Spring naar bijdragen

46 RH automaat zelf opendoen, wie heeft hier ervaring mee


Recommended Posts

Hallo iedereentjes.

Laatst ging ik met mijn ZJ, bouwjaar 93, 5.2 naar de keuring (ik ben een Belg ja ;)). Had op voorhand eens alle punten bekeken en toch wat mankementjes opgemerkt. Daar merkten ze niets van op de controle. Dus, kogel door de kerk, de Jeep loont zeker nog de moeite om van een paar aandachtspuntjes eens werk te maken.

Vooral de automaat is iets waar ik me wil op toeleggen. Na een hele poos met de kabel tussen gasklep en versnellingsbak los te hebben gereden (ik had helemaal geen tijd om mij ermee bezig te houden en ik weet dat ze er in de garage er ook niet zo geweldig veel van kennen), kreeg deze schakelproblemen. Na de kabel terug te monteren rijdt ie weer veel beter, maar het schakelen naar zijn 4de - annex overdrive verloopt soms een beetje moeilijk als de bak goed warm heeft. Het lukt wel, maar dan moet je eerst wat gas lossen, voelen dat hij schakelt en ik lock-up gaat en dan verder gasgeven. Olie heb ik ververst met de Maxlife van Valvoline, op de bodem van de carter lag toch wel wat frictiemateriaal dus de koppelingen hebben zwaar afgezien. (dit terwijl 20.000km geleden ik de bak 2x ververst had - 1x gespoeld door verversen en paar dagen rond te rijden, dan de 2de x nog eens afgelaten en mooi op niveau gezet)

Op zich valt er mee te leven, maar het is niet helemaal meer als vroeger. De rembanden afstellen staat mooi beschreven in de FSM die ik op pc heb en ook in de Haynes, maar in praktijk heb ik niet de sleutel met de juiste maat en zie ik niet hoe je met de momentsleutel mooi recht op de regelschroef terechtkomt.

Wie heeft hier tips of truukjes voor?

Andere vraag aangezien ik er niet in geloof dat het met perfectionistisch remband-stellen zal opgelost zijn:

Wie-o-wie heeft zelf zijn bak al opengevezen? En welk materiaal heb je gebruikt? Dan bedoel ik, een gewone revisiekit of een performance red-eagle of dyna pro kit gemonteerd.

Vooral ervaringen met die verbeterde kits interesseren me! Sowieso moet mijn bak er ooit eens uit, beter nu dan een half jaar voor hij op de sloop belandt. Ik heb de service factory manual die een volledige originele revisie beschrijft, ik kan via-via aan de speciale tools geraken die nodig zijn voor demontage en montage van bepaalde onderdelen, ik heb handen die gewend zijn om alle dagen zwart te worden, ik heb een brug, ik ben autotechnieker.. Ebay heeft onderdelen aan zeer schappelijke prijzen.

In principe kan niets me tegenhouden om er zelf aan te beginnen, alleen zou ik graag minder slip hebben op de automaat waardoor vermogen verhoogt, snelheidsgevoel wat groter wordt en het verbruik vermindert.

De V8 motoren hebben power op overschot, alleen slorpen de bakken fabrieksmatig veel power op en dat is wat spijtig.

Wie ervaring heeft met ombouw, ik hoor het graag.

Groeten.

Hannes

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...