Spring naar bijdragen

startproblemen door leegloop benzineleiding/slechte pomp


Recommended Posts

Na twee maanden in het bezit van mijn CJ7 uit 83 heb ik anderhalve week terug startproblemen gehad. Na ruim een week stilstand wilde de startmotor wel draaien, maar geen ontbranding. Ik dacht eerst aan een elektrisch probleem. Na alles nagelopen te hebben toch maar de anwb gebeld. Samen wat dingen nagelopen (ontsteking bleek prima), waarna de benzineleidingen los werden gehaald. Alles droog. Geen benzine uit de pomp tijdens het starten, terwijl de tank driekwart vol is. Blijkbaar is de benzine uit de leidingen terug in de tank gelopen. Vervolgens is de pomp niet (meer) sterk genoeg om de benzine aan te zuigen. Na het vullen van de leidingen met een handbalgpompje start de Jeep weer bij de eerste omwenteling van de motor.

Daarom de volgende vragen:

  1. Is het normaal dat de benzineleiding leegloopt?
  2. Volgens de monteur van de anwb is de pomp aan vervanging toe, klopt dat?
  3. Is het misschien een optie om een terugslagklepje of benzinekraan te monteren zodat de leidingen altijd vol blijven staan? Gezien het ontwerp van de pomp is de pomp geen belemmering voor het terugvloeien van benzine. Ik zie ook nergens in de carb of andere onderdelen voorzieningen die dit tegen gaan.

Ik ga voor de zekerheid de benzinepomp overigens wel vervangen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bij een CJ heb je een mechanische pomp op het blok, dus die zoemt niet als je het contact aanzet, maar pompt pas als de motor loopt.. membraan van de pomp zal wel stuk zijn. checken of er brandstof uit de leiding komt kan dus bij lopende / startende motor.

Kosten niet de wereld dus vervangen bij twijfel.

gr

Rob

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt voor jullie reacties. De nieuwe pomp is binnen. Van de week ga ik die er maar opzetten. Ik zal idd gelijk de olie checken. Tot op heden doet ie het weer probleemloos. De motor start al bij de eerste omwenteling.

Ik heb nog even verder gekeken (ook op jeepforum.com en natuurlijk in de Haynes manual). Behalve het membraan zitten er (natuurlijk) ook nog twee kleppen in. Waarschijnlijk is er een klep blijven hangen en is de benzine uit de leiding terug de tank in gelopen. Vermoedelijk is die klep daarna bij het proberen te starten wederom blijven hangen en dan krijg je natuurlijk geen benzine toevoer. De olie is twee weken terug nog gecontroleerd (en vervangen vanwege normaal onderhoud) en was toen nog goed. Dat kan nu natuurlijk anders zijn, maar omdat het nu allemaal weer goed lijkt te werken, is het misschien toch een klep geweest. Als ik meer weet zal ik het hier posten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

na het vervangen van wat brandstofslangen en natuurlijk de brandstofpomp was het vingers kruizen en starten. tot mijn genoegen startte de motor gelijk. even wat gesputter vanwege de lucht in de brandstofleidingen en daarna was het helemaal in orde, de motor loopt weer als een zonnetje. het starten met lege leidingen was geen enkel probleem en duurde ook nauwelijks langer dan normaal. het vervangen van de pomp was ook simpel, de nokkenas stond gelukkig goed en het losmaken, uit- en inkantelen en weer monteren bevestigen van de pomp was in 10 minuten gedaan.

dan nog de olie. toch een lichte benzinegeur aanwezig. olie zit er net drie weken in. jammer maar helaas.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...