Spring naar bijdragen

frequente disbalans op hobbelige snelwegen


Recommended Posts

ik ben een leek, maar rijd wel graag in mijn GC v8. sinds zeer kort slaat de auto echter (te) vaak op hol.

rijdend op franse, vaak hobbelige snelwegen schiet de auto in een soort stuip, raakt de balans uit fase en is hij heel lastig (stevig remmen - erg gevaarlijk op de snelweg) weer in fase en onder controle te krijgen.

mijn nederlandse garaghouder zegt het probleem niet te kennen, en ik kan het hem vanwege de prettige kwaliteit des vaderslands rijbanen ook niet tonen. wat te doen? heeft dit met de stabilisatiestang te maken? met de afstelling, met de bandenspanning? de rechterachteras is recentelijk vervangen. kan dit hiermee te maken hebben?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Allereerst welkom, Emile.

Wat bedoel je met op hol slaan? Ik vemoed niet dat de GC spontaan harder gaat rijden maar wel hevig gaat schudden op een slechte weg? Want je zegt dat je moet remmen om de boel weer onder controle te krijgen. Als dat het geval is lijkt op speedwobble of, op z'n nederlands, sjimmyen. Meest waarschijnlijke oorzaak: stuurdemper kapot, eventueel geholpen door grote onbalans in de voorwielen.

zie -hier-

Overigens, de meeste Franse snelwegen die ik ken zijn zo slecht nog niet, de tolwegen zijn zelfs uitstekend:yes:. Wat dat aangaat vind ik het patattenland tussen NL en F pas echt een ramp.:thumbsup::lol:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Cher l'ours, Yep, dit is het. Ik heb het filmpje en ook het You Tube-filmpje waarbij de wobble van onderen wordt gefilmd naar mijn Garagiste doorgestuurd.

Ik durfde gisteren niet op de Franse snelweg naar ons huis alhier, vanwege de ongecontroleerdheid en de onberekenbaarheid van het wieltuig. En inderdaad we hebben wat afgewobbled op de Bison Futees...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Eén van de belangrijkste oorzaken van een Death Wobble is een verkeerde uitlijning evt. gecombineerd met een te zachte bandenspanning.

Ik had zelf nog nooit last gehad van een Death Wobble, maar nadat ik mijn 5.9 had verhoogd (en dus de uitlijning niet meer helemaal klopte), kreeg ik er heftig last van. Laten uitlijnen en direkt nooit meer last van gehad.

Iets om in elk geval een keer te laten controleren (en niet kostbaar)!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik had zelf nog nooit last gehad van een Death Wobble, maar nadat ik mijn 5.9 had verhoogd (en dus de uitlijning niet meer helemaal klopte), kreeg ik er heftig last van.

Wielgeometrie, (on)balans van de wielen en bandenspanning zijn zeker belangrijke factoren. Overigens kan het wobbelen na het verhogen ook gevolg zijn van de veranderde eigenfrequentie van de voortrein.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De stuurdemper vertoonde weinig spierballen meer, dus wellicht en hopelijk hebben daarmee het DW-euvel verholpen. Morgen wordt ie vervangen.

Ook vaker terug gevonden op het forum: de stuurdemper zal het alleen kunnen maskeren, het probleem zul je toch verder moeten zoeken om de eigenlijk oorzaak te vinden!!

Ook ik heb de ellende van een DW mogen ondervinden en bij mij was de oorzaak een losse moer van die stuurdemper. Deze stevig aangedraaid en daarna had ik er nooit meer last van. Mijn jeep was al wel uitgelijnd na een lift van 2".

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mijn ervaring is dat je er met bredere velgen ook meer last van hebt

Absoluut waar.

Ook vaker terug gevonden op het forum: de stuurdemper zal het alleen kunnen maskeren, het probleem zul je toch verder moeten zoeken om de eigenlijk oorzaak te vinden!!

Niet helemaal waar. Aanslaan in de eigenfrequentie en ongedempte trillingen zijn natuurkundige verschijnselen. (Ook) bij schroefgeveerde voorwielophangingen met een starre as is dit een kenmerk, geen fout. Dé manier om een ongedempte trilling te onderdrukken is een demper. Net zoals de schokdempers onder je auto. Die zitten er ook niet voor het comfort alleen maar vooral om je wiel op de weg te houden!

De constructeur zal bij zijn ontwerp rekening houden met de eigenfrequentie een ernaar streven deze zodanig te maken dat bij reguliere snelheden geen wobble optreedt. Wanneer we gaan aanpassen (verhogen van de ophanging, grotere wielen etc) wijzigt de eigenfrenquentie en kan het zijn dat deze bij een bepaalde snelheid optreedt door het 'aanslaan'. Dat kan eenvoudig door het rijden door een kuil of over een stuk hout of zo. Als een voorwiel een onbalans heeft zal het 'aanslaan' uit zichzelf kunnen optreden. Wielen in balans is dus zeker belangrijk, maar zonder goedwerkende stuurdemper blijft het tricky.

De reden dat bladgeveerde systemen minder gevoeling zijn komt, meen ik, omdat bladveren enige zelfdempende werking hebben. Maar om dat precies te weten zou ik m'n oude theorieboeken weer eens uit 25 jaar stof moeten halen. :bye1:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...