Spring naar bijdragen

automaat/computer probleem?


Recommended Posts

Halo,

Ik heb een Jeep Grand Cherokee 5.9 V8. Enige tijd geleden schakelde hij niet meer. De automaat is er onderuit geweest en gereviseerd. Toen we de auto terug krijgen schakelde hij weer. Na een paar honderd kilometer deed zich het zelfde probleem weer voor. Terug naar de garage. Deze dachten dat het aan de tussenbak lag. De Jeep dealer heeft de automaat uitgelezen en deze gaf nog een aantal fout codes. Terug naar het revisie bedrijf. Deze zeggen dat de automaat goed is en dat het aan de computer ligt?? Ja, wat is het nou: tussenbak, automaat, computer?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kun je iets specifieker aangeven wat het schakelgedrag van de automaat is? Schakelt hij niet door naar 2? Of terug?

Onder een 5.9 zit een 46RE automaat; de 'E' staat voor electronic maar in feite is de bak nog geheel hydraulisch m.u.v. van de overdrive en lockup welke door de bodycomputer worden aangestuurd. Indien die niet (goed) werkt zouden er dus alleen problemen met de overdrive en/of lockup zichtbaar zijn.

Is de throttle-linkage wel goed aangekoppeld cq. afgesteld? Dat zorgt ervoor dat de automaat de schakelmomenten (hydraulisch) aanpast aan gaspedaalstand en gevraagd vermogen. E.e.a. staat beschreven in de workshop-manual.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik begrijp uit jouw reactie dat bij de dealer wordt uitgelezen dat een solenoid een foutmelding geeft. De 4e versnelling is een overdrive en kan electronisch worden uitgeschakeld met het knopje op het dashboard. Brandt het lampje boven dat knopje als je de motor hebt gestart of de problemen optreden? Dat zou idd een storing in de solenoid kunnen betekenen, of oververhitting (daar wordt het lampje voor gebruikt; de computer schakelt dan automatisch de 4e versnelling uit).

Ik weet echter nog steeds niet wat het exacte probleem is; kun je het eens goed beschrijven? Kun je aangeven wat er gebeurd als je de bak handmatig schakelt (dus vanuit stilstand in 1, daarna naar 2 en daarna naar Drive?) Wat gebeurd er als je de overdrive (via knopje) uitschakeld?

De TV-cable (Throttle-Valve-kabel) zit naast je gaspedaalkabel op je throttle-body bovenop de motor. Die is afstelbaar (hoe staat in het boek) en bepaalt het schakelgedrag van de automaat (denk aan hoe soepel, vroeg of laat etc.). Maar als er een foutmelding van een solenoid staat; hoef je hier niet naar te kijken.

Pullie gaf ook nog de tip om te kijken naar de TPS (Throttle Position Sensor); de bodycomputer bepaalt o.a. aan de hand daarvan of de lockup wordt in- of uitgeschakeld. Toevallig daar onlangs problemen mee gehad. De TPS kun je zelf goed nameten met een voltmeter (staat ook in het boek hoe dat moet). Ik kan de sensor ook zelf uitlezen met mijn laptop; belangrijk is om te zien of er geen rare sprongen zitten in het verloop van de spanning als je de TPS van dicht langzaam naar open beweegt. De TPS kan rare dingen doen.

Geen dus nog even een duidelijke beschrijving van je probleem, dan kunnen we je beter helpen met de diagnose!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
Ter aanvulling: alle kabels zijn doorgemeten en waren ok bevonden. De computer blijft de storing houden van: 3-4-schakel selenoid. Deze is niet te resetten. De automaat zelf ziet er keurig uit. De auto loopt nu in noodstand en rijdt alleen nog maar in de derde versnelling.

ik heb echt precies hetzelfde gehad, ook alleen maar rijden vanuit 3.

is idd de noodstand.

bij mij was het een draad in de bak vanuit of naar de selenoid, meer niet.

bakreviseur bij mij had de bak al lemaal gereviseerd:no::wacko::no::bye1::no:

zie er dan maar eens uit te komen met die rekening...

hebben ze echt die draden ( directe aansturing op selenoids) doorgemeten? ik bedoel van onder in de bak na verwijderen carterpannetje, dan zie je ze nl pas zitten

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

Het probleem lijkt te zijn opgelost.

De auto is terug geweest naar de Boer Transmissie, deze heeft wederom de automaat bekeken, maar alles tot aan de kabelboom was in orde. Maar de storing bleef. Toen hebben ze de zekeringkast onder de moterkap maar eens los gehaald. De boel bleek totaal gecorrodeerd. Na het reinigen van de zekeringen en relais was de storing direct verdwenen!! Alle lof voor Jan van de Boer Transmissie, hij bleef zoeken en denken en is er gelukkig uitgekomen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...