Spring naar bijdragen

koelventilator relais


Recommended Posts

Iemand ervaring met de locatie van de koelrelais van Grand Cherokee '99, nieuw model? Garage vertelde of de gehele bumper eraf of de rechterkoplamp(gezien van achter het stuur dus) eruit dan een gaatje in het plastic maken en hoppekee, mooi niet dus en wil niet verder gaten maken, het is de relais (120 euro!) dus die de fan aan en uitschakeld bij hoge temp. alvast bedankt,

Gr. Fred Brand

<_<

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Iemand ervaring met de locatie van de koelrelais van Grand Cherokee '99, nieuw model? Garage vertelde of de gehele bumper eraf of de rechterkoplamp(gezien van achter het stuur dus) eruit dan een gaatje in het plastic maken en hoppekee, mooi niet dus en wil niet verder gaten maken, het is de relais (120 euro!) dus die de fan aan en uitschakeld bij hoge temp. alvast bedankt,

Gr. Fred Brand

<_<

Er is een terugroep aktie van de dealer voor de electric aux fan ( Recall F25 http://www.wjjeeps.com/tsb/recall_f25.pdf ). Bij mij is recent de complete electric aux fan gratis vervangen.

Greetz,

Ape :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

fred

het werk om het relai te vervangen valt best mee de bumper is er gemakkelijk af te halen (zie site wj jeeps) met een stuk of 8 schroeven is ie los,

maar dan de koplamp <_<(de linkse voor als je er voor staat), deze zit met 2 bouten bovenop vast, en dan even hard trekken zodat de koplamp uit de "kogels"schiet.

daarna kun je onder de koplamp zo het relais zien, met een dop 10 (of 13) de boel los draaien en het is gefixt. het klusje stelt eigelijk (achteraf) niet veel voor.

succes:B

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wanneer gaat de elektrische fan eigenlijk aan? ( WJ V8 1999)

Is die als back up voor de visco fan, of werkt hij samen met de airco.

Ik had laatst namelijk dat hij bleef draaien en niet meer uit ging.

Heb toen de stekker er uit getrokken en een paar dagen later weer aangeslotgen en toen was alles weer normaal.

Groet. Ludo

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ludo

das bij mij ook, hij draait al mee als ik de motor start (dus koud) en dat is volgens mij ook niet correct. ik zal het een proberen met de stekker eruit. en dan een paar dagen later weer aansluiten.?

de visco draait trouwens ook continu mee:no:. en dat klopt denk ik ook niet

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hé jongens: vorig jaar heb ik hierover een uitgebreid topic gehad met een aantal mede-forummers.

Lees maar eens dit verhaal, je hebt foto's en al:

klik

Oh ja, en Loek: dat truukje met die stekker lostrekken is een zoethoudertje hoor. Bij 90% van de WJ's van ons bouwjaar en later is die PWM relay onder de koplamp gaar. Dat ding zit daar gewoon te koken. Heb het vorig jaar al gezegd: de ingenieur die beslist heeft om dat ding daar te steken mag eens bij mij langs komen, ik zal dan ook 's zo'n ding bij hem steken op een rare plaats... lees maar eens het verhaal van vorig jaar...klik

bewerkt door fransdemers
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Frans

zal ik dan effe helpen:D, ik heb het relais al vervangen maar hij blijft nu continu meedraaien, daarvoor deed ie helemaal niets, dus het is wel iets verbeterd.:yes:

toch bedankt voor de link ik zal hem denk ik ook maar eens manueel schakelen als de relais het weer begeeft.

bewerkt door loek
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als ie continue blijft meedraaien, is er iets niet pluis !

Ik heb het reeds genoeg herhaald: dat systeem met die PWM (Pulse Width modulator) is een ruksysteem.

Bij mij werkt het nu analoog (zie ander topic) en ik geef geen geld meer uit aan al die zooi-electronica die ze in onze auto's stoppen.

Heb je een nieuw relais gebruikt ? Of is het een tweedehands... :yes:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hmmm, dan is er toch iets niet pluis hoor.

Je moet eens goed lezen in het andere topic hoe dat ding werkt. In principe kan hij dus alleen maar draaien als er aan bepaalde voorwaarden is voldaan.

Nu, het is niet erg dat hij constant draait, maar dat ding vreet energie (bijna 500 watt) en je motor gaat in de winter te koel lopen...

Kan dus goed zijn dat er iets in je PCM niet goed werkt...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat is raar Loek, dat hij bij een koude motor al meedraait.

Maar het kan zijn dat de software van je PCM dit zo regelt.

Bij sommige merken slaat de electrofan altijd aan vanaf de airco-clutchpack ingrijpt.

Nu, je weet dus dat je hem kan afzetten, dat is in orde. Maar het is niet in orde als je bijvoorbeeld 300 km op de autosnelweg aan 120 gaat fietsen, terwijl de airco aanstaat: dan gaat die fan 300 km met de rijwind in zijn tanden gaan draaien...

zorgt voor extra stroomverbruik en brandstofverbruik.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

blijft vreemd inderdaad, maar zoals ik jou oplossing zag, kan het ook. Dat relais wat je extra hebt geplaatst waar kwam dat vandaan? want zoals ik het zag heb je de pcm dus volledig omzeild, en de draden via het nieuwe relais laten lopen met een schakelaar ertussen.

Ik zat te denken om in plaats van een schakelaar een sensor er tussen te plaatsen, (bijv van audi) in de buurt van de radiateur.:bye1:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...