de foutcodes uitlees van de verwarming/airco computer krijg ik volgende geatallen:

16 = feedback too low - Blower / fan feedback circuit

40 = feedback too high - Blower / fan feedback circuit

Weet iemand raad wat ik nu moet doen of zoeken?

Heb al enkele soortgelijke gevallen gevonden op dit forum, maar kbegrijp er eerlijk gezegd niet veel van. ;)

post-4689-12873025092681_thumb.jpg

post-4689-12873025096225_thumb.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Misschien heb je hier iets aan : Komt er op neer dat die snelheid electronisch geregeld wordt. als ik dit lees, huiver ik al, want alle regeltechniek sneuvelt uiteindelijk ooit eens door de warmte die ze zelf produceren. (Stroom verminderen levert hitte op). Waarschijnlijk is de regelunit defect.

The blower motor will only operate when the ignition

switch is in the On position, and the heater-A/C

mode control switch is in any position, except Off.

The blower motor circuit is protected by a fuse in the

junction block. On models with the standard manual

temperature control system, the blower motor speed

is controlled by regulating the battery feed through

the blower motor switch and the blower motor resistor.

On models with the optional Automatic Zone

Control (AZC) system, the blower motor speed is controlled

by using Pulse Width Modulation (PWM). The

power module adjusts the battery feed voltage to the

blower motor, based upon an input from the blower

motor switch, through the AZC control module. Pulse

width modulation of blower power allows the blower

to operate at any speed from stationary, to full speed.

The blower motor and blower motor wheel cannot

be repaired, and if faulty or damaged, they must be

replaced. The blower motor and blower wheel are

each serviced separately.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank je wel.. ik huiver al bij tgedacht dat ik er wijs moet uit geraken uit die teksten. :(

Die regelunit... is dat dan gans da blokje dat ik in men handen heb op foto 2 of is dat nog iets anders?

Dit heb ik net gevonden in een andere link hier op het forum..

Zou iemand kunnen zeggen welke foutcode er nu bij mij van toepassing is?

On-board diagnostic chart - 1998 and earlier

Automatic Temperature Control

Current Fault Codes:

Fault Code ------ Description ----------------------Problem Area

16......... door not responding........................Blend Air Door Actuator Drive Circuit

40......... circuit was shorted..........................Mode Door Feedback Circuit

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 11 months later...

hallo iedereen.

gisteren kwam de bestelde blower motor resistor toe. http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=380249197341&viewitem=&sspagename=ADME%3AB%3AEOIBSA%3ABE%3A1123

Deze heb ik onmiddellijk geïnstalleerd maar helaas werkt het nog steeds niet naar behoren.

- indien jeep niet draait en blower motor resistor wordt aangesloten, dan werkt de blower full speed.

- indien jeep draait, dan schakelt de blower uit

- indien jeep draait EN verwarming op OFF, dan schakelt de blower aan.

geraakt hier iemand wijs uit??.. ik begrijp hier niks van :yes:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als ik me goed herinner, heb ik je vorig jaar gezegd dat het waarschijnlijk de regelunit is die defect is.

(Zie mijn vorige post van 9 oktober 2009.

Door het vervangen van de blower motor resistor, is het euvel in de regelunit van de AZC niet verholpen ...

Daar zit een PWM in, dat is een pulse width modulator.

Dit is een echt rukding. Branden meestal door na een tijdje omdat ze hun eigen hitte niet kwijt geraken... Die blower motor trekt immers veel stroom en als je hem wil laten trager draaien, dan krijgt die PWM de volle meuk en overlijdt na verloop van jaren.

Dus moet je even je AZC slopen.

Als ik jouw was, zou ik het simpeler oplossen. Zet gewoon een schakelaar op je dashboard (een zwaar model liefst) en schakel je blower motor zelf aan/uit als je hem nodig hebt.... lekker goedkoop en bedrijfszeker.:yes:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

dus die regelunit is dat stuk in je dashbord.

Dus om de boel terug te laten werken moet die AZC vervangen worden.

Waarschijnlijk was men oude blower motor resistor niet deffect dan.

Andere schakelaar op dashboard... wat zijn eigenschappen van een zwaar model?

kan dan de snelheid nog geregeld worden van het blazen. Deze hoeft niet constant vollen bak te draaien.. is nogal luidruchtig full speed..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hopelijk is het een goeie....

:yes:

die dingen zijn inderdaad heel duur ja...

maar als je de oude er eens uithaalt en doormeet, dan zul je zien dat het wellicht die éne grote thyristor is die doorgefikt is...

Meestal is dat voor een paar euro te repareren door een electronicus.

Hetzelfde met al die andere dure electronica modules in een auto: meestal is er maar een onderdeeltje van een paar euro(cent) kapot....

ps. het is trouwens ook niet aan te raden om zomaar lukraak modules te gaan vervangen (zoals je gedaan hebt met de resistor). Het electronica spreekwoord zegt immers: 'meten is weten....'

bewerkt door fransdemers
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt voor de tip !!!

Dus uitbouwen die handel en uitmeten.

Met een beetje geluk kan het kapot stukje vervangen worden dan.

Een multimeter heb ik liggen, ermee werken is een andere zaak :yes:, maar zal toch eerst zelf eens proberen.

Kheb weer hoop dat ik dit maal wel een warme winter tegemoet ga :)

Bedankt fransdemers !!

vervolg komt er over enkele dagen aan

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welja, was het maar zo simpel.

Zo'n print uitmeten kun je niet zomaar effe met een multimeter...

Probleem is dat je eerst moet weten wat een thyristor is en hoe je hem moet doormeten.(*) Tweede probleem is dat wanneer de thyristor overlijdt, hij meestal de dichtsbijzijnde weerstand(en) ook laat doorfikken, wat dan op zijn beurt een vals beeld geeft in je meting.

Derde probleem is te weten te komen welke thyristor men gebruikt heeft, want er bestaan honderden soorten en als het tegenzit staat er geen typeaanduiding op de jouwe (5de wet van Murphy bij het vervangen van electronica onderdelen)

Ik heb vorig jaar de PCM die de electro Fan aanstuurt in mijn WJ vervangen door een analoog systeem met een powerrelais aangestuurd door de clutchrelay van de airco. Werkt veel betrouwbaarder en wordt helemaal niet heet...

Chrysler heeft zoiets met PCM's en dat zijn echte rukdingen....

Nu ja, veel succes alvast en geef de moed niet op...

Er is nog altijd zoiets als een gewone aan/uit schakelaar.... ;)

(*) Thyristor doormeten: De thyristor in serie zetten met bijv. een gloeilamp en dan stroom op de gate zetten. Dan moet de lamp aangaan en aan blijven als de stroom wordt afgezet op de gate... Moet je wel de thyristor ervoor uitsolderen....

Even een update: aangezien de snelheid van de blower traploos regelbaar is, zie ik niet in dat een thyristor werd gebruikt in deze pwm module. het zal een vermogenstransistor zijn dan... Nu ja, in ieder geval, als ie doorfikt werkt hij ook niet , net zoals een defecte thyristor...

Ben er ook achtergekomen dat het hoofdbestanddeel van de meeste electronica onderdelen 'rook' is... Want als de rook er uit is, werken ze meestal niet meer.....:yes:

bewerkt door fransdemers
zware dt fout....
Link naar opmerking
Deel via andere websites

:wub: héhé, das inderdaad goed opgemerkt.

Kheb tvoorbije weekend de module eruit gekregen en die dan opengeschroefd... Miljarde der zit veel "stuff" op zo een printplaatje.

Na wat opzoekwerk denk ik zo een beetje de werking van een Thyristor door te hebben.. elektronica is niet simpel :(

volgende stap is uitpluizen wat een "vermogenstransistor" is...

bewerkt door tkindtd
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Let op, er zit waarschijnlijk heel wat SMD stuff op die print !

Van zodra je daar ook maar met een hete adem overheen blaast, zijn die al naar het transistor-walhalla.

Kun je eens een scherpe foto nemen van die print (liefst in een grote resolutie) ?

Zo kan ik ook eens helpen meekijken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 8 years later...

Ik heb hetzelfde probleem nu maar als de motor aan is kan ik wel snelheid regelen etc dus dan is AZC toch niet stuk? Alleen blijft hij vol speed draaien als motor uit is en sleutel eruit etc. Kan het zijn dat plus en min van resistor verkeerd erop zitten. Wist niet meer hoe het zat en zag geen voorbeeld aansluiten . Op oude weerstand staat J1 J2 J3 bij de pinnen maar op.nieuwe niet. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...